חדשות

איך השפיעה המלחמה על הפנסיה שלך

באוקטובר 2023 פרצה מלחמת חרבות ברזל, המלחמה הגדילה את כמות התביעות לאבדן כושר עבודה ושאירים בקרנות הפנסיה. למרות הגידול בהיקף התביעות, ההשפעה על סך נכסי הקרן אינה מהותית.

למה זה חשוב? קרנות הפנסיה שונות מיתר המוצרים בפנסיונים בכך שהן מתבססות על ערבות הדדית, בעוד שבביטוח המנהלים הגורם המבטח הוא חברת הביטוח, בקרן הפנסיה הגורם המבטח הם החוסכים עצמם. אירועים כמו מלחמת חרבות ברזל הם הזדמנות לבדוק את חוסנן של קרנות הפנסיה בישראל ואת ההשפעה של הערבות ההדדית בקרנות הפנסיה על הצבירה של החוסכים.

עמיתי קרנות הפנסיה נושאים בעלויות תשלומי התביעות של שאר החברים בקרן. בניגוד לתביעה בחברת ביטוח שם במקרה של אירוע ביטוחי, כמו לדוג' גנבת רכב, חברת הביטוח נושאת בסיכון ומשלמת את התביעות מכיסה. בקרן הפנסיה משלמים עמיתי הקרן את עלות התביעות.

לעיקרון זה קוראים, עיקרון הערבות הדדית. בכל חודש עמיתי הקרן משלמים עלויות ריסק, עלויות כיסוי ביטוחי למקרה של מוות ומקרה של אבדן כושר עבודה. כל עמית משלם בהתאם לגובה הכיסוי שקיים לו, בהתאם לגילו, לשכר המבוטח שיש לו בקרן ובהתאם לצבירה אותה הוא צבר עד כה.

על מי משפיע האיזון האקטוארי בקרן הפנסיה?

אמנם רק העמיתים הפעילים מבוטחים בקרן הפנסיה, אך האיזון האקטוארי בקרן הפנסיה משפיע על כלל העמיתים. עמיתים מבוטחים, עמיתים לא מבוטחים ומקבלי קצבאות כמו פנסיונרים.

על העמיתים בקרן, הלא מבוטחים והמבוטחים, ישפיע האיזון האקטוארי בצורה של הקטנת או הגדלת הצבירה בקרן כפי שאתם רואים בדוח השנתי מקרן הפנסיה.

מכיוון שהאיזון האקטוארי הוא באחוזים, ככל שהחיסכון, הצבירה, גבוה יותר, הסכום הכספי שיתקבל יהיה גבוה יותר. במידה שבקרן הפנסיה שלך הנך רואה סכום במינוס, קרן הפנסיה שלך נמצאת בגירעון אקטוארי והצבירה שלך תקטן.

לדוגמה גירעון אקטוארי בקרן הפנסיה של מנורה בשנת 2023

לדוגמה עודף אקטוארי בקרן הפנסיה של מיטב דש בשנת 2023

איזון אקטוארי : השוואה בין קרנות הפנסיה

הנתונים שמופיעים במאמר זה מתבססים על הדוחות הכספיים של קרנות הפנסיה לשנת 2023

מלחמת חרבות ברזל והאיזון האקטוארי

ביום 7 באוקטובר 2023 החלה מתקפת פתע מרצועת עזה על מדינת ישראל ובעקבותיה הכריזה ממשלת ישראל על מצב מלחמה. המלחמה השפיעה על קרנות הפנסיה בנושא האקטוארי.

בעקבות המלחמה גדלה כמות תביעות הנכות והשאירים שהקרן שילמה ותשלם. תביעות אלו השפיעו על העודף וגרעון הדמוגרפי בקרן, גירעון הנובע ממקרי אבדן כושר עבודה ומוות. בדוח השנתי של הקרן ניתן ביטוי הן לתביעות שהחלו להיות משולמות לפני תום שנת 2023 והן הערכה אקטוארית של תביעות שטרם החלו להיות משולמות נכון למועד הדוח.

קרן הפנסיה פועלת לפי עיקרון השמרנות ולכן במסגרת המאזן האקטוארי של הקרן ניתן ביטוי לתביעות אבדן כושר עבודה ומוות במספר אופנים:

  1. תביעות שהוגשו ושולמו
  2. תביעות שהוגשו אך טרם שולמו
  3. הגדלת ההתחייבות במאזנים לצורך תביעות עתידיות שטרם הוגשו

כיצד המלחמה משפיעה על המאזן האקטוארי?

בקרן הפנסיה קיימים שני כיסויים משמעותיים המושפעים מהמלחמה, הכיסוי למקרה מוות – קצבת שאירים שתשולם למשפחתו של המנוח וקצבת הנכות.

קצבת השאירים תשולם לשאיריו של החוסך (בן זוג וילדים מתחת לגיל 21) ובמקרה של חוסכים ללא שאירים לא תשולם קצבה ומשפחתם תקבל את הסכום הצבור.

במקרה של נכות, קרן הפנסיה תשלם קצבה חודשית לאחר 3 חודשי המתנה.

המלחמה משפיעה גם על גובה הקצבאות שישולמו על ידי הקרן. בעוד שקצבת השאירים היא קצבה מלאה המבוססת על השכר המבוטח בקרן. לצורך הדוגמה, חוסך שהרוויח 10,000 ש"ח נהרג או נרצח במלחמה משפחתו תקבל קצבה חודשית עד לגובה של 10,000 ש"ח (בכפוף למועד הצטרפותו לקרן הפנסיה). במקרה של אבדן כושר עבודה, קצבת הנכות שיקבל החוסך תקוזז מול קצבאות אחרות שיקבל מגורמים אחרים.

וכך לצורך הדוגמה זה בא לידי ביטוי בדוחות הכספיים של קרן הפנסיה של הראל.

"אירועי המלחמה הגדילו את כמות התביעות בקרן. אך נוכח גודל הקרן והאוכלוסיה המגוונת המבוטחת בה, השפעת תביעות אלו אמנם הגדילו את הגירעון לרבעון הרביעי אבל הגידול אינו משמעותי.

לגבי תביעות שארים, נכון ליום המאזן זוהו כ – 65 עמיתים שנהרגו במהלך המלחמה עם פוטנציאל לשארים כאשר מתוכם נכון ליום המאזן שולמו תביעות שארים בגין 27 עמיתים.

לגבי תביעות נכות, נכון ליום המאזן טרם הוגשו תביעות נכות בשל המלחמה, היות וקיימת תקופת המתנה של שלושה חודשים. קיימת אי ודאות לגבי אופי התביעות, חומרת הנכות וגובה הקיזוז ממקורות אחרים ולכן נערכה הערכה ראשונית. הערכה זו תתעדכן ברבעונים הבאים עם קבלת נסיון תביעות נכות בפועל.

נתוני המאזן האקטוארי בשנת 2023

 חוסכים
אלטשולר שחם0.26%
מור0.19%
מיטב דש0.03%
אינפיניטי0.78%
הפניקס0.12%-
כלל0.17%-
הראל0.22%-
מגדל0.14%-
מנורה מבטחים0.18%-

השינוי במאזן האקטוארי בשנת 2023 לעומת 2022

המלחמה פגעה במאזן האקטוארי של כל קרנות הפנסיה. אנו רואים ירידה בעודפים האקטוארים בקרנות שהציגו עודפים בשנת 2022. בקרנות הפנסיה של מגדל מקפת ומנורה מבטחים, למרות המלחמה, הגירעון האקטוארי נמוך יותר מאשר בשנת 2022.

  • קרנות הפנסיה של מור ואינפינטי נפתחו במהלך שנת 2022 ולכן נתוני העודף האקטוארי שלהם לא מופיעים בטבלה.

בקרן הפנסיה של מגדל מקפת מציינים כי "ברבעון זה גירעון אקטוארי בסך של כ- 136 מיליוני ש" ח, המהווים כ- 0.12% מסך ההתחייבויות הפנסיוניות. כחצי מהגירעון האמור נובע מתמותה ונכות הקשורים לאירועי ה- 7/10/23 ומלחמת 'חרבות ברזל' שבאה בעקבותיהם." כאמור בשנת 2023 הגירעון של מגדל מקפת הסתכם ב 0.14% כאשר לפי הדיווח כ- 0.06% מתוכו נובע מהמלחמה.

גם בקרנות הפנסיה המשלימות קיים מנגנון איזון אקטוארי, אך מקרי הנכות והמוות משפיעים רק על העמיתים המבוטחים בקרן. בכל קרנות הפנסיה מציינים כי הפגיעה בקרנות המשלימות אינה מהותית ובקרנות אלו קיים בנוסף גם מבטח משנה הנושא בחלקו בעלות הפגיעה.

בשורה התחתונה

במלחמת חרבות ברזל יותר מ- 1,450 ישראלים נרצחו (לרבות אנשי כוחות הביטחון), כ- 11,500 נפצעו בדרגות שונות ובנוסף כ- 134 אזרחים וחיילים מוגדרים כחטופים. למרות הפגיעה הקשה, קרנות הפנסיה החדשות הוכיחו את עמידותן. כאשר חשוב לזכור כי נתוני המאזן האקטוארי אותם אנו רואים היום משקפים את התשלומים ששולמו עד כה ובעיקר את הערכות קרנות הפנסיה לגבי התשלומים העתידים.

ככל שהתשלומים העתידים יהיו נמוכים יותר מהערכות הראשוניות יוחזרו הכספים לידי העמיתים, אך במידה שהתשלומים העתידים יהיו גבוהים יותר יהיה צורך להגדיל את ההתחייבות.

איזון אקטוארי : השוואה בין קרנות הפנסיה לאורך השנים

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

איך השפיעה המלחמה על הפנסיה שלך by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. תודה אסף על הפוסט.
    שאלה 1. האם התובע היה מגויס, האם לא משרד הביטחון משלם קצבאות לשארים או לנכה?
    שאלה 2. בדוגמות שהבאת, האיזון האקטוארי הוא חיובי בכל הקרנות של בתי ההשקעות בעוד הוא שלילי בכל חברות הביטוח. מדוע?

    1. הי רון,

      1. קרן הפנסיה אינה מקזזת קצבאות במקרה של מוות. המשפחה תקבל קצבה הן מקרן הפנסיה והן מיתר הגורמים. במקרים של נכות, קרן הפנסיה תשלם לכל הפחות 25% מהשכר שהיה מבוטח בקרן ואת היתרה יקבל החוסך מהגורם השני.
      2. המאזן האקטוארי הושפע מהמלחמה אך מלבדה יש לא מעט מקרים אחרים של אבדן כושר עבודה ומוות, כנראה שמקרים אלה יותר נפוצים בקרנות הגדולות (אלה בבעלות חברות הביטוח)

  2. הי נדב
    באתר פנסיה נט הנתונים שונים מהותית לגבי חלק מהחברות
    הראל מאוזנת אקטוארית, למיטב איזון חיובי גדול (0.29), מנורה עם איזון שלילי 0.09- לעומת 0.18- במאמר.
    אמנם המאמר מתייחס לשנת 2023 ופנסיה נט בודק מפברואר 2024 12 חודשים אחורה- האם חודשיים משנים כך את הנתונים
    או שיש גורמים שלא מופיעים באתר ומופיעים בדוחות?
    היכן נוציא מידע עדכני?

    1. הנתונים באתר פנסיה נט טרם עודכנו. הם לא מוצגים לשנת 2024 הם מוצגים לשלושת הרבעונים האחרונים, אני מאמין שבימים הקרובים הנתונים גם שם יעודכנו.
      דרך הגב, כדי לבדוק את הפרסום בפנסיה נט אפשר ללחוץ על שם הקרן ולראות בעמוד שנפתח את האיזון האקטוארי בחלוקה לרבעונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button