קרן פנסיה

ניוד קרן פנסיה והחרגות ביטוחיות

קרן הפנסיה רשאית לבצע חיתום לעמיתי הקרן, בהתאם לתוצאות החיתום הקרן רשאית לקבוע החרגות ביטוחיות. מה יהיה הדין במידה וחוסך שנקבעו לו החרגות יבקש לנייד את קרן הפנסיה אל קרן פנסיה אחרת שאינה מבצעת חיתום.

תקנון קרן הפנסיה מגדיר שורה של מקרים בהם קרן הפנסיה זכאית לבצע חיתום. בהתאם לתוצאות החיתום החברה המנהלת של קרן הפנסיה רשאית לדחות את בקשת ההצטרפות או להחריג מצב רפואי שקדם להצטרפות.

ככל ונקבעו לעמית החרגות בקרן הפנסיה החרגות אלו ילוו אותו לאורך תקופת החיסכון באותה הקרן.

ניוד קרן פנסיה של עמית פעיל ותקופת אכשרה

מהו יהיה הדין במקרה בו מבוטח פעיל מבצע ניוד לקרן פנסיה חדשה שאינה דורשת חיתום, כאשר בקופה המעבירה (קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים מהם מבוצע הניוד) קיים חריג ו/או תוספת רפואית ?

חוזר הניוד (חוזר גופים מוסדיים 17-9-2017 מיום ה- 22/10/2017 "העברת כספים בין קופות גמל") קובע בסעיף 4 (הוראות מיוחדות לעניין העברה לקרן חדשה), בסעיף משנה ב' (תקופת אכשרה לגבי עמית פעיל) כי:

1. סעיף קטן 1: עמית פעיל שעבר מקופה מעבירה לקרן חדשה, יובאו לגביו במניין חודשי הביטוח לסיכוני נכות ולסיכוני מוות, כל חודשי הביטוח הרצופים האחרונים שצבר בקופה המעבירה לאותם סיכונים.

2. סעיף קטן 2 קובע כי על אף האמור בסעיף קטן 1: (א) לא יובאו חודשי הביטוח לסיכוני נכות שצבר העמית בקופה המעבירה במניין חודשי הביטוח לסיכוני נכות בקופה המקבלת, לגבי התוספת לקצבת נכות העולה על 10%. (ב) עלתה התוספת לקצבת שארים על 10% מסכום כולל של קצבאות שארים רעיוניות, לא יובאו חודשי הביטוח לסיכוני מוות בקופה המעבירה במניין חודשי הביטוח לסיכוני מוות בקופה המקבלת, לגבי התוספת לקצבת שארים העולה על 10%. (ג) עלתה התוספת הרעיונית לקצבת שארים על 10% מקצבת השארים הרעיונית, לא יובאו חודשי הביטוח לסיכוני מוות בקופה המעבירה במניין חודשי הביטוח לסיכוני מוות בקופה המקבלת, לגבי התוספת הרעיונית לקצבת שארים העולה על 10%.

>>>חוזר העברת כספים

כלומר

כאשר עמית מבצע ניוד לקרן פנסיה, מביטוח מנהלים או מקרן פנסיה, וככל שהחברה המנהלת של הקרן לא ערכה לגביו חיתום כתנאי להצטרפותו, ולא קבעה חריגים (סייגים) לכיסוי הביטוחי בקרן, הרי שהוא גורר את הוותק שצבר לטובת תקופת האכשרה בקרן הפנסיה אליה עבר, בגין הכיסויים הביטויים שהיו לו בקופה המעבירה, בתוספת של 10%.

לדוגמה:

אם בקופה המעבירה היה לעמית כיסוי למקרה של אובדן כושר עבודה בגובה של 6,000 ₪ לחודש, וכיסוי למקרה של פטירה בגובה של 8,000 ₪ לחודש, הוותק שצבר העמית בכיסויים אלו בקופה המעבירה יעבור לקרן הפנסיה המקבלת, ותקופת אכשרה חדשה (בת 5 שנים נוספות) תחול רק בגין קצבת נכות העולה על 6,600 ₪, וקצבת שאירים העולה על 8,800 ₪ לחודש.

ניוד קרן פנסיה, תקופת אכשרה והחרגות ביטוחיות

מהו הדין במקרה בו עורך מבוטח פעיל ניוד לקרן פנסיה חדשה בהיעדר חיתום, כאשר בקופה המעבירה (קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים מהם מבוצע הניוד) קיים חריג ו/או תוספת רפואית ?

סעיף 4.ב.3 בחוזר הניוד מתייחס לעניין זה וקובע כי:

על אף האמור בסעיף קטן 1, לא יובאו במניין חודשי הביטוח בקופה המקבלת חודשי הביטוח בקופה המעבירה, כאמור באותה פסקה, לעניין סיכון נכות או סיכון מוות שבמועד ההעברה, הייתה בשלו החרגה או תוספת חיתום בקופה המעבירה לגבי העמית העובר.

כלומר: כאשר יש לעמית חריג ו/או תוספת רפואית בקופה המעבירה, תחול תקופת אכשרה חדשה של 5 שנים, רק לגבי הסיכון שבגינו נקבעה אותה החרגה או תוספת. כעבור 5 שנים, בתום תקופת אכשרה זו, מכוסה העמית גם בגין סיכונים אלו.

אחת הטענות שעלתה בימים אלו היא כי המצב שונה, לכאורה.

הרקע לטענה זו:

במסגרת טופס הניוד (טופס בקשת העברה לקרן פנסיה) של כל הגופים, חתום העמית על המפורט להלן: ידוע לי כי ככל שנקבעו לגבי תנאים או סייגים לעניין הכיסוי הביטוחי לסיכוני מוות או הכיסוי הביטוחי לסיכוני נכות אחויב בצבירת תקופת אכשרה מחדש בקרן המקבלת.

מקור טופס בקשת העברת כספים

לאור האמור, והיות ונרשם "אחויב בצבירת תקופת אכשרה מחדש בקרן המקבלת", הרי שלכאורה תקופת האכשרה החדשה תחול לגבי כל הכיסויים הביטוחיים בקרן המקבלת (בגין כל קצבת הנכות וכל קצבת השאירים), ולא רק לגבי הסיכון שבשלו הייתה החרגה או תוספת חיתום בקופה המעבירה, היות והסעיף עליו חתום העמית לא סייג את תקופת האכשרה לעניין זה בלבד.

אבקש להסביר מדוע לעניות דעתי טענה זו שגוייה.

הייתה לי הזכות הגדולה ללמוד מעו"ד הגברת חנה גרבל, במסגרת עבודתי עמה. עו"ד גרבל לימדה אותי, כי חברה מנהלת רשאית לפעול בהתאם להוראות שנקבעו בתקנון הקרן שבניהולה ובמסגרת הוראות ההסדר התחיקתי בלבד.

האמור נשמע הגיוני וסביר, ואף מובן מאליו – אך יש לו משמעות רבה לעניינו.

בתקנוניהן של כל קרנות הפנסיה המקיפות נרשם כי תקנון הקרן כפוף להוראות ההסדר התחיקתי.

התקנון קובע את המקרים בהם קיימת לעמית תקופת אכשרה, בעת הצטרפותו לקרן ובעת הרחבת הכיסוי הביטוחי. מקרים אלו אינם רלוונטיים למבוטח פעיל המצטרף לקרן פנסיה במסגרת הליך של ניוד, לגביו נקבעת תקופת האכשרה מכוח האמור בסעיף 4.ב לחוזר הניוד.

החברה המנהלת של הקרן, אשר לא ערכה לעמית חיתום, אינה רשאית לקבוע לעמית סייגים נוספים לעניין הכיסוי הביטוחי, ואינה רשאית לקבוע לעמית תקופות אכשרה חדשות, למעט תקופת האכשרה שנקבעה במסגרת הוראות ההסדר התחיקתי, מכוח סעיף 4.ב לחוזר הניוד.

לסיכום:

במקרה בו עורך מבוטח פעיל ניוד לקרן פנסיה חדשה בהיעדר חיתום, כאשר בקופה המעבירה (קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים מהם מבוצע הניוד) קיים חריג ו/או תוספת רפואית, תחול תקופת אכשרה חדשה בת 5 שנים, רק לעניין סיכון נכות או סיכון מוות, אשר במועד ההעברה, הייתה בשלו החרגה או תוספת חיתום בקופה המעבירה.

לעניות דעתי, מטרתו של האמור בטופס הניוד, אשר אושר ע"י רשות שוק ההון, היא להבהיר עניין זה ותו לא, וכל פרשנות אחרת אינה סבירה ומסרסת את הוראות חוזר הניוד.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

ניוד קרן פנסיה והחרגות ביטוחיות by

אלון ספונרו

אלון ספונרו הוא המייסד והבעלים של פרישה מוקדמת

תגובות

  1. הבהרה חשובה. תודה על המאמר.
    אני מסכים עם הפרשנות שלך לגבי טופס הניוד.

    1. מעניין וחשוב.

      יש תביעות ויש פסיקות בנושא? למה הדברים אינם ברורים בתקנון, זה נושא מספיק חשוב מכדי שנצטרך לסמוך על פרשנויות

  2. שלום אלון

    בראשית הפוסט אתה מציין :

    "ככל ונקבעו לעמית החרגות בקרן הפנסיה החרגות אלו ילוו אותו לאורך תקופת החיסכון באותה הקרן."

    דהיינו אין משמעות לתקופה של ה – 5 שנים . ההחרגה היא בעצם לכל תקופת החברות גם בחלוף 5 שנות אכשרה .

    אז מדוע בניוד לקרן חדשה , ההחרגה היא לתקופה קצובה חדשה של 5 שנים כפי שאתה מציין?

    אודה להבהרה

    1. הי תמיר,

      התוספת בראש המאמר היא שלי (נדב), בניוד לקרן חדשה ככל שזאת לא בחרה לבצע חיתום אין לה זכאות לקחת את החלטת החיתום של הקרן הקודמת.
      אם היתה רוצה, היתה מבצעת חיתום בהתאם לתנאי תקנונה

    2. שלום Tamir.

      אם העמית היה עובר לקרן פנסיה אחרת, בהיעדר חיתום – הרי שלא הייתה לו החרגה על מצב רפואי קיים.
      העובדה שהעמית ביצע ניוד לאותה הקרן, בהיעדר חיתום, לא אמורה להרע את מצבו. מכאן, כשם שלא היה אמור להיות לו חריג בהיעדר הניוד, לא יהיה לו חריג עקב הניוד.
      מסיבה זו קבעה רשות שוק ההון, כי הוותק שצבר בקרן המעבירה, יועבר אל הקרן המקבלת, ולגבי החריג, תחול תקופת אכשרה.

  3. נדב שלום
    האם ניתן לנייד קרן פנסיה שנמצאת בריסק זמני לקרן פנסיה אחרת ואין מעביד שישלם את ההפקדות ?
    תודה

    1. ניוד קרן פנסיה פעילה מתבצע רק לאחר קבלת הפקדה ראשונה. כאשר הקרן בהסדר ריסק לא תהייה הפקדה ראשונה שתתניע את הניוד

  4. נדב שלום,
    אני עמית פעיל בקרן פנסיה מקיפה, הגיל שלי הוא בין 57.5 ל- 58.
    בקרן בה אני עמית פעיל יש לי וותק של מעל 8 שנים.
    החשבון שלי בקרן ללא החרגות משום סוג, ושום תביעות בעבר.
    חתום על וויתור שאירים לבת-זוג. במצבי המשפחתי אני גרוש עם שאיר צעיר מאד.
    מה הסיכונים שלי במעבר לקרן פנסיה ברירת מחדל, רק מתוך שיקול של חיסכון בדמי ניהול על הצבירה להמשך החיסכון של 10 השנים הבאות?
    תודה להסברך

    1. בוקר טוב,

      במעבר לקרן פנסיה אחרת, אתה עובר לרבות זכויותך הביטוחיות וגיל הכניסה שלך. חשוב לראות מה גובה הכיסוי הביטוחי הקיים למקרה מוות והאם הוא ישמר במעבר לקרן פנסיה אחרת.
      (בעבר בחלק מהקרנות ניתן כיסוי מלא עד לגיל 47 ומעבר לקרן אחרת יקטין את הכיסוי הביטוחי למקרה מוות)

  5. תודה נדב.

    כיסוי ביטוחי למקרה מוות בקרן פנסיה, לפי מה שהבנתי מקריאת המאמרים והחומר אצלך,
    מדובר –בקרן פנסיה– אך ורק בכיסוי שאירים לבן/תז זוג ולשאירים קטינים מגיל 21,
    [אולי גם כיסוי לתשלום להורים נתמכים]

    אין כיסוי אחר למקרה מוות של העמית, האם הבנתי נכון ?
    תודה נדב על ההסברים המפורטים והמאד מועילים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button