דיני עבודה

המעסיק הוציא אותי לחל"ת, האם אני זכאית לפיצויי פיטורים

חוק פיצויי פיטורים קובע שהעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים במידה ופוטר לאחר שהשלים שנת עבודה. אך עוד מגדיר החוק שורה של מקרים בהם גם עובד שהתפטר ממקום עבודתו יהיה זכאי להשלמת פיצויי פיטורים. בין המקרים שמוזכרים בחוק, התפטרות של עובדת לאחר לידה לצורך טיפול בתינוק או התפטרות בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה.

בשנה וחצי האחרונות כתוצאה מנגיף הקורונה עובדים רבים נשלחו לחל"ת, חלקם לתקופות ארוכות עולה השאלה האם עובד שבחר להתפטר בתקופת החל"ת יהיה זכאי להשלמת פיצויי פיטורים.

מקרה מסוג זה הגיע לפתחו של בית הדין לעבודה בתל אביב, עובדת ששימשה כסייעת במרפאת שיניים והוצאה לחל"ת.

סעיף 11א לחוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים אם התפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו. ההלכה היא כי עובד המבקש להוכיח זכאותו לפיצויי פיטורים מכוח סעיף 11א לחוק, צריך לעמוד בשלושה תנאים:

להוכיח כי הייתה הרעה מוחשית בתנאי העבודה או שהתקיימו נסיבות אחרות שביחסי העבודה שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו; להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין ההתפטרות להרעה או הנסיבות; להוכיח כי נתן התראה סבירה למעסיק על כוונתו להתפטר והזדמנות נאותה לתקן את ההרעה.

הוצאת עובד לחל"ת היא הרעה מוחשית בתנאי העבודה, הוא נאלץ לשבת בביתו, זכותו לעבוד נחסמה והשתכרותו נפגעת. הוצאת עובד לחל"ת מחייבת הסכמה בהסכם קיבוצי או הסכמה אישית עם העובד, ודי בצעד זה כדי שעובד יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים.

>>>יצאתם לחל"ת? בדקו את זכאותכם להחזר מס

התובעת התפטרה לאחר שהנתבע לא יכול היה להתחייב על היקף עבודה, וכאשר לא הייתה מגבלה על פעילות מרפאות השיניים למרות הימשכות מגפת הקורונה. מכאן, שהוכח קשר סיבתי בין ההתפטרות להרעה המוחשית בתנאי העבודה. התובעת אף נתנה לנתבע התראה סבירה על כוונתה להתפטר והזדמנות נאותה להשיבה לעבודה.

נוכח כל האמור התובעת זכאית לפיצויי פיטורים מכוח סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים. לגבי עובדים אחרים המבקשים לנצל את ההזדמנות כדי לזכות בהשלמת הפיצויים אני רוצה לחדד שוב את התנאי השלישי : להוכיח כי נתן התראה סבירה למעסיק על כוונתו להתפטר והזדמנות נאותה לתקן את ההרעה.

מתוך פסק הדין : סע"ש 57094-10-20

קריאה נוספת:

  1. חישוב פיצויי פיטורים לעובד שפוטר מעבודתו
  2. חישוב פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

המעסיק הוציא אותי לחל"ת, האם אני זכאית לפיצויי פיטורים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button