שוק ההון

היכן עדיף להשקיע – פיקדון בבנק או קרן כספית?

קרן כספית היא סוג של קרן נאמנות שמהווה אלטרנטיבה לחיסכון בבנקים. על היתרונות והחסרונות של חיסכון בקרן הכספית.

הירידות בשוק ההון והתנודתיות הגדלה מצד אחד והעלאת הריבית של בנק ישראל מצד שני דוחפת את החוסכים לחפש אלטרנטיבה לחיסכון בשוק ההון. בעוד שהבנקים יוצאים במסעות פרסום לחיסכון בפיקדון בבנק ישנם אלטנרטניבות נוספות לחיסכון אותן כדאי לשקול, אחת האלטרנטיבות הפשוטות ביותר היא קרן כספית.

>>>על האותיות הקטנות מאחורי הפיקדון בבנק

מה זה קרן כספית?

קרן כספית היא קרן נאמנות סולידית, נכסי הקרן צריכים להיות מושקעים בנכסים כמו איגרות חוב שנסחרות בבורסה שאינן צמודות למדד ויתרת התקופה עד לפדיונן אינה עולה על שנה אחת, ואם הן קונצרניות, הדירוג המינימלי שלהן אמור לעמוד על AA, בפיקדונות לזמן קצוב ומזומנים עד 50% מהשווי הנכסי הנקי של נכסי הקרן. משך החיים הממוצע של נכסי הקרן לא יעלה על 90 ימים.

מה התשואה של הקרנות הכספיות?

התשואה של הקרנות הכספיות נגזרת מאגרות החוב בהן היא משקיעה, מכיוון שריבית בנק ישראל החלה לעלות השנה לא נכון לבחון את התשואה של הקרן הכספית בשלוש או חמש השנים האחרונות. (כולנו גם יודעים מה היתה הריבית על הפיקדנות בבנק באותה התקופה). התשואה הממוצעת של הקרנות הכספיות מתחילת השנה היא כחצי אחוז.

איך קונים קרן כספית?

את קרן הנאמנות הכספית ניתן לקנות באמצעות תיק ההשקעות שלכם בבנק או בבית ההשקעות.

אפשר לראות השוואה של קרנות כספיות כאן באתר פאנדר

קרן כספית מול פיקדון בבנק

אחרי שהבנו מהי קרן כספית כדאי לבחון אותה מול החיסכון הנפוץ ביותר, הפיקדון בבנק. בחודשים האחרונים בעקבות העלאת הריבית והתערבות בנק ישראל החלו הבנקים להציע ריבית גבוהה יותר על הפקדונות בבנקים, אך צריך לזכור כי העלאת הריבית הפכה גם את החיסכון בקרן הכספית לאטרקטיבי יותר.

אז היכן כדאי לחסוך בפיקדון בבנק או בקרן כספית אותה נרכוש באותו הבנק?

בקרן כספית הכסף לא נעול 

בניגוד לפיקדון בבנק שעל מנת לקבל ריביות גבוהות נצטרך "לנעול" את הכסף לתקופה כלשהי, השקעה בקרן כספית נשארת נזילה יומית. כלומר בכל יום מסחר שנבקש למכור את הקרן ונראה את הסכום בעובר ושב ביום למחרת.

בקרן כספית הגודל (של המשקיע) לא קובע

למעשה רכישת יחידות בקרן כספית מאפשרת לכל המשקיעים בקרן לקבל בדיוק את אותם תנאים, כלומר בין אם משקיע בחר להשקיע מיליון ₪ ומשקיע אחר בחר להשקיע רק 1,000 ₪, הם ייהנו מתשואה זהה על ההשקעה. כך המשקיע הקטן נהנה מכל היתרונות של המשקיע הגדול ומהיכולת של מנהל ההשקעות בקרן כספית להתמקח עם הבנקים על ריביות גבוהות.

בקרן כספית יש יתרון מס 

בלי להיכנס לחישובים – בקרן כספית המס הוא רק על הרווח הריאלי. כלומר כל עוד יש אינפלציה גבוהה מריבית בנק ישראל (זה המצב כרגע) אז אין תשלום מס על הרווח. זאת בניגוד לפיקדון בבנק שחייב במס של 15% בכל מקרה. כלומר, על כל אגורה שמרוויחים משלמים מס ואין קשר לאינפלציה.

אם הבנק אמר לכם שאתם מקבלים 3% לשנה, במידה ונעלתם את הכסף לכל השנה, למעשה תקבלו רק 2.55% (פחות 15% מס). לעומת זאת בסביבה האינפלציונית ששוררת היום בישראל, אם קרן כספית תניב תשואה של כ- 3% בשנה זו גם תהיה התשואה נטו ככל הנראה. כדאי להכיר שנתון האינפלציה האחרון היה 4.6% בקצב שנתי…ובמבט שנה קדימה מרבית התחזיות הן סביב ה-3.0-3.4%.

בקרן כספית הריבית משתנה

בניגוד לרוב הפיקדונות שמנסים לסנוור את המשקיעים עם ריביות שנשמעות גבוהות, לרוב מדובר בריבית שאינה משתנה, גם אם הריבית במשק עוד תעלה. כך שפיקדון שמציע היום 3% (מזכיר שמדובר בערך לפני מס) לא יניב תשואה גבוהה יותר כשריבית בנק ישראל תעבור את ה- 3% בעוד כמה חודשים.

לעומת זאת בקרן כספית ככל שהריבית עולה הפוטנציאל של התשואה הצפויה משתפר גם כן. כך שאם הריבית בתחילת השנה תהיה 3% ותמשיך לעלות, מי שמשקיע בקרן כספית ייהנה מעדכון של הריביות כלפי מעלה בכל פעם ופעם, ללא צורך בפנייה חוזרת ובהתמקחות עם הבנק, ובכך צפוי להניב תשואה עודפת על הפיקדונות.

בקרן כספית אין עמלות

משקיע פרטי שרוכש בבנק קרן כספית לא משלם לבנק עמלות קנייה או מכירה ולא מחויב בדמי משמרת לבנק כך שאין עמלות נסתרות מעבר לדמי הניהול הנמוכים שגובה הקרן.

שימו לב כי ישנם קרנות כספיות שבהם קיים פער בין מחיר הקניה למחיר הפדיון כמו לדוג' הראל כספית ולכן כדאי לבדוק לפני שמבצעים את הרכישה של הקרן.

דוגמה לפערים בין מחיר קניה למחיר פדיון בקרן הכספית: הראל כספית, מקור אתר פאנדר.

הפער בין מחיר קניה ומכירה בקרן כספית של הראל

בשורה התחתונה

הקרנות הכספיות הן נזילות וניתן לקנות ולמכור אותן מדי יום ללא עמלת קנייה או מכירה. הן מהוות אלטרנטיבה לחוסכים שמחפשים פתרון סולידי ונזיל לתקופה זו של תנודתיות בשוק ההון.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

היכן עדיף להשקיע - פיקדון בבנק או קרן כספית? by

מתן שטרית

מתן שטרית הוא אנליסט וכלכלן מאקרו בבית ההשקעות פסגות

תגובות

  1. בכל מקרה משלמים מס על ריבית מפקדון? משקיע מעל גיל מסויים פטור מתשלום מס. האם אני צודק?

  2. מה לגבי חסרונות של קרן כספית?
    עולה לי:
    חוסר וודאות של הריבית
    דמי ניהול של הקרן?
    האם באמת יהיה הבדל בתשואות לטובת הקרן כספית אל מול פקדון בנקאי שנותן תחנות יציאה חודשיות?

    1. מדובר בכלי שרלוונטי רק בתקופה שהריבית עולה, ולכן לראייתי לפחות לא נראה שיש באמת חסרונות בתקופה הנוכחית…כאשר נראה שינוי כיוון מבחינת תמחור הריבית וירידות ריבית בפועל, היא תחזור להיות פחות רלוונטית. מבחינת הוודאות – אז כרגע אנחנו יודעים שהריבית תמשיך לעלות בוודאות לכיוון 3.5% כפי שבנק ישראל מכוון אליו. בכל מקרה החלטת הריבית הבאה היא ב-21/11 וסביר להניח כי נראה עליית ריבית נוספת בסדר גודל של 0.5%. דמי ניהול – סביב ה-0.08-0.12, תלוי איזה גוף…מעבר לזה אין עוד דמי ניהול כלל (הבנק מקבל עמלת הפצה כבר אך זה לא קשור אליך).

    1. לא מכיר אבל סביר להניח שמראש הריבית מן הסתם הרבה יותר נמוכה אם קיימת הצמדה, בפרט שציפיות האינפלציה היום שנה קדימה הם סביב ה-3.0% וצפונה…הבנק לא פראייר והוא יתמחר את זה בהתאם. לגבי זה שלא משמלמים מס בפדיון, שוב לא מכיר דבר כזה…

  3. 1. לא הבנתי למה להשקיע בפקדון או קרן כספית שאינם צמודי מדד? הרי אנחנו בתקופה של אינפלציה אז הכי הגיוני להשקיע במשהו צמוד מדד (אם אתה מחפש משהו סולידי ולא מניות או נדל"ן).
    2. לא הבנתי למה כדאי לקנות אג"ח מדינה באמצעות קרן כספית ולשלם על זה דמי ניהול? למה לא לקנות את האג"ח ישר מהמדינה ללא תווך הקרן?
    3. אם תשקיע עכשיו בקרן כספית והריבית תעלה אז ערכן של האג"ח בקרן ירד ואתה תפסיד כסף. יקח זמן עד שתחזיר את הכסף שהפסדת.

    1. 1. הכל פונקציה של ציפיות אינפלציה. אתן דוגמא – יש לך אפשרות לרכוש אג"ח ממשלתית צמודה למדד שמניבה כיום תשואה (ריאלית) של כמינוס 0.35%, או לחילופין לרכוש אג"ח ממשלתית שקלית (נומינלית) עם תשואה של כ-2.85%. הפער ביניהם זה ציפיות האינפלציה כפי ששוק האג"ח מתמחר שעומד על כ-3.2%. אם להערכתך האינפלציה בפועל בעוד שנה תהיה גבוהה יותר – לך לאג"ח צמודה, ולהפך. בכל מקרה, מזכיר כי העלאות הריבית נועדו לרסן את האינפלציה מצד הביקוש, כאשר במקביל הבעיות של צד ההיצע הולכות ונפתרות (אם זה מחירי התובלה שיורדים בחדות, מחירי המזון בעולם ששינו כיוון ונראה את ההשפעה להערכתי בעוד כשלושה-ארבעה חודשים על המחירים, המחסור בשבבים הלך ופחת, ומחירי הנפט למשל שכבר זמן מה נסחרים סביב ה-90-100$ ובעצם כל עוד לא עולים אין תרומה בכך לאינפלציה). אז לגבי האינפלציה אנחנו לא באמת יודעים מה יהיה בפועל אך כל אחד והשערתו ובהתאם לכך לקבל החלטות. לגבי הריבית, אנחנו יודעים חד משמעית שנגיד בנק ישראל מתכוון להמשיך להעלות את הריבית לכיוון של 3.5%, מה שימשיך להטיב עם הקרן הכספית.

      2. לקנות אג"ח זה לפזר את הכסף רק על האג"ח, לרכוש את הקרן הכספית זה לרכוש פיזור על נכסים קצרי טווח סולידיים מאוד (קיימים בקרן אג"ח ממשלתיות קצרות מאוד, קונצרניות קצרות עם דירוג גבוה ופיקדונות).

      3. בדומה ל-2, כ-50% בערך מהקרן הכספית מושקע בפקדונות, והיתר באפיקים נוספים ובין היתר אג"ח. קח בחשבון שאגרות החוב שם עם מח"מ מאוד מאוד קצר (נמוך מ-1), כך שעליית התשואות לא מובילה להפסדי הון משמעותיים כלל.

      1. אני מבין שבגלל שהקרן משקיעה בפיקדונות או אג"ח לטוח קצר ובגלל שאתה צופה לעלית הריבית – אז עדיף להשקיע בקרן כספית ואז תהנה מעלית הריבית ו\או עלית תשואות האג"ח לטוח קצר. בניגוד לאג"ח לטוח ארוך יותר 3 – 7 שנים למשל. באג"ח לטוח 3 – 7 שנים עלית הריבית תגרום לירידה בערכו שתתוקן רק כאשר האג"ח יפקע. או בניגוד להפקדת הכסף בחסכון לכמה שנים שבו לא תהנה מעלית הריבית.
        כמו כן הבנתי שלדעתך דמי הניהול מאוד זולים והם מונעים ממך התעסקות בקנית אג"ח מידי פעם ולדעתך זה שווה.

        האם צדקתי?

  4. ציינת שהעמלות קניה ומכירה בבנק ללא עלות.
    מה לגבי בית השקעות? גם שם זה ללא עלות? או שיש עמלות על קרן כספית?

  5. היי,
    קניתי קרן כספית דרך הברוקר ונלקחו ממני עמלת קניה.
    כששאלתי אותם לגבי העמלה נאמר לי שאין מניעה בגביית עמלת קנייה/מכירה של קרן כספית.
    "בניגוד לאמור בפנייתך,
    החוק אינו אוסר על גביית עמלות בגין רכישה/מכירה של קרן כספית, ובלבד שחבר הבורסה שדרכו מבוצעת הפעולה אינו מקבל דמי הפצה ממנהל הקרן."

    יש הפניה לגבי העניין? או משהו שלא הבנתי?
    תודה רבה

    1. זה תלוי איפה קונים. אני קניתי לבד דרך האפליקציה של פייר ב 100 אלף קרן שקלית הרא… עשיתי מתחילת החודש כמה מאות שקלים ואני ממממש לא מבינה כלום בזה

  6. תודה רבה.
    מאמר קצר ואינפורמטיבי, ברור ומתומצת.

    המידע במאמר רלוונטי ל- 10/2022 כשנכתב, והיום (04/2024) רלוונטי עוד יותר מתמיד בעקבות ריבית בנק ישראל שעלתה מאז ל- 4.5%.
    קרן נאמנות כספית נותנת היום 4.5% "נטו", מתואמים לאינפלציה כפי שמוסבר בכתבה, וללא מס רווחי הון של 15% כמו בפיקדון בנקאי שכיום הוא מוצר נחות יותר (מהם צריך להוריד את דמי הניהול כמובן).
    אני לא מכיר פיקדון בנקאי שנותן 4.5% עבור נניח הפקדה "רגילה" של כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים, ולא מאות אלפי שקלים ומעלה.

    קרן נאמנות כספית היא מוצר נהדר עבור חיסכון קצר מועד כמו זה של קרן חירום.
    חנייה קצרת מועד ופרודקטובית מאוד לכסף מאשר שיחנה בעו"ש.
    אם קונים ומוכרים דרך תיק ההשקעות בבנק (שזה מה שאני עושה), לא משלמים אגורה אחת אפילו, הקנייה והמכירה היא ממש בחינם.
    החינם הוא כי הבנק מקבל את עמלת דמי ההפצה שלו מהחברה שמנהלת ומוכרת את קרן הנאמנות הכספית.

    יש לשים לב שדמי הניהול הכוללים של קרן נאמנות כספית מורכבים מ:
    1. דמי הניהול עצמם (%)
    +
    2. דמי נאמנות (%).
    יש לחבר את 2 הנ"ל יחד כדי לקבל את דמי הניהול האמיתיים (לא דיברו על זה בכתבה).

    שוב תודה.

    1. מה זה 4.5% נטו מתואמים לאינפלציה. ככל הידוע לי הקרן נותנת 4.5% נומינלי ולא 4.5% ראלי.

      1. היי ארנון.
        אולי לא הסברתי את עצמי נכון ואני מתנצל על כך. כוונתי היא בדיוק כמו שכתוב בכתבה – "…בקרן כספית המס הוא רק על הרווח הריאלי…".
        כלומר הרווח הוא מתואם לאינפלציה, מתואם למחיר הכסף, מתואם לשיעור השינוי במדד המחירים לצרכן.
        הרווח הוא ריאלי ולא נומינלי וזה אחד היתרונות היפים והמפתים של קרן כספית.

        כל עוד ריבית בנק ישראל גבוהה משיעור האינפלציה (המצב כיום) – קרן כספית היא דבר נהדר.
        ברגע שריבית בנק ישראל נמוכה משיעור האינפלציה (המצב לפני עליית ריבית בנק ישראל) – קרן כספית מפסידה.

        ריבית בנק ישראל כיום (18.04.2024) היא 4.5%.
        האינפלציה בישראל כיום (לפי מיטב ידיעתי), כשזוכרים ששיעור האינפלציה נגזר מהשיעור השנתי במדד המחירים לצרכן, היא 2.71%.
        המיסוי לפי מיטב הבנתי בקרן כספי הוא ריאלי ולא נומינלי.

        מצטט מהאתר:
        https://www.bshcpa.co.il/%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%9B%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%91%D7%98%D7%99-%D7%9E%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99/
        "כיצד מחשבים רווח הון בעת מימוש הקרן?
        מימוש ההשקעה בקרן כספית ברווח יגרור חיוב מס בשיעור 25%. מדובר בשיעור מס גבוה יותר גבוה מהמס המתחייב על הכנסות מריבית מפיקדון שקלי (15%). עם זאת, כאשר מחושב הרווח לצורכי מס בקרן הכספית, מנוטרל שיעור עליית מדד המחירים (אינפלציה), וזאת בדומה לחישוב הרווח החייב במס במכירת ניירות ערך ע"י יחיד. לעומת זאת, כאשר יחיד משקיע בפק"מ/מק"מ, הוא מחויב במס על מלוא הרווח הנומינלי, ללא ניטרול השפעת האינפלציה. מכאן, שאם בתקופת ההחזקה בקרן הנאמנות הפטורה שיעור עליית המדד יעלה על רווח ההון הנומינלי שייצמח מההשקעה בקרן, לא יחויב המשקיע במס. בפקדון המשקיע משלם 15% נומינלי על הרווח בכל מקרה. כלומר, שיעור המס האפקטיבי במקרה זה גבוה יותר מ-15%, בעוד שהמס בשיעור 25% מוטל על רווח ההון הריאלי. לקרן הכספית עשויים להיות מספר יתרונות משמעותיים."

        גם באתר פאנדר מודגש שהמיסוי הוא ריאלי:
        https://www.funder.co.il/article/153981

        מקווה שאני לא טועה ומטעה, אני לא מומחה, רק אדם רגיל שמנסה לעקוב ולשלוט במושגים.
        ואם הטעתי אני מתנצל על כך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button