מכתבים למערכת

האם קצבה של חבר קיבוץ רלוונטית לצורך משיכה מתיקון 190?

מהן הקצבאות שמאפשרות לפורשים למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני כדין.

החיסכון הפנסיוני נועד להבטיח קצבה לפורש לכל ימי חייו. כדי למנוע מצב שבו חוסכים שלא הבטיחו לעצמם קצבה ימשכו את כספי החיסכון הפנסיוני נקבע בחוק הפיקוח על שירותים פיננסים כי משיכה של כספים שהופקדו לקופה תעשה בדרך של היוון ובתנאי שהקצבה של הפורש לאחר ההיוון לא תפחת מסכום הקצבה המזערי, בשנת 2022 4,606 ₪.

לצורך בדיקת הזכאות להיוון ועמידה בתנאי ההיוון יבחנו את כלל הקצבאות המשולמות לפורש מפנסיה תקציבית או מקופה אחרת.

כאשר בוחנים את כלל הקצבאות שמשולמות לפורש נלקחות בחשבון קצבאות ממקורות פנסיונים כמו קרן פנסיה או ביטוח מנהלים או פנסיה תקציבית לדוג' משירות המדינה או הצבא.

במסגרת תיקון 190 גם שכירים בעלי שליטה יכולים לייצר לעצמם "פנסיה תקציבית" מתקציב החברה, אך פנסיה זו אינה מאפשרת את היוון כספי החיסכון הפנסיוני. לצד הפנסיה התקציבית לבעלי שליטה כמובן לא נלקחות בחשבון  קצבאות ביטוח לאומי או קצבאות שאירים שמקבל הפורש, גם לא קצבאות שאירים מהצבא.

חשוב לשים לב שמבחן הקצבה נבדק ברמת הפורש הבודד ולא ברמת משק הבית, כך שגם במידה ויש לאחד מבני הזוג קצבה גבוהה העולה על הקצבה המזערית לא ניתן לבצע היוון בחשבונו של בן הזוג השני.

במבחן הזכאות להיוון של חברי קיבוץ יש לבחון מהיכן מתקבלת הקצבה המשולמת להם, האם היא משולמת מתקציב הקיבוץ בדומה לפנסיה תקציבית או שמדובר בקצבה אישית מחשבון פנסיה על שמם.

במידה שיש חשבון פנסיה על שמם שמבטיח קצבה מזערית הם יוכלו לבצע היוונים מהחיסכון הפנסיוני או מכספים שהופקדו במסגרת תיקון 190. במידה שהקצבה שלהם מורכבת מתקציב הקיבוץ, בדומה לשכירים בעלי שליטה, הם לא יוכלו לבצע היוון.

קצבאות שלא מאפשרות היווןקצבאות שמאפשרות היוון
קצבת שאיריםפנסיה תקציבית
קצבה על שם בן הזוגפנסיה ותיקה
קצבת נכותפנסיה חדשה
קצבת אזרח ותיקקצבה מביטוח מנהלים
תקציב של חבר קיבוץ 
פנסיה תקציבית של בעל שליטה 

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

האם קצבה של חבר קיבוץ רלוונטית לצורך משיכה מתיקון 190? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button