סוגיות מיסוי בביטוח פנסיוני

האם שכיר בעל שליטה זכאי להשלמת פיצויים בסיום עבודה?

עד לתיקון 190 בפקודת מס הכנסה בשנת 2012, בעלי שליטה נאלצו לבחור בין הפקדה לרכיב התגמולים לבין הפקדה לרכיב הפיצויים. בעקבות התיקון, גם בעלי שליטה יכולים להפקיד לחיסכון פנסיוני בדומה לכל שכיר אחר בעסק, אך ההפקדה לרכיב הפיצויים שתחשב כהוצאה מוכרת היא  12,640 ₪ בשנה (בשנת 2022).

לדוגמה שכיר בעל שליטה שמבטח שכר של 20 אלף ₪ ומפקיד עליו לחיסכון פנסיוני, כל ההפקדה לרכיב תגמולי מעסיק תוכר כהוצאה מוכרת ואילו הפקדה מעבר ל – 12,640 ₪ לרכיב הפיצויים לא תוכר.

באפשרות בעל השליטה להפקיד בשוטף לרכיב הפיצויים על מלא השכר, במקרים מסויימים יש בכך כדאיות כגון הגדלת החיסכון הפנסיוני או העברת הכספים מחשבון החברה לחשבון אישי של העובד כאשר מדובר בחברה עם מספר שותפים, אך ההוצאה הזאת לא תחשב הוצאה מוכרת בעסק.

סיום עבודה היא ההזדמנות להשלמת כספי הפיצויים לבעל השליטה. שכיר בעל שליטה שסיים את עבודתו בחברה זכאי להשלמת פיצויים, גובה השלמת הפיצויים שתוכר לחברה היא משכורת אחרונה כפול הוותק בחברה בניכוי הסכומים שנצברו ברכיב הפיצויים.

במסגרת חישוב ההתחייבות תוכר רק ההתחייבות מ – 1 לאפריל 1976.

חשוב לזכור כי בסיום עבודה נדרש בעל השליטה להפסיק את עבודתו בחברה אך הוא עדיין יכל להחזיק במניות ולקבל דיווידנדים.

מבוסס על חוזר מס הכנסה 4/2019

עוד במסגרת תיקון 190 התאפשר לבעלי שליטה לייצר לעצמם בסיום עבודה פנסיה תקציבית על חשבון תקציב העסק, אמנם קצבה זו אינה מאפשרת היוון קצבאות אך היא מנגנון נוסף לחיסכון במס והבטחת קצבה לבעל השליטה ולבן זוגו.

>>>קריאה נוספת : פנסיה תקציבית לבעלי שליטה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

האם שכיר בעל שליטה זכאי להשלמת פיצויים בסיום עבודה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. הי נדב, תודה על המאמר. בהשלמת פיצויים בסיום עבודה של חבר בעל שליטה, האם מתייחסים לחישוב כאילו יש חתימה על סעיף 14 או כפי שכתבת (שכר אחרון כפול ותק פחות הצבירה)? מישהו בכלל בודק שחישוב ההשלמה תקין? תודה 🙂

    1. הי יורם,
      סעיף 14 הוא מבחינת יחסי העבודה ולא מבחינת המיסוי. לטעמי הסוגיות החשובות יותר לגבי השלמת הפיצויים לבעל השליטה היא האם יהיו עודפים בתום התקופה לשלם פיצויים לבעל השליטה והאם בעל השליטה יפרוש בכלל מעבודתו או ימות כעמית פעיל.

  2. הי נדב, תודה על המאמר, שנבין, אם הפרישו לקופה ע"ש השכיר בעל השליטה לפי 20,000 ש"ח, מה שמעל 12,640 לא מוכר בחברה, בעת הפרישה בודקים את ההשלמה לפי מה שנצבר בקופה ? הרי יש בה גם את הסכומים שלא הוכרו בחברה, אנא הסברך,תודה משה

    1. נכון, בשוטף יוכר לחברה רק הפקדות עד התקרה.
      לכן בעל השליטה צריך לבחון את הכדאיות בהפקדות מעבר לתקרה לרכיב הפיצויים

  3. בוקר טוב.
    לגבי בעל שליטה: במשך השנים יש תקופות שהשכר משתנה – איך יחושב השכר לפיצויים – במיוחד למקרה שלפני פרישה השכר פחות מ 12,600 ש"ח?
    במקרה שהשכר לבעל שליטה בסיום פחות מ 12,600 שח האם ניתן לחשב לצורך הפיצויים הגדלת הסכום עד לפי 1.5 כדי להגיע לרף המרבי כמו אצל שכיר רגיל?

    תודה רבה ושבוע טוב
    דורון

    1. לצורך הפטור אין מניעה להגדיל את השכר לצורך החישוב ב – 1.5 ולא מעבר לתקרה.
      לגבי הזכאות לפיצויים, במידה והעובד אינו חתום על סעיף 14 יחושב בהתאם לשכר האחרון

  4. תודה לתשובה המהירה. כבעל שליטה לא חתום על סעיף 14 והכספים בחלקם בקופת פיצויים מרכזית (על שם החברה- לא אישית) וחלק מהפיצויים קופה על שם בעל השליטה. איך החישוב במקרה זה?
    תודה רבה
    דורון

    1. בעיקרון משכורת אחרונה כפול הוותק בחברה, כאשר אצל בעלי שליטה תמיד צריך לקחת בחשבון שאם יהיה פער בין הפיצויים שישולמו לבין השכר שנמשך בפועל זה ידליק נורות במס הכנסה.

  5. היי נדב
    האם שכיר בעל שליטה מחוייב בהפרשה פנסיונית או שהוא יכול לבחור למשוך משכורת ללא הפרשה לפנסיה?

    1. החוק לא מחריג אותו מהפקדה,
      אני מציע שהוא יסתכל על ההפקדה הזאת כהוצאה מוכרת לחברה ופחות על החלק שיורד מהנטו של.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button