פנסיה לעצמאים

עצמאים : האם אתם זכאים למשוך כספי פנסיה ללא מס?

במטרה להקל על ציבור העצמאים שנפגעו מהמשבר הכלכלי שנגרם בשל נגיף הקורונה אישרה הממשלה הוראת שעה שמאפשרת משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני ללא מס עד ל- 7,500 ש"ח בחודש.

כחלק מתכנית הסיוע לעצמאים שנפגעו מנגיף הקורונה מיהרה הממשלה לאשר הוראת שעה שמאפשרת לעצמאים שהעסק שלהם נסגר או עצמאים שנאלצו לסגור את העסק לפחות חודש למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני.

חשוב לזכור כי בניגוד לצעדי סיוע קודמים, משיכת הכספים מגיעה על חשבון החיסכון הפנסיוני של החוסך העצמאי. בנוסף משיכת הכספים מותנית כמובן בהפקדה לחיסכון הפנסיוני, מוגבלת בתקרה והיא תשולם על פני 3 חודשים.

איזה עצמאים יכולים למשוך כספים ללא מס?

עצמאים שרוצים למשוך כספים ללא מס צריכים לעמוד בשני תנאים, התנאי הראשון הם הפקידו כספים לחיסכון הפנסיוני והתנאי השני הם סגרו את העסק או סגרו את העסק לתקופה זמנית כתוצאה מהגבלות שחלו בעקבות נגיף הקרוונה.

מי יכל למשוך את הכספים?

  • מי שסגר את העסק וקיבל אישור מרשות המיסים שהעסק מסווג כסגור
  • מי שסגר את העסק לפחות לחודש אחד בשנת 2020 או 2021 בעקבות חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה עד דצמבר 2021)

משיכת הכספים תהייה כפופה לחתימה על הצהרה שתפורסם בימים הקרובים על ידי רשות המיסים. עד לפרסום ההצהרה לא ניתן לבצע את המשיכה.

לצד התנאי על סגירת העסק קיים תנאי נוסף למשיכת הכספים על ידי עצמאים. התנאי הנוסף הוא, כמובן, הפקדת כספים לפנסיה בהתאם להוראות פנסיית חובה לעצמאים:

  • העמית הפקיד בשנתיים מתוך שלוש השנים האחרונות לפנסיית חובה לעצמאים. כזכור החובה להפקיד כעצמאי החלה בשנת 2017. כאשר הפקדה באותה שנת מס, 2021, תחשב לצורך המשיכה.
  • העמית הפקיד לפחות בשנתיים מתוך ארבע השנים שקדמו לכניסת החוק לתוקף, הפקדות בשיעור דומה שהיה חל עליו אם הצו היה נכנס לתוקף באותם השנים.

כמה כסף עצמאים יכולים למשוך ללא מס?

מטרת ההוראת השעה ליצר הכנסה לעצמאים ולכן משיכת הכספים תתחלק על פני שלושה חודשים ואילו עצמאים שהגיעו לגיל פרישה יוכלו למשוך את הכספים כסכום אחד.

עצמאים שנפגעו מנגיף הקורונה ונאלצו לסגור את העסק בגלל הסגר יוכלו למשוך בעבור כל חודש שהעסק היה סגור עד 7,500 ש"ח. משיכת הכספים תתאפשר רק במידה והפקידו כספים לחיסכון הפנסיוני לפי החוק.

עצמאים שסגרו את העסק לחלוטין יוכלו למשוך את הנמוך מבין הסכומים הבאים:

  • הסכום שהופקד לרכיב ייעודי למצבי אבטלה (שליש מהפקדה כעצמאי)
  • מספר שנות עבודתו כעצמאי כפול 12,340 ₪ (בדומה לתקרת הפיצויים לעובד שכיר)
  • עצמאי שסגר את העסק לתקופה זמנית בשל הקרונה יוכל למשוך עד 7,500 ש"ח בעבור כל חודש

אם הסכום שנצבר ברכיב הייעודי למצבי אבטלה קטן משלוש פעמים שכר מינימום, יהיה ניתן  להשלים כספים גם מרכיב התגמולים עד לשלוש פעמים שכר מינימום. הסיוע יינתן כקצבה  חודשית, שתיפרס באופן שווה, על פני שלושה חודשים. בשנת 2021 שכר המינימום הוא 5,300 ש"ח.

דוגמה : רונן הפקיד לפנסיה לפי חוק, כמה יוכל למשוך?

רונן הפקיד לפנסיה 900 ש"ח בחודש בשלוש השנים האחרונות. החברה סיווגה שליש מהפקדה לרכיב יעודי למצבי אבטלה. כיום רונן סגר את העסק ומבקש למשוך חלק מההכספים.

תגמולים"פיצויים"
חודשי600 ש"ח300 ש"ח
מצטבר21,600 ש"ח10,800 ש"ח

מכיוון והסכום שנצבר קטן מ – 15,900 ש"ח, שלוש פעמים שכר המינימום, יהיה ניתן למשוך את הסכום שנצבר ברכיב הייעודי למצבי אבטלה בתוספת סכום נוסף מרכיב התגמולים בקרן. הסכום ישולם על פני שלושה חודשים.

דוגמה : בני הפקיד לפנסיה כדי לנצל את מלא הטבות המס, כמה יוכל למשוך?

בני הפקיד 34 אלף ש"ח כעצמאי בכל אחת משלוש השנים האחרונות כדי לנצל את הטבות המס לעצמאים. החברה סיווגה שליש מההפקדה לרכיב יעודי למצבי אבטלה. כיום הוא מבקש למשוך חלק מהכספים בגין 4 חודשים בהם ההעסק שלו היה סגור בגין נגיף הקורונה.

תגמולים"פיצויים"
שנתי22,666 ש"ח11,333 ש"ח
מצטבר68,000 ש"ח34,000 ש"ח

כזכור מי שסגר את העסק בגלל הסגרים יכל למשוך עד 7,500 ש"ח בעבור כל חודש שהעסק שלו היה סגור. באפשרות בני למשוך מקסימום של 4 חודשים * 7,500 ש"ח = 30,000 ש"ח

בני יכל למשוך את הסכום מתוך הרכיב הייעודי למצבי אבטלה ללא מס.

האם ניתן למשוך כספים נוספים לאחר 3 חודשים?

משיכת הכספים תתפרס על פני 3 חודשים. האם לאחר תום התשלום יהיה ניתן לבצע משיכה נוספת?

עצמאי שמשך כספים בהתאם לתקנות יוכל למשוך שנית כספים רק לאחר 36 חודשים ממועד המשיכה. משיכה שלא בהתאם לתקנות תחשב משיכה שלא כדין ותהייה חייבת במס של 35%.

האם משיכת הכספים פוגעת בחיסכון הפנסיוני?

החיסכון הפנסיוני היום מבוסס על צבירה, ככל שנגיע לפנסיה עם סכום נמוך יותר קצבת הזקנה שנקבל תהייה נמוכה יותר. הוראת השעה מאפשרת למשוך עד שליש מהכספים. במקרה זה הקצבה צפויה לקטון בשליש. חשוב לזכור כי הפקדה של עצמאים היא מלכתחילה נמוכה יותר ולכן למשיכת הכספים ישנה השפעה מהותית על גובה הקצבה בפרישה.

>>>קריאה נוספת: כך תבנו תכנית פנסיה לעצמאים

האם משיכת הכספים פוגעת בכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה?

משיכת כספים פוגעת בדרך כלל בתקופת האכשרה ובוותק הביטוחי בקרן הפנסיה, כדי למנוע את הפגיעה הוגדרה משיכת הכספים כמשיכת "כספי פיצויים" ולכן עצמאים שימשכו כספים במסגרת הוראת השעה לא יפגעו בגובה הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה.

הוראת השעה הנל דומה להוראת השעה שאפשרה משיכת כספים מקרן השתלמות, כאשר משיכת הכספים מקרן ההשתלמות למי שנפגע מנגיף הקורונה לא פגעה בוותק הקיים בקרן ההשתלמות ואפשרה לבצע הפקדות נוספות אל אותה הקרן.

בשורה התחתונה

הממשלה מקלה על עצמאים שנאלצו לסגור את העסק בשל הסגרים ומאפשרת להם למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני בדומה לעצמאים שסגרו את העסק לחלוטין. משיכת הכספים בכפוף לתקרה תהייה פטורה ממס ולא תפגע בהיקף הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

עצמאים : האם אתם זכאים למשוך כספי פנסיה ללא מס? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שנאמר (=נכתב): "אל תשלח ידך אל הנער".
    "נער" כי ככל שמפקידים כשצעירים יותר, ככה הכסף שוהה יותר בשוק ההון ולאורך זמן ארוך יותר עושה יותר כסף (ריבית דריבית). היה לך פוסט על זה.
    לדעתי – קרן הפנסיה צריכה להיות המוצא האחרון בהחלט.
    ממש כשאין שום ברירה אחרת… חמור מאוד לעקוד את קרן הפנסיה תמורת ההווה.
    לדעתי, אפשר ורצוי בעת הצורך ואם אין ברירה אחרת, לקחת הלוואה מחברת הפנסיה ו/או מקרן ההשתלמות על חשבון הצבירה באפ ניתן, הלוואות שהן זולות יחסית (מגיעות אפילו ל- P+0.5).

    רק בריאות ורווחה כלכלית לעצמאים… כמה שהם סבלו בשנה האחרונה זה בלתי ייאמן. לא שפוי אפילו.
    ליבי איתם.

  2. היי נדב מס שאלות לגבי פנסיה;
    1.להבנתי הקצבה היא לכל החיים גם אחרי שנגמר הכסף בקופה .
    האם זה נכון ואם כן מאיפה בא הכסף?
    2.יש ערובה שאותה קרן פנסיה שאני חוסך אליה כל החיים לא תיפול ואני אשאר בגיל 60+ ללא פנסיה?
    3.בהמשך לשאלה הראשונה בהנחה שכן פנסיה משולמת לכל החיים ואכן צברתי סכום יפה למה לא לצאת כבר בגיל 60 לפנסיה ?
    4.ראיתי שיש דבר כזה שנקרא קצבה פטורה ממס אני כמובן מתכוון ללהפוך גמל להשקעה לקצבה .
    כשאני מסתכל על זה שזה הולך להיות פטור ממס הכנסה ושפנסיה רגילה לא פטורה ממס הכנסה אני באמת תוהה למה בכלל להשקיע כסף בפנסיה ולא בגמל להשקעה ולהפוך אותה לקצבה פטורה ממס?
    למשל אם אני יכול לגרום לכך שבעוד 30 שנה יהיה לי 5 מליון בפנסיה מכספים שחסכתי בקרן הפנסיה או שאני יכול לכוון לזה שכן יהיו לי 5 מליון בפנסיה אבל 4 מליון מתוכם הם מגמל להשקעה ולא כל ה5 נבעו מתוך השקעה בקרן זה יותר כדאי כי על החלק היחסי של הגמל אין מס.אשמח לחוות דעת.
    תודה רבה

    1. 1. ההנחה של הקרן היא שכשם שאתה תחייה מעבר להנחות המוקדמות ישנם חוסכים שיחיו פחות. בנוסף הכספים ממשיכים להיות מושקעים גם לאחר היציאה לפנסיה
      2. תבחין בין נפילה של החברה המנהלת לבין ירידות בשוק ההון. פגיעה בחברה המנהלת לא פוגעת בכספי החוסכים. ירידות בשוק ההון משפיעות על גובה החיסכון
      3. ככל שתפרוש בגיל מוקדם יותר הקצבה החודשית תהייה נמוכה יותר. מציע לך לקרוא את הכתבה הבאה שעוסקת בסוגיה מתי כדאי לצאת לפנסיה https://pensuni.com/?p=5735
      4. במידה ואתה שכיר אתה חייב לחסוך לפנסיה, במידה ואתה עצמאי הפקדה לפנסיה מקנה לך הטבות מס. יתכן וזה שיקול לחיסכון

      1. 1.כן אבל גם אם יש חוסכים שיחיו פחות אז להבנתי הכסף עובר מהיורשים ככה שזה לא אחד מכפה על השני .
        אז מאיפה הכסף מגיע לאחר שהקופה מתרוקנת, מהמדינה?
        (בטח זה לא יוצא מחברת הפנסיה קרוב לוודאי)
        4.אני כרגע גם שכיר וגם עצמאי ובתור עצמאי מנצל את הטבת הפנסיה.
        יחד עם זאת אני לא רוצה פנסיה של מעל 10000 כי יש על זה מס הכנסה אז מה אני עושה?
        את העודפים שם בגמל ושאר הסכום אם ארצה לקחת בגיל 60 יהיה ללא מס בכלל .
        אני אומר את זה כי לדעתי זה הצעד הכלכלי הכי חכם שניתן לעשות מכל הבחינות ועדיין קיימת אמונה ש"שים את על הביצים בסל אחד , בפנסיה" .
        לא מבין למה אנשים לא מנצלים את מקסימום הטבת המס בפנסיה ואם כבר יש לך סכום מיוחד שמיועד לפנסיה עדיף שיהיה בגמל(להשקעה) שתהפוך לפנסיה ,לא?

        1. לאחר היציאה לפנסיה מומר החיסכון להתחייבות לתשלום קצבה לפורש ולבן הזוג, כל בחירה במסלול פרישה משפיעה על חישוב התחייבות ועל הקצבה שתשולם.
          מציע לך לקרוא בהקשר הזה את הכתבה הנל https://pensuni.com/?p=308

          (רמז – מהמדינה לא תקבל דבר)

        2. גל היי,
          "…יחד עם זאת אני לא רוצה פנסיה של מעל 10000 כי יש על זה מס הכנסה…".
          מהיכן הסימוכין למשפט הנ"ל?
          שקרן פנסיה (מקיפה) שמשיגים בה קצבה של 10K, אז החל מ- 10K ומעלה משלמים מס הכנסה?
          מה החישוב שאתה עושה בדיוק?

  3. שלום נדב,
    יש לי שאלה לגבי ״משיכת הכספים תהייה כפופה לחתימה על הצהרה שתפורסם בימים הקרובים על ידי רשות המיסים.״.
    האם ידוע לך אם ההצרה פורסמה (חיפשתי באתר רשות המיסים ולא הצלחתי למצוא)?
    אם לא פורסמה – האם זה תקין שעבר כבר חודש וחצי וזהו המצב?

  4. בס"ד
    השלום והברכה!
    עצמאי שהתחיל להפקיד לפנסיה בעקבות החוק והיום עבר את גיל הפנסיה א. האם יכול למשוך את הצבירה ללא מס ב. ממשיך לעבוד כעצמאי
    תודה
    אליהו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button