חדשות

2021 : מה צפוי לנו בחיסכון הפנסיוני

השנה החדשה שבפתח מסתמנת כשנה עם לא מעט רפורמות צרכניות בתחום החיסכון הפנסיוני החל מהנחה בדמי הניהול לפנסיונרים, תום מכרז קרנות ברירת המחדל ואולי עוד כמה רפורמות מפתיעות מרשות שוק ההון.

מתכננים לפרוש בשנת 2021 ? הפנסיה שלכם צפויה להיות גבוהה יותר

גם אחרי היציאה לפנסיה ממשיכים הפורשים לשלם דמי ניהול. עד כה דמי הניהול ששילמו הפורשים עמדו על 0.5% בקרנות הפנסיה החדשות ו – 0.6% בביטוחי המנהלים. בכוונת רשות שוק ההון להוריד את דמי הניהול לפורשים ל – 0.3%.

באוקטובר 2019 הגיע הממונה על שוק ההון, דר' משה ברקת, לוועדת הכספים בכנסת. חברי הועדה מתחו עליו ביקורת על הטיפול בדמי הניהול של הפנסיונרים. בעוד שדמי הניהול לחוסכים ירדו בחדות בשנים האחרונות דמי הניהול לפורשים נותרו גבוהים. המפקח על הביטוח הבטיח לחברי הועדה כי במידה וכוחות השוק לא יסדירו את הנושא הרשות לפיקוח על שוק ההון תתערב ותסדיר נושא דמי הניהול למקבלי הקצבאות. והנה שנה אחרי, למרות משבר הקורונה מתגשמת ההבטחה של הממונה, בהתאם לטיוטת תקנות שפורסמה בחודש האחרון, החל מינואר הקרוב צפויים דמי הניהול למקבלי הקצבאות החדשים לרדת ל- 0.3%. המשמעות של המהלך היא שקצבת הזקנה של מי שיפרוש בשנת 2021 תהייה גבוהה יותר ב – 2%.

על מי חלה רפורמת דמי הניהול?

הוזלת דמי הניהול לפנסיונרים תשפיע על כל מי שיפרוש מקרנות הפנסיה החדשות החל מינואר 2021, קרנות הפנסיה המקיפות וקרנות הפנסיה המשלימות. בנוסף, בביטוחי מנהלים שימכרו מינואר 21 יקבעו דמי ניהול לפורשים בגובה 0.3%.

חשוב לזכור כי מי שיצא עד כה לפנסיה לא יושפע מהרפורמה והוא ימשיך לשלם את דמי הניהול שנקבעו לו במועד הפרישה.

>>עוד בנושא דמי הניהול למקבלי קצבאות

בחירת קרנות פנסיה נבחרות חדשות

מכרז קרנות ברירת המחדל צפוי להסתיים במהלך השנה הקרובה, מי הקרנות שיבחרו והאם דמי הניהול הנמוכים ישמרו?

במטרה לעודד את התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני נבחרו בשנת 2018 על ידי רשות שוק ההון ארבע קרנות פנסיה שהציעו דמי ניהול מוזלים. הקרנות הן אלטשולר שחם, הלמן אלדובי, מיטב דש ופסגות. ודמי הניהול שהן הציעו למצטרפים מובטחים לתקופה של 10 שנים ממועד ההצטרפות.

שם הקרןדמי ניהול מהפקדהדמי ניהול מצבירה
דמי ניהול ממוצעים2.12%0.21%
הלמן אלדובי1.49%0.05%
אלטשולר שחם1.49%0.10%
איילון מיטב דש2.49%0.05%
פסגות1.68%0.0905%

בשנה הקרובה צפוי להסתיים המכרז בו נבחרו ארבע קרנות וזאת ההזדמנות האחרונה לנצל את דמי הניהול שנקבעו במכרז הקודם. במידה ובעתיד הקרנות שיבחרו יציעו דמי ניהול זולים יותר יהיה ניתן לעבור אליהן ולנצל את התנאים החדשים.

מה צפוי לנו עוד בשנת 2021?

בדוח הממונה על שוק ההון שפורסם לפני מספר חודשים רמז הממונה על שוק ההון, דר' משה ברקת, על מספר רפורמות אותם הוא מתכנן להוביל כבר בשנה הקרובה.  בין הדברים שפורסמו, רפורמה בתחומי הטבות המס על החוסכים ורפורמה בדמי הניהול במוצרי החיסכון הפנסיוני.

לפני קצת יותר משבוע חזר שוב הממונה על דבריו במסגרת ועידת נבחרי השנה של ענף הביטוח אותה מפיק מגזין הביטוח עדיף. לפי דבריו של הממונה הרפורמה המתוכננת מתחלקת לשתיים, חלקה הראשון של הרפורמה שם דגש על רווחת ציבור החוסכים וחלקה השני מתייחס להגברת איחוד האינטרסים בתחום ההשקעות בין הגוף המוסדי לחוסך.

צפו בממונה על שוק ההון דר' משה ברקת בועידת עדיף

"הראשונה הינה רפורמת 'דמי הניהול הדיפרנציאליים' המבססים פרקטיקה שגורה בניהול ההשקעות בעולם, לפיה קיימת הלימה בין כמות המשאבים הנדרשת לניהול מסלול ההשקעה לבין דמי הניהול המשולמים עבור השקעה זו. כך, תתאפשר גביית דמי ניהול נמוכים על אפיקי השקעה פאסיביים או סולידיים (כמו לדוגמא מסלולי השקעה למבוגרים הקרובים לגיל הפרישה) וגביית דמי ניהול גבוהים יותר עבור מסלולים עם ניהול השקעה אקטיבי"

לתפיסת הממונה יש להוזיל את דמי הניהול במסלולים הפאסיבים או במסלולי השקעה ברמת סיכון נמוכה, ואילו במסלולים ברמת הסיכון הגבוהה יותר יהיה ניתן לגבות דמי ניהול גבוהים יותר כולל דמי ניהול במודל של "דמי הצלחה".

"רפורמה שנייה הינה רפורמת 'דמי הניהול המשתנים' שנועדה לאפשר מסלולי השקעה בעלי מנגנון תגמול המגדיל את הזיקה בין מנהל ההשקעות לבין החוסך, במטרה להגדיל את התשואה נטו לחוסך תוך בקרת התמריצים על נטילת הסיכון. כמובן שמסלולים אלו יתאפשרו לצד מסלולים בעלי דמי ניהול קבועים".

הגדלת תקרת ההפקדה בקופת הגמל להשקעה?

במסגרת נאומו בועידה הדגיש שוב הממונה על חשיבותם של מוצרי החיסכון הפנסיוני וקרא להגדיל את תקרת ההפקדה לקופת הגמל להשקעה מ- 70 אלף ₪ כפי שקיים היום עד ל- 250 אלף ₪ ולהמשיך ולפתח את מוצרי החיסכון  שבידי חברות הביטוח כאלטרנטיבה למוצרי החיסכון שמציעה המערכת הבנקאית.

אל תשכחו הקורונה עדיין כאן

לצד הרפורמות המתוכננות צריך לזכור כי גם בחודשים הקרובים ימשיך ללוות אותנו נגיף הקורונה וככל הנראה לצד הרפורמות הצפויות נחזה בהמשך הוראות השעה הרלוונטיות לחיסכון הפנסיוני ולנגיף הקורונה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

2021 : מה צפוי לנו בחיסכון הפנסיוני by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום,
    לא ציינת שדמי הניהול יופחתו גם בביטוחי מנהלים (שגם כך הם היותר גבוהים). מדוע הם לא מופחתים ?

    תודה

    1. בוקר טוב,

      דמי הניהול בפוליסות חדשות (משנת 2021) צפויים להיות גם 0.3%
      צריך לזכור שנתנה אפשרות להעביר הערות על התקנות עד היום ה- 7.1 . נראה מה יוחלט בסופו של דבר

        1. אתה מצפה שאני אגיב בשם ביטוחי המנהלים ? 🙂
          צריך שיהיה מוצר פנסיוני נוסף, לצד קופות הגמל וקרנות הפנסיה, בתמחור מתאים הוא עשוי להיות רלוונטי לחוסך
          לצערי בתחום הפרישה, אין מספיק פתרונות לקבלת קצבה וכל שיפור בנושא הוא מבורך

          1. האם מכך ניתן להבין שפנסיונרים שפרשו בדצמבר עשו טעות בכך שלא המתינו חודש ? או שיש מצב שיורדו את הדמי ניהול לכול הפורשים ?

            1. בוקר טוב ישי,

              אנחנו כרגע באמצע ינואר והתקנות לא נכנסו לתוקף, לגבי טעות? תזכור שכל המתנה לקצבה גורמת לאיבוד הקצבה.
              כיום לא מדברים על הוזלת דמי ניהול לפנסיונרים קיימים או אפשרות ניוד. אבל אני מאמין שבחלק מהמוצרים זה יתאפשר בעתיד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button