דעות

ביטול קצבת הזקנה? לא בשנים הקרובות

הבלוגר "לו הייתי שר אוצר" קורא לביטול קצבת הזקנה בישראל. ביטול קצבאות הזקנה לבעלי קצבאות אחרות היא מדרון חלקלק שסופו בפגיעה בהכנסה הכוללת של העובדים בפרישה.

קצבת הזקנה היא קצבה לא יעילה מכיוון והיא מסייעת להנציח את הפערים בחברה הישראלית היא ניתנת לעשירים ולעניים באותה המידה מבלי להתחשב בגובה ההכנסה הקיימת. כך כותב הבלוגר רועי שוורץ תיכון, בבלוג שלו באתר דהמארקר (כניסה).

לשיטתו של רועי, יש להפסיק בתשלום קצבאות הזקנה שעומדות היום על כעשרים מיליארד שקלים ולהפנות את הכספים הפנויים כדי להחזיר את החובות שנוצרו ממשבר הקורונה, להשקיע יותר בתשתיות, במוכנות למגפה הבאה וגם ברווחה למי שבאמת צריך, ואולי אפילו גם לגבות פחות מיסים.

מקור : לו הייתי שר אוצר

הגישה שמציג רועי היא גישה שרווחת לאחרונה ורואה בתשלומי הביטוח הלאומי מס נוסף לצד מס הכנסה או מס ערך מוסף (מע"מ), מס שנועד לכסות את הגרעון בקופת המדינה ולא תשלומים להבטחת רובד סוציאלי ראשוני לעובדים.

דמי הביטוח הלאומי מהוגנים מתוקף חוק ביטוח לאומי ומשולמים על ידי העובד ועל ידי המעסיק. בעוד ששיעורי התשלום מתחלקים בהתאם לגובה השכר, גובה הקצבאות קבוע ואינו תלוי בשכר העובד.

לדוגמה עובד שמרוויח 5,000 ש"ח בחודש ישלם לביטוח לאומי מידי חודש 20 ש"ח (ללא חלק מעסיק וללא דמי בריאות) ואילו עובד שמרוויח 30,000 ש"ח ישלם מידי חודש דמי ביטוח לאומי בגובה 1,682 ש"ח

מקור : אתר ביטוח לאומי

למרות הפער המשמעותי בתשלומים, גובה הקצבאות שיקבלו השניים יהיה זהה ולא יהיה מבוסס על גובה התשלום החודשי.

דוגמה לקצבאות בסיסיות שמעניק המוסד לביטוח לאומי

קצבת נכות כללית3,321 ש"ח
קצבת שארים לאלמנה עם שני ילדים3,020 ש"ח
קצבת זקנה בסיסית1,558 ש"ח

>>>קריאה נוספת : על ההבדל בין קרן הפנסיה לביטוח לאומי

רקע: קצבאות הזקנה במדינת ישראל

לקצבת זקנה או קצבת אזרח ותיק, כפי שהיא נקראת היום, זכאי כל תושב ישראל מגיל 62 לנשים וגיל 67 לגברים. קצבת הזקנה הבסיסית עומדת על 1,558 ש"ח ויש לה תוספות שונות כמו תוספת וותק ותוספת דחייה. הזכאות לקצבה בגיל הזה כפופה למבחן הכנסות כאשר מי שהכנסתו (ליחיד) עולה על כ- 6,000 ש"ח לא יהיה זכאי לקבל קצבת זקנה ויאלץ להמתין עד שהכנסתו תרד או עד שיגיע לגיל 70.

(כיום) בחישוב מבחן ההכנסות לא נלקחת בחשבון הכנסה מפנסיית הזקנה

בעבור על שנה שלא תהייה זכאי לקצבת זקנה, בשל ההכנסה, תהייה זכאי לתוספת דחייה בגובה 5%. בנוסף קיימת תוספת וותק בגובה של 2% מהקצבה הבסיסית שניתנת בעבור כל שנה שהיית חייב בתשלומי ביטוח לאומי ולא יותר מ- 50% מהקצבה הבסיסית.

לדוגמה

פורש בן 67 ששילם במשך 46 שנים לביטוח לאומי יהיה זכאי לקצבת זקנה בגובה 2,337 ש"ח

קריאה נוספת

קצבאות הזקנה הן שריד שיש לבטלו

הטענה שמעלה הכותב היא שקצבאות הזקנה החלו בתקופה שלאנשים לא היתה פנסיה, ולכן היה על המדינה לדאוג להם באמצעות מנגנון ביטוח לאומי. כיום, הפורשים הם אנשים מבוססים שיכולים לוותר על קצבאות הזקנה את הכספים שהמדינה תחסוך היא תפנה לטיפול בנזקקים או להשקעה בשירותים אחרים.

אך לא כל הפורשים היום הם פורשים מבוססים, הפורשים מתחלקים למספר קבוצות. בקבוצה הראשונה הפורשים הזכאים לפנסיה תקציבית ממשרדי הממשלה השונים פורשים אלו זכאים לקצבה בשיעור של 70% מהשכר האחרון שלהם. לדוגמה עובד שהרוויח 10,000 ש"ח יקבל כעת פנסיית זקנה בגובה 7,000 ש"ח.

בקבוצה השנייה נמצא את הפורשים מקרנות הפנסיה הותיקות, גם פורשים אלו עשויים לקבל עד 70% מהשכר הקובע שלהם לפנסיה, אמנם החישוב לא יעשה בהתאם לשכר האחרון כמו בפנסיה התקציבית אך יש קשר ישיר בין השכר לבין קצבת הזקנה.

בקבוצה האחרונה נמצא את יתר החוסכים לפנסיה, מרביתם החלו לחסוך לפנסיה אחרי 1995 בקרנות הפנסיה החדשות ואחרים החלו לחסוך אחרי שנת 2008 כאשר צו ההרחבה לפנסיית חובה נכנס לתוקף, בניגוד לשתי הקבוצות הקודמות, הפנסיה של פורשים אלו מחושבת בהתאם לצבירה בקרן במועד הפרישה.

לדוגמה, פורש עם 500,000 ש"ח יקבל בפרישה קצבה חודשית בגובה של 2,630 ש"ח רחוק מאוד מהפורשים העמידים שמצייר הבלוגר "לו הייתי שר אוצר" והרבה יותר קרוב לגובה קצבת הזקנה לה הוא זכאי מביטוח לאומי.

אחד המדדים לבחינת היחס בין הפנסיה לבין השכר הוא שיעור התחלופה. שיעור התחלופה בוחן את היחס בין פנסיית הזקנה לבין השכר האחרון. לפי נתוני ה OECD ממוצע שיעור התחלופה נטו במדינת ישראל בשנת 2018 עמד על 57.8%.

כלומר עובד שהרוויח בחודש 10,000 ש"ח מקבל כעת קצבת זקנה בגובה 5,780 ש"ח.

מקור : OECD

בפנסיה התקציבית ובפנסיה הותיקה קיים קשר ישיר בין השכר לבין פנסיית הזקנה. במוצרי החיסכון כיום קצבת הזקנה מבוססת על הצבירה בקרן.

קריאה נוספת

לצמצם את קצבאות הזקנה להרחיב את מנגנון השלמת הכנסה

בכדי למנוע מצב שכל החוסכים מקבלים קצבת זקנה זהה ללא תלות בהכנסתם טוען הכותב שיש להגדיל את מנגנון קצבת השלמת ההכנסה. מנגנון שמגדיל את קצבת הזקנה הבסיסית של הפורש מ – 1,558 ש"ח למספר המכובד 3,237 ש"ח.

קצבת זקנההשלמת הכנסה
יחיד1,558 ש"ח3,237 ש"ח
זוג3,116 ש"ח5,117 ש"ח

בניגוד לקצבאות הזקנה המשולמות לכולם, קצבאות השלמת הכנסה משולמות רק למי שעומד בתנאים, סכום הקצבאות המשולם עומד על כשישה מיליארד שקלים. רועי מציין את הצלחת השיטה בכך שמספר הזכאים לקצבת השלמת הכנסה נמוך יחסית.

אך מספר הזכאים הנמוך לא נובע מגובה קצבאות הזקנה המכובדות של הפורשים הוא נובע מתנאי הזכאות הדרקוניים לזכאות להשלמת הכנסה:

  • הכנסה מפנסיה הנמוכה מ – 1,372 ש"ח
  • הכנסה מעבודה הנמוכה מ- 2,268 ש"ח
  • חיסכון כספי הנמוך מ- 35,216 ש"ח
  • רכב בשווי הנמוך מ – 41,373 ש"ח

במידה ותעמוד בכל התנאים האלה תהייה זכאי לקצבת השלמת הכנסה ליחיד בגובה 3,237 ש"ח. ותהייה נידון לחיים של עוני בפרישה.

לבטל קצבאות לבעלי הכנסות גבוהות : "יש להם מספיק כסף"

אמירות כמו של הבלוגר רועי שוורץ תיכון הם לא דיבורים באוויר, אמירות מסוג זה נשמעו בעבר גם על ידי חברי כנסת חברתיים כמו חבר הכנסת אלי אלאלוף שקרה לבחון את צמצום חלק מהקצבאות שמעניק ביטוח לאומי.

מקור : דהמארקר

הבעיה עם אמירות כמו של רועי שוורץ תיכון או של חבר הכנסת אלי אלאלוף הן שאנו יודעים היכן הם מתחילות : בלא לשלם קצבת זקנה לתשובה או לא לשלם קצבה לשופטים המקבלים פנסיה תקציבית אך הן כמו כדור שלג שאנו לא יודעים היכן הם עתידות להסתיים. לאור הגרעון הצפוי בתקציב ביטוח לאומי מה תחשב בעתיד קצבה גבוהה? האם מדובר בקצבה של 15,000 ש"ח, 10,000 ש"ח או אולי 5,000 ש"ח ?

יש להפנות את תשלומי ביטוח לאומי להקטנת הגרעון בתקציב

הטענה השנייה שמעלה רועי היא שהחיסכון בקצבאות הזקנה יסייע למשק להתמודד עם הגרעון שנוצר ממשבר הקורונה ויסייע להפנות תקציבים לתשתיות וצרות אחרות. כבר היום עודפי גבייה של ביטוח לאומי חוזרים לקופת המדינה ומהווים חלק מתקציב המדינה (לקריאה).

לאן מופנים תקציבים אלו ומהם השיקולים לחלוקתם? ככל הנראה התשובה לשאלה הזאת תלויה בנטייתכם הפוליטית. כפי שלבטח יודע רועי שהוא המייסד ויו"ר אגודת "נוע תנוע" – אגודה ללא מטרת רווח המפעילה ומקדמת תחבורה בשבת. אגודה שסביר להניח לא תזכה לראות תקציבים כתוצאה מהחיסכון בתשלומי הקצבאות.

בשורה התחתונה : ביטול קצבאות הזקנה? לא בשנים הקרובות

קצבת הזקנה בישראל היא קצבה נמוכה שמהווה רובד ראשון בחיסכון הפנסיוני של הפורשים. ביטולה יאלץ את הפורשים כיום למצוא מקור מימוני של 400,000 ש"ח. קצבת הזקנה הממוצעת היום בקרנות הפנסיה החדשות עומדת על 1,8502 ש"ח. אני בספק האם לפורשים אלו יהיה את המקור התקציבית לממן את הפסקת הקצבה מביטוח לאומי.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

ביטול קצבת הזקנה? לא בשנים הקרובות by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. ביטול קצבאות לבעלי הכנסה גבוה זה מיסוי פרוגרסיבי שאני מטיל ספק שליברטריאן כ רועי שוורץ תיכון מתכוון לכך.
    באופן.כללי, ישהגיון גדול ברוויזיה בתשלומי ביטוח לאומי
    להפוך.את התשלום לרכישת ביטוחים קולקטיבים חובה בדומה לפנסיית המחדל, צימצום ופישוט ואולי הרחבת כיסוי (בתשלום לעצמאים )

    1. כתבות כאלה אינם מופיעות משום מקום זוהיא יריית פתיחה בקמפיין להחלשת החלשים ביותר. הפסקת תשלום הקצבאות לאוכלוסיה הנשענת על הכנסה זו לקיום בסיסי תשלח אוכלוסייה זו לעוני קשה בשעה שמקבלי פנסיה תקציבית לא יפגעו כלל ברמת החיים. ניהול המדינה על ידי ראש הממשלה הנוכחי וממשלתו מוכיח שוב ושוב שיצירת מנגנון דפרנציילי או הוגן אינו מיכולתה. בשל כך הצעות כאלה בעיתות כאלה הן מסוכנות וחסרות אנושיות CD

      1. רועי שוורץ.
        כל מה שנכתב בא על חשבון החלשים בחברה.
        תעשה לעצמך טובה ולך תשחק עם חברים בגילך , השאר את משחקי הביטוח הלאומי לחלשים.

        1. מאמרו של רועי נכתב מתוך בורות ומתוך ראייה של העובדים הזוכים בפנסיה תקציבית או פנסיה עם מקדמי קיצבה גבוהים שהיו מעוגנים בהסכמים בעבר ..שמחה על כתבתו של היועץ הפנסיוני טסלר המבהיר את גובה הפנסיה עם מקדמי קיצבה גבוהים או בלעדיהם שקיימים לבני הדור הצעיר בשכר ממוצע. . פנסיה שתצריך קיצבת ביטוח לאומי כדי לחיות בכבוד.

    2. דרישה בעייתית, שלא לומר מטומטמת.
      מצד אחד, גובים ביטוח לאומי לפי גובה.ההכנסנ, שזה אומר עשירים משלמים יותר.
      מצד שני, דווקא מאלה ששילמו יותר, מנסים למנוע קצבה שמגיעה להם.
      לא ירחק היום שבו בעלי הכנסות גבוהות יעשו הכל בכדי להימנע מתשלום ביטוח לאומי. ואז, מאיפה ישלם כבודו קצבאות למעוטי הכנסה?

  2. ומעבר לזה – גובה ההכנסה מפנסיה הוא לא רק פונקציה של השכר אלא גם של השאלה עד כמה היה החוסך אחראי ודאג לחסוך לפנסיה (ובכלל).
    אם גובה ההכנסה הפנסיונית והחסכונות שאדם צבר יהיו תנאי לקבלה או אי קבלה של קצבת הזקנה, זה יצור לטעמי חוסר הגינות מהכיוון השני.

  3. היי, רשמת:

    קצבת הזקנה הממוצעת היום בקרנות הפנסיה החדשות עומדת על 1,8502 ש"ח.

    זה באמת בסכום? 1,800 שח בלבד?

    1. קצבת הזקנה אפילו נמוכה, לקחתי כאן את הממוצע של הפורשים בשנים האחרונות.
      הפורשים מקרנות הפנסיה יכולים להיות כאלה שהחלו לחסוך ב – 1995 והקצבה שלהם תהייה גבוהה יותר וכאלה שהחלו לחסוך רק ב- 2008 והקצבה שלהם ממש נמוכה.

      במוצרים אחרים, ביטוחי מנהלים, הקצבה הממוצעת של הפורשים גבוהה יותר

  4. למשך תקופה של שנה, כל הכנסת יחיד מעל סכום של 25K ברוטו תמוסה ב 90% מס,
    או עד לאיזון כלכלי של המדינה.

    1. אין בעיה אבל תישאר עם המס שלך בלי אנשים שישלמו. נראה לך שבן אגם נורמלי ישאר פה בישראל אם יהיה כזאת מס???!?
      המינים בישראל מספיק גבוהה נגד כל העולם ואנחנו מפסידים הרבה מס רק בשביל זה…

  5. כתבות כאלה אינם מופיעות משום מקום זוהיא יריית פתיחה בקמפיין להחלשת החלשים ביותר. הפסקת תשלום הקצבאות לאוכלוסיה הנשענת על הכנסה זו לקיום בסיסי תשלח אוכלוסייה זו לעוני קשה בשעה שמקבלי פנסיה תקציבית לא יפגעו כלל ברמת החיים. ניהול המדינה על ידי ראש הממשלה הנוכחי וממשלתו מוכיח שוב ושוב שיצירת מנגנון דפרנציילי או הוגן אינו מיכולתה. בשל כך הצעות כאלה בעיתות כאלה הן מסוכנות וחסרות אנושיות

  6. א. חוסר הוגנות היסטורי בכך שנשים פורשות בגיל 62 יוצר פער לטובתם בסך של כ 200 אלף ש"ח לכל אישה, אם נעלה את סף הפרישה לנשים משתחרר סכום גבוה שנוכל לעלות לכל הפורשים בכמה מאות שקלים.
    ב. יש פנצ'ר בבלון של ביטוח לאומי שהמון תקציבים נוזלים דרכו: ילדים נכים שאחוז גדול מהם מגיע מהציבור הערבי, יש צורך ליצור מוצר ביטוחי בשוק החופשי ולהחליף את התלות במדינה לתלות בחברה פרטית ככה שלא יהיה כ"כ הרבה מבקשי קצבות בציבור הנל

  7. רועי שוורץ ,לא היית מדבר אם היית בגיל פרישה ,ללא הכנסה נוספת ,אילו היית זקן,אומלל,וגווע מרעב עם מחלות רקע לא היית מדבר כך
    אתה צעיר עכשיו ויכול לדבר כך
    אבל אני מאחלת לך ,מכל ליבי,שהגלגל יסתובב ולא תוכל לכלכל עצמך בגיל פרישה ,ללא פנסיה עם מחלות רקע
    נראה אותך מבקש עזרה מהביטוח הלאומי והם יכידו לך-מצטערים אין קיצבת זיקנה!
    מה תעשה אז,רועי שוורץ ?אז אל תדבר בשמם של הזקנים שמחכים כמו אוויר לנשימה כל 28 לכל חודששהקיצבה תיכנס כדי לקנות תרופות,לקנות קצת מצרכי מזון ,כמו גבינה,חלב,לחם ואיזו מתנה לאחד מהנכדים
    לך תבדוק את הנושא לפני שתעשה עוול לאנשים נזקקים ואומללים. ולעיתים בודדים.

  8. כשצעירים כותבים כאלה שטויות אני לא מתפלא שחיקת החיים המחלות המשברים הקריסות הנפשיות לא נמצאת בסקאלה שלהם עדיין אז הם כותבים שטויות שאינם מציאות

  9. אידיוט חסר הבנה .תציע העלאה משמעותית בקצבת הזקנה שלא עודכנהזה שנים וקביעת מדרגות הגיוניות ומאפשרות קיום בכבוד. זה איכשהו מקובל.אבל לבטל?? כנראה אתה חושב שלא תהיה זקן….או שאתה עם כפית זהב בפה. בושה וחרפה ממך.

  10. 1. לגבי שיעור התחלופה, מדובר על ברוטו, בנטו הפער בין קצבה ושכר נמוך יותר.
    2. קצבת זקנה מביטוח לאומי – כיום בעלי השכר הגבוה מסבסדים את בעלי השכר הנמוך, שזו מטרת ביטוח לאומי, אבל גם את מעלימי ההכנסות ואת אלו שאינם עובדים מרצון. אדם שאינו עובד משלם תשלום מינימלי, ופתאום, כשמגיע לגיל זקנה מקבל הכנסה, כמעט יש מאיין. וכמובן שזכאי לחלק משרותי הביטוח הלאומי כמו קבורה, נכות, ילדים. אני בספק אם זו מטרת החוק.

  11. ביטול הקצבה אפשרי אם כנגד מפחיתים את תשלום הביטוח הלאומי ומפנים אותו לקרן פנסיה שניתן לפתוח רק במקרים מיוחדים.

  12. אני יכולה להגיד ,שיש הגיון בדברי רועי שוורץ.קצבת זקנה מביטוח לאומי בתנאי של מבחן הכנסה.
    מסכימה איתו.
    דרך אגב ,טעיתי בתגובתי הראשונה.

  13. גמלאים משלמים מעל 40 שנים לביטוח לאומי בתקווה שבפרישתם תהיה להם איזו שהיא משענת כלכלית, רק לבעלי פנסיות תקציביות ותיקות יש הכנסה שמנה שמיתרת את קצבת הזקנה של ביטוח לאומי , אבל לרוב הגמלאים אין פנסיה סבירה ממנה יוכלו לחיות בכבוד ….

  14. פופוליזם לצורך משיכת תשומת לב. מה הקשר בין הביטוח לאומי לכמה אתה עשיר? זה הדבר היחיד שהוא לא שוויוני בישראל? משלמים כל החיים בשביל לקבל 2.100 שח .. לא מספיק לשבוע בבית אבות. שום דבר טבו לא קיים במדינה.

  15. כתבה חביבה נדב.
    לא רשמת שרועי מציע לבטל את הקצבאות בהדרגה, שמי שמקבל עכשיו לא יפגעו בו, והוא גם הציע שזה יהיה ביטול הדרגתי/מדורג.
    יש הגיון בהצעה שלו, אבל גם הרבה לתקן ולשפץ.
    בסופו של יום – לדעתי אכן צריך איזשהוא מבחן הכנסה שמעליו קצבת זקנה לא תוענק.
    אבל בתור פקקטה-קפיטליסט, הכי טוב שיקחו פחות מס בשנות העבודה שלנו ויתנו פחות קצבאות אח"כ…. שפשוט יקחו פחות וישחררו אותנו לדאוג לעצמנו (ביטוח זקנה?).

    חוץ מזה, יש פה חוסר צדק מקובע במערכת בכל הקשור למערכת הפנסיות המסואבת.
    פנסיונר קבע או כל מקבל פנסיה תקציבית (שופט/חוקר בעברית וכו'), שכל חייו מיעט או שכמעט ולא שילם גרוש לפנסיה תקציבית (הם לא מפרישים לפנסיה או לא הפרישו בעבר), ומקבל קצבה נאה (מבחינתי נאה = מעל 10K נטו נניח כדי לזרוק סתם מספר) יכול לוותר על קצבת הזקנה.
    בלךי קשר ל- COVID-19 וכל מה שקורה מסביבה.
    הבעיה בהצעה של רועי היא הערפל שאליו מפנים הכספים שיחסכו בהצעה הזו.
    וגם התמריצים…

  16. היי נדב,
    יש אולי סטטיסטיקות שמפורסמות לגבי התפלגות מצב החסכונות בפנסיה לפי גילים?
    קשה לגבש החלטה מושכלת בלי לדעת את תמונת מצב החוסכים
    אם לדוגמא 90% מהחוסכים בני ה50-60 צפויים לקבל קצבה של כ 6000+, היה הגיון מסויים בהפיכת הקצבה לפרוגרסיבית, וכנ"ל לכיוון השני ואז אין שום היגיון
    לאורך זמן, עם החיסכון הכפוי, יש היגיון בהצעה שלו, השאלה היא איפה אנחנו עומדים ב"לאורך זמן" הזה, ומתי מספיק חוסכים יוכלו לפרוש בכבוד בלי מימון המדינה

    1. אני מניח שלרשות שוק ההון יש את כל המידע או אפשרות לאיסוף כל המידע. צריך להבין שהקצבה הממוצעת היום בקרנות הפנסיה נמוכה מאוד מכיוון והיא כוללת את הדור שלפני חובת החיסכון לפנסיה.
      אני מניח שבעתיד הפנסיה תהייה גבוהה יותר אבל לדעתי נכון יותר לשאול מה תפקידו של ביטוח לאומי. והאם הוא נועד להבטיח קצבה בסיסית לכל עובד או שהוא מקור מימוני נוסף למדינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button