קרן פנסיה

שתי קרנות פנסיה חדשות בישראל. למי כדאי להצטרף?

בחודש אפריל נפתחו שתי קרנות פנסיה חדשות בישראל, קרן הפנסיה של מור וקרן הפנסיה של אינפיניטי. למי כדאי להצטרף לקרנות החדשות ואיך ניתן להשוות?

קרן הפנסיה החדשה היא מוצר החיסכון הפנסיוני המוביל היום בישראל. בחודש אפריל האחרון נפתחו שתי קרנות פנסיה חדשות, תחת ניהולן של בתי ההשקעות מור ואינפינטי. אין מדובר בעניין של מה בכך, עד לאותו הרגע נוהלו בישראל 7 קרנות פנסיה בלבד.

האם קרנות אלו מביאות בשורה חדשה לחוסכים בישראל, כדי לענות על השאלה, ננסה לנתח את הקרנות לפי מספר פרמטרים כמו דמי ניהול, מסלולי השקעה והמוצר – תקנון קרן הפנסיה.

דמי הניהול בקרנות הפנסיה של מור ואינפיניטי

שתי קרנות הפנסיה החדשות, מוגדרות כקרנות פנסיה ברירת מחדל, קרנות שנבחרו במסגרת המכרז שערכה רשות שוק ההון. במסגרת המכרז, הקרנות מציעות דמי ניהול אחידים לכלל המצטרפים. דמי הניהול שנקבעו במכרז עומדים על 1% מהפקדה ו- 0.22% מהצבירה. דמי ניהול אלו מובטחים לתקופה של 10 שנים ממועד ההצטרפות לקרן.

בקרן הפנסיה של אינפינטי מציעים דמי ניהול זולים יותר מאלה שנבחרו במכרז, 1% מהפקדה ו – 0.195% מהצבירה.

דמי הניהול בקרנות ברירת המחדל

דמי ניהול מהפקדהדמי ניהול מהצבירה
מור1%0.220%
אינפיניטי1%0.195%

מה נחשב דמי ניהול נמוכים?

התשובה לשאלה האם דמי הניהול של קרנות ברירת המחדל, ושל קרנות הפנסיה החדשות של מור ואינפינטי הם נמוכים, היא תלוי.

התשובה לשאלה תלויה בצבירה שצברתם עד כה בקרן הפנסיה, מכיוון שדמי הניהול שקרנות אלו מציעות מהפקדה, 1%, נחשבים נמוכים, אך דמי ניהול של 0.22% מהצבירה עשויים להיות גבוהים לחלק מהחוסכים.

כדי לבדוק האם כדאי להצטרף לקרנות הפנסיה החדשות או להישאר בקרן הפנסיה שלנו, נשתמש במחשבון דמי הניהול של רשות שוק ההון (לכניסה). המחשבון מציג את דמי הניהול שתשלמו בחמש השנים הבאות בהתאם לצבירה הנוכחית והפקדה החודשית לקרן הפנסיה.

ניקח חוסך בן 27 עם שכר של 10,000 ₪ וצבירה של 30,000 ₪ בקרן הפנסיה.

בדמי הניהול נזין את דמי הניהול שנבחרו במכרז 1.00% ו- 0.22% ונלחץ "לחץ להשוואה"

לצורך הדוגמה, החוסך שלנו נמצא בקרן הפנסיה של אלטשולר שחם, ומשלם דמי ניהול של 1.49% מהפקדה ו- 0.1% מהצבירה.

הפקדהצבירה
קרנות ברירת מחדל כיום1.00%0.22%
אלטשולר שחם1.49%0.10%

שימו לב, כי דמי הניהול הנוכחים מהפקדה נמוכים יותר ממה שקיים היום לחוסך ואילו דמי הניהול מהצבירה גבוהים הרבה יותר.

בדמי הניהול הנוכחיים החוסך ישלם בחמש השנים הקרובות באלטשולר שחם 2,116 ₪ ובמידה ויעבור לקרנות הפנסיה החדשות ישלם 2,128 ₪ דמי ניהול.

עבור החוסך הזה מדובר בפער זניח.

מה יותר חשוב דמי ניהול מהפקדה או דמי ניהול מהצבירה?

נבחן כעת מקרה שונה, האם כדאי לחוסך בן 35 עם שכר של 15,000 ₪ וצבירה של 300 אלף ₪ להצטרף לקרן הפנסיה של מור או של אינפיניטי ולנצל את דמי הניהול החדשים או להישאר בהסדר שקיים לו היום.

מכיוון שדמי הניהול מהצבירה באלטשולר שחם נמוכים יותר החוסך ישלם דמי ניהול בגובה של 4,608 ₪ ואם יצטרף לקרנות הפנסיה החדשות, ישלם 6,299 ₪. כ- 1,700 ₪ יותר ממה שהיה משלם היום.

תשואות קרנות פנסיה ברירת מחדל

לצד הבחינה של דמי הניהול, חוסכים רבים מנסים לבחור קרן פנסיה על בסיס התשואה, או התשואה הצפויה. מכיוון שהקרנות טרם השלימו 12 חודשים של פעילות לא ניתן לפרסם את התשואה שלהן בפנסיה נט.

באתר קרן הפנסיה של מור אפשר לראות את התשואה שהשיגה הקרן בחודשיים מאז היא נפתחה, חשוב לזכור כי היקף הנכסים בקרן עדיין קטן ביחס לנכסים המנוהלים בקרנות פנסיה אחרות.

חשוב לזכור כי הנתונים מתייחסים לחודשים בלבד מאז פתיחת הקרן, היקף הנכסים בצד שמאל של הטבלה הוא באלפי שקלים, כלומר במסלול מדדי מניות חו"ל הקרן מנהלת היום 35 אלף ש"ח בלבד.

תשואת קרן הפנסיה של אינפיניטי

בדומה לתשואה של מור, גם התשואה בקרן הפנסיה של אינפיניטי מתייחסת לתשואה מאז נפתחה הקרן ועד לחודש יוני 2022.

מכיוון שלא ניתן להשוות את ביצועי הקרנות החדשות ליתר הקרנות נבחן איזה מסלולי השקעה הם מציעים לחוסכים.

בקרן הפנסיה של מור ישנם 3 מסלולי השקעה תלוי גיל ולצידם עוד 5 מסלולי השקעה, בהם גם מסלול מדדי מניות חו"ל, מלבד המסלולים שמופיעים בפנסיה נט ישנם בתקנון עוד שני מסלולים : מסלול שקלי ומסלול עם חשיפה של 25% למניות

בהתאם לחוזר רשות שוק ההון קרן הפנסיה של אינפיניטי מציעה מסלולי השקעה תלוי גיל, בשני אופנים, מסלול מנוהל או מסלול פאסיבי. לצידם הקרן מציגה מסלול מחקה מדד S&P500, מסלול מנייתי ומסלול כשר.

איך לבחור מסלול השקעה בקרן הפנסיה?

המוצר עצמו : תקנון קרן הפנסיה

תקנון קרן הפנסיה הוא מהות המוצר, הוא מגדיר את היקף הכיסוי הביטוחי ואת מסלולי הביטוח וההשקעה השונים. בשנת 2018 במסגרת רפורמה של רשות שוק ההון פורסמו קווים מנחים לכתיבת תקנון קרן הפנסיה, מה שמכונה היום התקנון האחיד או התקנון התקני, במסגרת התקנון החדש, רב הדמיון בין קרנות הפנסיה, אך בכל זאת נותרו מספר יתרונות שקרנות הפנסיה יכולות לבחור האם לאמץ או לדחות.

כחלק מהמדיניות של שתי הקרנות החדשות לעודד הצטרפות של חוסכים חדשים הן אימצו חלק מהאפשרויות הקיימות היום בתקנוני קרנות הפנסיה השונות ומעמידות תקנון מתקדם.

בין השיפורים שהקרנות בחרו להכניס לתקנון, לדוגמה כיסוי לבן מוגבל נבחר, שמירה על גובה כיסוי ביטוחי קודם במעבר בין קרנות פנסיה (לדו' מסלול כיסוי 85% לבת הזוג), אפשרות לבחירה בשחרור בלבד במקרה של שמירת הריון ועוד.

סוג הכיסויקרן הפנסיה של מורקרן הפנסיה של אינפיניטי
בן מוגבל נבחרקייםקיים
בן מוגבל נבחר של פנסיונרקייםקיים
שמירה על כיסוי ביטוחי קודםקייםקיים
אפשרות לתביעת שחרור בלבד בשמירת הריוןקייםלא קיים
ברות ביטוח במקרה של ויתור על שאיריםקייםקיים
הגדלת השכר הקובע במקרה מוות לאחר נכות מתפתחת קייםקיים
חברה מתפעלתנסמלמ
שיעור מבטח משנה100%100%

בשורה התחתונה

פתיחה של שתי קרנות פנסיה חדשות היא בשורה של ממש בשוק הפנסיה של ישראל, אך מוקדם לאמר האם כדאי לוותר על התנאים בקרן הקיימת ולעבור לקרנות החדשות. מבחינת דמי הניהול, רצוי שכל חוסך יבחן את הכדאיות של דמי הניהול בקרנות אלו אל מול ההצעה שיש לו (או שהוא יכל לקבל) בקרן הנוכחית.

>>>קריאה נוספת: איך לבחור קרן פנסיה?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

שתי קרנות פנסיה חדשות בישראל. למי כדאי להצטרף? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שווה לזכור שלמי שיש כוח מיקוח יכול לקבל גם מקרנות ברירת המחדל הצעה יותר תחרותית מהצעת ברירת המחדל.

        1. פעם ראשונה שאני שומע על האופציה הזו יעקב 0_0
          אני עומד בתנאים הנ"ל ונמצא במיטב דש על דמי הניהול של המכרז הראשון – 0.01%/1.31%.
          אולי שווה לעשות טלפון…

          1. תזכור שבשביל להוריד בדמי הניהול מההפקדה הם בטח יעלו את דמי הניהול מהצבירה.
            כמובן שאם תאיים בניוד או תביא הצעה מתחרה, או ממש תבקש לנייד אז בשירות לקוחות יוכלו להביא לך את הכי טוב שהם יכולים להציע.

            1. בקרנות ברירת מחדל דמי הניהול מהפקדה נשארים קבועים – 1%,
              דמי הניהול מהצבירה יורדים ככל שהצבירה גבוהה.
              במה שאני נתקלתי, דמי הניהול לא היו מדהימים

  2. חסרים בכתבה נתונים רלוונטיים: מה מדיניות ההשקעה של הקרנות בדלקים פוסיליים (אשר גורמים למשבר האקלים ולהתחממות הגלובלית) ובנושאי ESG, והציון של הגופים המנהלים במדרג כסף נקי.

  3. מזל טוב!
    מי שהצטרף במכרז של קרנות ברירת המחדל הראשון… הרוויח מאוד.

  4. בעקבות הכתבה, נראה שבזמן הקרוב הן לא רלוונטיות, לא?
    דמי הניהול לא נמוכים, אין היסטורית תשואות (וגם בקופות האחרות של החברות התשואה לא מזהירה בשנים האחרונות), ואין מאזן אקטוארי. (כלומר כל הפרמטרים השווים..)
    האם החשיפה שלהם לשוק המוסדי כחברות פנסיה יכולה להוות יתרון (כמו כשמור רק נכנסו למוסדיים)?
    או שהבשורה היא רק בהגדלת התחרות לכאורה?

  5. נדב שלום,
    אני עצמאי עוסק מורשה, בן 59, עמית פעיל בקרן הפנסיה מנורה מבטחים. ההפקדות שלי לא סדירות, הן תלויות בתזרים המזומנים, אבל בכל מקרה אני מקפיד שאף פעם לא תהיה הפסקה של יותר משלושה חודשים בין ההפקדות, כדי לשמור על הכיסויים הביטוחיים של הקרן. שמתי לב שבחודש אשר בו אין לי הפקדה, קרן הפנסיה מקפיצה לי את דמי הניהול למקסימום, זה משפיע "חזק" על גביית דמי הניהול השוטפת מהצבירה. (ברגיל אני נמצא בדמי ניהול 1.5% מהפקדה, 0.20% מהצבירה).
    אם אני מנייד את הקרן הקיימת, לקרן פנסיה ברירת מחדל, וממשיך בהפקדות במתכונת הנ"ל, האם דמי הניהול של קרן הפנסיה ימשיכו להיות לינאריים גם בחודש של הפקדה, וגם בחודש ללא הפקדה ?
    במקרה של ניוד הקרן לקרן אחרת, האם אני עלול להיפגע בכיסוי ביטוחי כלשהו? כיסוי שאירים עבור הבת הצעירה שלי (אני גרוש, חתום על וויתור שאירים בת זוג, והבת שלי מופיע בדוח השנתי כזכאית ל-100% גמלת שאירים, כך ביקשתי)? כיסוי נכות שלי?

    תודה !!!

    1. קרן פנסיה ברירת מחדל דמי הניהול נשמרים גם לעמיתים לא פעילים לתקופה של עשר שנים.
      שים לב שגם ביתר הקרנות דמי הניהול יכולים לעלות לאחר הפסקת הפקדות שעולה על חצי שנה וגם זה רק לאחר משלוח מכתב על העלאת דמי הניהול

  6. נדב שלום,
    שאלה נוספת בבקשה,
    עמית פעיל בקרן פנסיה חדשה. נניח והוא רוצה להגר מישראל לחו"ל. האם אפשר להמשיך להפקיד כספים לקרן פנסיה מחו"ל, ולהמשיך להנות מכיסוי ביטוחי של נכות , וכיסוי ביטוחי של שאירים? חברים שלי שבוחנים הגירה, אמרו לי שבכל מקרה, אחרי שנתיים רצופות של שהייה מחוץ לגבולות ישראל, מדינת ישראל שוללת את התושבות (לא את האזרחות חלילה). האם יש משמעות על קרן הפנסיה ?

    ללא קשר לאפשרות להמשיך ולחסוך בקרן פנסיה חדשה בישראל, תוך כדי שהייה / הגירה לחו"ל, מה קורה עם הצבירה עד לרגע ההגירה? האם בגיל 67 גבר, אפשר להתחיל לקבל קצבת זקנה חודשית לחשבון הבנק בישראל, גם אם מתגוררים קבע בחו"ל ?

    תודה

    1. אין בעיה להמשיך להפקיד לקרן גם מחול, יתכן שבמקרה של אירוע ביטוחי תידרשו להגיע לארץ לצורך הגשת התביעה.
      ניתן להגיש בקשה לקבלת קצבה כבר מגיל 60. שים לב שאם ממשיכים לגור בחול אחרי קבלת הקצבה נדרש להעביר אישור חיים לקרן הפנסיה.

      בנוסף, צריך לבחון השלכות מיסויות על המשך קבלת קצבה מישראל לאחר ניתוק התושבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button