דעות

האם בנות הזהב הן העתיד?

השבוע פורסמו נתונים מתוך הסקר החברתי בנושא פרישה, החלטתי לבחון את הנתונים שמפרסמת הלמ"ס ולראות כיצד הם משפיעים על הפורשים היוצאים לפנסיה בגפם.

לאנשים היוצאים לפנסיה לבדם אין חיים קלים. אמנם, פנסיית הזקנה שיקבלו תהייה גבוהה יותר מאשר מקבליהם הנשואים אך גם ההוצאה שלהם לנפש תהייה גבוהה יותר. לפי הסקר החברתי לשנת 2014 שנתונים ממנו פורסמו בשבוע שעבר כ- 23% מהקשישים בישראל (מעל לגיל 65) גרים בגפם. בקרב הקשישים שגרים לבד גבוה כמובן שיעורם של הנשים משיעור הגברים, וכאשר סעיף הדיור מהווה 30% מההוצאה הכוללת של הקשישים בישראל לא פלא שרבים מהם מתקשים לגמור את החודש.

יש מספר סיבות לעליה בשיעור הקשישים שחיים בגפם, כאשר ההנחה היא ששיעור זה ילך ויגדל בשנים הקרובות. כמובן שלתוחלת החיים הארוכה יותר של נשים יש השפעה מרכזית על כך, אך גם לשיעור הגירושים הגבוה בישראל ישנה תרומה רבה. במחקרים שנעשו בארצות הברית התגלה כי 44% מהזוגות הנשואים מתגרשים עוד לפני שהם מסיימים 30 שנות נישואים.

ההוצאה הממוצעת למשק בית של קשישים בישראל עומד על 10,846 שקלים בחודש, ועל הפורש הבודד ללמוד להתנהל בצורה פיננסית נכונה. בעוד שזוגות נשואים חיים מפנסיה משוטפת, צריכים הפורשים הבודדים להסתמך רק על עצמם. יש להם הכנסה אחת, קצבה אחת מביטוח לאומי והוצאה איתה הם צריכים להתמודד. עליהם לתכנן תקציב מוגדר לפרישה ולדבוק בו.

האם הפתרון טמון במגורים משותפים?

סעיף הדיור מהווה 30% מההוצאה של משק הבית של הקשיש האם הפתרון טמון בלחזור לחיות עם שותפים? כולנו זוכרים את הסדרה בנות הזהב, המספרת על מספר נשים החיות יחדיו בדירה בפלורידה. הסדרה אף זכתה לחידוש בישראל עם השחקניות, רבקה מיכאלי, חנה לסלאו, תיקי דיין ומיקי קם.

האם מחזה של קשישים החולקים יחדיו דירה בפלורנטין יהיה מחזה שכיח כשם שצעירים אחרי צבא עושים זאת? חזרה לחיים משותפים, גם על חשבון מכירת הדירה הפרטית, עשויה לפנות לקשיש הבודד הכנסה שוטפת נכבדת אשר תקיים אותו בפרישה.

אצל נשים הבעיה חמורה יותר

נשים צריכות לתכנן אף יותר מגברים, בדרך כלל תוחלת החיים שלהם ארוכה יותר. אך מצד שני תקופת העבודה שלהם קצרה יותר והן צוברות פחות לפרישה. מכיוון ותוחלת החיים של נשים גבוה יותר משל הגברים, העובדה כי אישה יוצאת לפנסיה רווקה או נשואה כמעט ואינה משפיעה על פנסיית הזקנה אותה תקבל. בדוגמא שלפנינו פורשת עם חיסכון של חצי מליון שקלים תקבל פנסיית זקנה גבוהה יותר ב- 100 שקלים מאשר חברתה הנשואה. לפי הסקר החברתי, נשים בנות 65 ומעלה גרו בגפן בשיעור גבוה פי שלושה מאשר גברים. כך שלפתע הפתרון אותו מציעות בנות הזהב לא נראה רחוק כל כך.

פנסיית פרישה לרווקות

מקור התמונה ברשיון שימוש   TheArches

 עדכון אחרון 3/10/2015

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם בנות הזהב הן העתיד? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button