תכנון פנסיוני

5 נקודות בתכנון פנסיוני לבעלי שכר גבוה

מרוויחים מעל 30,000 ש"ח בחודש? 5 נקודות שיש לקחת בחשבון בזמן בניית החיסכון הפנסיוני שלכם לפרישה. החל מגובה הכיסויים הביטוחים ועד הטיפול בפיצויים בסיום עבודה.

בכתבות השונות באתר אני מביא דוגמאות של חוסכים המרוויחים את השכר הממוצע במשק, נניח 10,000 ש"ח. לחוסכים אלו, בדרך כלל, אפשרות ברירת המחדל היא האפשרות הטובה ביותר. חיסכון בקרן פנסיה המקנה את הכיסויים הביטוחים המירביים. אך, ככל שהשכר של החוסך גבוה יותר כך עליו לבצע התאמה של החיסכון הפנסיוני שלו לצרכיו.

במאמר הפעם נבחן 5 נקודות שחוסכים המרוויחים מעל ל- 30,000 ש"ח צריכים לקחת בחשבון במהל התכנון הפנסיוני שלהם.

הסתמכות על כללי אצבע אלה או אחרים עלולים לגרום לכם לשלם עלויות גבוהות מידי על כיסויים ביטוחים מיותרים או על דמי ניהול במוצרי החיסכון הפנסיוני.

לדוגמה, האם חוסך המרוויח 30,000 ש"ח צריך כיסוי מלא לאובדן כושר עבודה ומקרה מוות? כיצד עליו לפצל את ההפקדות בין קרן הפנסיה לביטוח המנהלים? וכיצד הוא צריך לטפל בפיצויים בסיום עבודה?

מטרת המאמר לעורר שאלות, הוא לא נועד להחליף תהליך שיווק או יעוץ פנסיוני. יש לבחון את הסוגיות יחד עם בעל רישיון פנסיוני.

קריאה נוספת:

1. בחירת המוצר הפנסיוני

למרות שהמוצר הפנסיוני מופיע כנקודה הראשונה. בחירת המוצר הפנסיוני צריכה להיות השלב האחרון בתכנון הפנסיוני. בחירת המוצר צריכה להתבצע לאחר שהגדרנו מה גובה הכיסוי ביטוחי הנדרש או כמה כסף אנחנו מעוניינים לחסוך לפרישה.

צריך לזכור כי כל מוצרי החיסכון הפנסיוני בישראל היום הם מוצרים לקצבה, כלומר ההפקדות השוטפות ישולמו בעתיד כקצבה חודשית. ככל וגובה החיסכון יהיה גבוה יותר, כך גם הקצבה החודשית תהייה גבוהה יותר.

>>>קריאה נוספת : המדריך המקיף לחיסכון הפנסיוני בישראל

קיימים היום בישראל ארבעה מוצרים פנסיונים בהם ניתן לחסוך במסגרת מקום העבודה :

הרחבנו כבר באתר לגבי ההבדלים בין המוצרים השונים, ניגע כאן בקצרה בדגשים מרכזיים לגבי כל אחד מהמוצרים.

>>>קריאה נוספת: מרוויחים מעל 20,000 ש"ח? היכן ניתן לחסוך

קרן פנסיה מקיפה

קרן הפנסיה המקיפה היא מוצר החיסכון הנפוץ ביותר היום. החיסכון בקרן המקיפה כולל כיסוי לאבדן כושר עבודה וביטוח למקרה של מוות. ניתן להגיע בקרן הפנסיה לדמי ניהול זולים במיוחד

מצד שני, ההפקדה אל קרן הפנסיה מוגבלת בתקרה חודשית בגובה 4,326 ש"ח. תקרה המייצגת שכר של בערך 22 אלף ש"ח.

חוסכים בעלי שכר גבוה אינם יכולים להפנות את כל גובה ההפקדה החודשית שלהם אל קרן הפנסיה המקיפה.

קרן פנסיה משלימה (או קרן פנסיה כללית)

קרן פנסיה משלימה היא האחות הקטנה של קרן הפנסיה המקיפה. במרבית החברות הקרן המשלימה כוללת גם היא כיסוי ביטוחי לאבדן כושר עבודה ומקרה מוות. בניגוד לקרן המקיפה, ניתן לוותר על הכיסויים הביטוחים בקרן הפנסיה המשלימה.

בניגוד לקרן המקיפה, אין תקרת הפקדה לקרן המשלימה. במרבית המקרים לא ניתן לבטח בקרן הפנסיה המשלימה שכר העולה על 3 פעמים השכר הממוצע במשק (כ- 30 אלף ש"ח).

המשך הפקדות לקרן הפנסיה המשלימה מתאים לחוסכים המעוניינים בכיסוי מלא לאבדן כושר עבודה ושאירים.

קופת גמל

מכשיר חיסכון פנסיוני שאינו כולל כיסויים ביטוחים ויש לרכוש כיסויים אלו בנפרד. במידה ותהיו מעוניינים בביטוח למקרה מוות יש לרכוש כזה ולשלם עליו באופן פרטי, במידה ותהיו מעוניינים בביטוח אבדן כושר עבודה המעסיק ירכוש לכם כזה.

בשנים האחרונות יותר ויותר חוסכים בוחרים להפנות את הרובד הנוסף של החיסכון אל קופת הגמל בשל המגוון הרחב של מסלולי ההשקעה והאפשרות לניהול הכספים "בניהול אישי" (IRA).

חשוב לדעת כי בניגוד לקרן פנסיה או ביטוח מנהלים, מקופת הגמל לא ניתן לקבל קצבת זקנה ובעתיד יש להעביר את הכספים לצורך קבלת הקצבה אל קרן הפנסיה או אל ביטוח המנהלים.

ביטוח מנהלים

ביטוח מנהלים היה בעבר האפשרות הראשונה אליה פנו חוסכים בעלי שכר גבוה. בניגוד ליתר המוצרים, ביטוח המנהלים מבוסס על חוזה בין החוסך לבין חברת הביטוח, פוליסה. הפוליסה מגדירה את זכויות החוסך לרבות גובה הכיסוי הביטוחי ודמי הניהול שהוא ישלם.

>>>קריאה נוספת : תוכניות ביטוח המנהלים החדשות

חשוב לדעת כי סכומים שיקנו קצבה העולה על 4,525 ש"ח יהיה ניתן למשוך כסכום חד פעמי מכל אחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני

קרן השתלמות

קרן השתלמות היא אמנם מוצר פנסיוני אך היא לא נועדה לתשלום קצבה. הפקדות לקרן השתלמות מתחלקות להפקדות הפטורות ממס רווחי הון במועד ההפקדה (הפקדות עד לשכר של 15,712 ש"ח) והפקדות החייבות במס רווחי הון במשיכה.

>>>קריאה נוספת : האם כדאי להפקיד לקרן השלמות מעבר לתקרה

עובדים בשכר גבוה המפקידים על מלא השכר לקרן השתלמות אמנם משלמים מס על ההפקדה העודפת אך נהנים מדחיית מס על ההשקעות בקרן השתלמות. ניתן להעביר את קרן ההשתלמות לניהול אישי IRA ובכך להפוך את הקרן לסוג של תיק מנוהל עם דחיית מס עד למימוש הכספים.

2. הכיסוי לאבדן כושר עבודה

הכיסוי לאבדן כושר עבודה נועד להחליף את ההכנסה של העובד במקרה שהוא לא יוכל לעבוד ולהחליף באותה התקופה גם את הפקדות העובד והמעסיק לתכנית (שחרור מהפקדות). אבדן כושר עבודה קיים במסגרת חיסכון בקרן פנסיה מקיפה וקרן פנסיה משלימה. חוסכים שבוחרים לחסוך בקופת גמל או בביטוח מנהלים המעסיק נדרש לרכוש עבורם את הכיסוי לאבדן כושר העבודה.

מה גובה הכיסוי לאבדן כושר עבודה שאתם צריכים?

ההמלצה הבסיסית היא לרכוש כיסוי לאבדן כושר עבודה על 75% מהשכר החודשי שלכם. זאת היא גם ברירת המחדל שמקנה החיסכון בקרן הפנסיה. אך האם אתם צריכים כיסוי של 75% על שכר של 30 אלף ש"ח?

בגיל צעיר כאשר עלות הכיסוי זולה, יתכן וזאת לא דילמה, ניתן לרכוש כיסוי מלא על כל השכר מבלי לבחון את עלות הכיסוי הביטוחי, אך בגיל מבוגר יותר יש לעצור ולשאול האם נדרש כיסוי מלא.

חשוב לזכור כי הקטנת הכיסוי בביטוח מנהלים תקטין גם את גובה השחרור מהפקדות וכך במקרה של אבדן כושר עבודה ההפקדות השוטפות לחיסכון יקטנו.
בקרן הפנסיה הקטנת הכיסוי לאבדן כושר עבודה, אינה מקטינה את השחרור מהפקדות.

איזה סוג כיסוי לאבדן כושר עבודה אתם צריכים?

הן קרן הפנסיה והן ביטוח המנהלים מציעים לחוסך כיסוי לאבדן כושר עבודה. אך סוג הכיסוי בשני המוצרים שונה. בקרן הפנסיה אובדן כושר עבודה יבחן בהתאם להשכלתו, הכשרתו או נסיונו של החוסך ואילו בביטוח המנהלים ניתן לרכוש אבדן כושר עבודה עיסוקי, באבדן כושר עבודה עיסוקי בוחנים את העיסוק שבו עסקת ב- 12 החודשים שקדמו לאירוע הביטוחי.

>>>קריאה נוספת: מה ההבדלים בין אבדן כושר עבודה בקרן הפנסיה לביטוח מנהלים

חשוב לדעת כי גם חוסכים המבוטחים בקרן הפנסיה המעוניינים בהגדרה עיסיקות יכולים לרכוש מטריה ביטוחית וכך במקרה וקרן הפנסיה תדחה את התביעה בטענה שאתם יכולים לעבוד בעבודה אחרת, תהיו זכאים לקבל תשלום מהמטריה הביטוחית.

>>>קריאה נוספת : עוד על המטריה הביטוחית בקרן הפנסיה

חשוב לזכור כי במידה ובחרתם לחסוך בקופת גמל ואתם מעוניינים בכיסוי ביטוחי המעסיק ירכוש לכם כזה בדיוק כפי שהיה רוכש לכם במידה והייתם בוחרים בביטוח מנהלים.

3. ביטוח למקרה מוות

חיסכון בקרן הפנסיה מקנה לכם גם ביטוח למקרה של מוות, ביטוח שארים, במקרה של מוות יקבלו השארים קצבה חודשית שעשויה להגיע ל- 100% מהשכר המבוטח בקרן.

התשלום החודשי יתחלק בין האלמנ.ה לבין הילדים. כאשר בן הזוג יקבל 60% מהקצבה לכל ימי חייו והילדים יקבלו 40% מהקצבה עד לגיל 21.

חוסך שיפצל את השכר שלו בין קרן הפנסיה המקיפה לקרן הפנסיה המשלימה יכל להבטיח למשפחה הכנסה חודשית קבועה בגובה השכר המבוטח שלו.

האם אתם צריכים כיסוי של 100% מהשכר

חוסכים המצטרפים עד לגיל 41 לקרן הפנסיה מקבלים כיסוי של 100% למקרה של מוות. אך הכיסוי הזה לא ניתן בחינם ויש לו עלויות. עליכם לבחון האם יש צורך בכיסוי מלא בהתאם לשכר ברוטו שלכם או שניתן להקטין את גובה הכיסוי.

לדוגמה חוסך בן 45 עם חיסכון בגובה 600,000 ש"ח ישלם מידי חודש על כיסוי למקרה של מוות וכיסוי לאבדן כושר עבודה בקרן הפנסיה כ- 400 ש"ח.

כיסוי לשאיריםכיסוי לאבדן כושר עבודה
109.36 ש"ח289.52 ש"ח

קצבת השארים מקרן הפנסיה חייבת במס

מלבד העלויות עבור הכיסוי הביטוחי ישנו עוד חיסרון נוסף לקצבת השארים מקרן הפנסיה, היא חייבת במס הכנסה.

קצבת שארים העולה כיום מעל 8,510 ש"ח תהייה חייבת במס שולי בידי בן הזוג. מכיוון וקצבת השארים מתחלקת בין בן הזוג והילדים קצבת שארים משכר העולה על 14,000 ש"ח תתחיל להיות חייבת במס ותצטרף להכנסה של בן הזוג.

>>>קריאה נוספת: כיצד מחושבת קצבת השארים מקרן הפנסיה

לדוגמה, עובד המרוויח 40,000 ש"ח ומבוטח בקרן פנסיה מקיפה וקרן פנסיה משלימה. במקרה של מוות האלמנ.ה תקבל קצבה בגובה 24,000 ש"ח, כ- 15,500 ש"ח יהיו חייבים במס ויצטרפו להכנסת בן הזוג.

במידה ויש יותר מילד אחד, הקצבאות הנותרות בסך 16,000 ש"ח יתחלקו בין הילדים ויהיו פטורות ממס.

קצבת שארים פטורהקצבת שארים חייבת במס
24,500 ש"ח15,500 ש"ח

רכישת סכום ביטוח חיים חד פעמי

חוסכים המבוטחים בביטוח מנהלים או בקופת גמל אינן מבוטחים בביטוח למקרה של מוות ועליהם לרכוש סכום ביטוח חד פעמי. בניגוד לקצבת השארים סכום ביטוח זה יהיה פטור ממס.

במידה ורכשתם בעבר ביטוח חיים במסגרת ביטוח המנהלים שלכם חשוב שתדעו כי בתחילת שנת 2019 בוצעו רפורמה במחירי ביטוחי החיים וכיום ניתן לרכוש את הכיסוי במחירים זולים הרבה יותר. (קריאה נוספת)

גם חוסכים בקרן הפנסיה יכולים לרכוש סכום ביטוח חיים חד פעמי, סכום זה יכל לשמש את המשפחה לתקופת התארגנות או לסייע לילדים לאחר גיל 21.

>>>קריאה נוספת: מה הבדל בין ביטוח חיים לקצבת שארים

במידה ויש ברושתכם נכסים שישמשו את המשפחה במקרה של מוות אין צורך לרכוש ביטוח חיים נוסף.

חשוב לזכור, כי מטרת ביטוח החיים היא להבטיח את הכנסת המשפחה במקרה של מוות ולא לשפר את מצבה הכלכלי.

4. פרישה מוקדמת : שימוש בכספי הפיצויים

מוצרי החיסכון הפנסוני מאפשרים לקבל קצבת זקנה החל מגיל 60. חוסכים רבים בעיקר בתחומי ההיי טק עשויים למצוא את עצמם בקריירה שנייה או בפרישה מוקדמת כבר בגילאי 50. יש ליצור מקורות הכנסה לתקופה זו עד לזכאות לקבלת הקצבה מהחיסכון הפנסיוני בגיל 60.

אחד ממקורות ההכנסה בתקופה זו יכל להיות כספי הפיצויים. כספי פיצויים פטורים ממס עד לתקרה שנתית. התקרה בשנת 2020 היא 12,420 ש"ח (לתקרות השנתיות). כספי פיצויים של חוסכים המרווחים מעל 30,000 ש"ח עשויים להיות מורכבים משלוש שכבות של כספי פיצויים.

שכרמעמד הכספיםשימוש אפשרי
עד 12,420 ש"חתקרה פטורה ממסקבלת קצבת זקנה
עד 34,900 ש"חכספי פיצויים חייביםפריסת הכנסה
מעל 34,900כספים ששולם עלים מס במועד הפקדהניתן למשוך כסכום חד פעמי ב- 15% מס או להשתמש כקצבה מוכרת

את כספי הפיצויים הפטורים מומלץ להשאיר כחלק מקצבת הזקנה הפטורה שניתן למשוך מגיל 67. משיכת הכספים כיום תפגע בפטור על קצבת הזקנה בעתיד. לכן בתקופה זו לפני הפרישה כאשר ההכנסה קטנה עדיף להשתמש בכספי הפיצויים החייבים במס.

מכיוון והכנסה מעבודה בתקופה זו נמוכה, המס השולי שתשלמו על כספי הפיצויים יהיה נמוך יותר.

שימוש ברצף פיצויים לצורך יצירת הכנסה בפרישה המוקדמת

ניקח לדוגמה עובד הייטק מתכנן לפרוש בגיל 55. בגיל זה לא ניתן למשוך קצבה מזכה או קצבה מוכרת. אך באפשרותו לנצל פטור ממס על כספי פיצויים ואפילו טוב יותר, למשוך כספי פיצויים החייבים במס תוך כדי הקטנת תשלום המס. 

עובד שמתכנן פרישה מוקדמת ישאף להגיע למצב שבו הוא מנצל את הפיצויים החייבים שלו בשנות הפרישה המוקדמת כאשר המס השולי נמוך. לצורך כך עליו לצבור שנות וותק לפריסת הכנסה וכמובן לצבור כספי פיצויים.

מכיוון וכל 4 שנות עבודה יקנו לנו 1 שנת פריסה, עלינו לצבור 24 שנות עבודה שיאפשרו את 6 שנות הפריסה המרביות.

>>>קריאה נוספת : מהי פריסת הכנסה/מס?

בנוסף, עלינו לצבור פיצויים ברצף פיצויים אותם נוכל למשוך בעתיד כסכום חד פעמי.

במצב האידיאלי, עובד שעבד באותו מקום עבודה 24 שנים יחליט בסיום העבודה כיצד לממש את הכספים. אך בפועל, העובדים כיום מחליפים מקומות עבודה בקצב מהיר הרבה יותר. ולכן בסיום כל עבודה עלינו להקצות כספים לרצף פיצויים ורצף קצבה.

טופס 161א
מקור : איך למלא טופס 161א

כמה פיצויים להפנות לרצף פיצויים?

חשוב לזכור כי כספים שנמצאים ברצף פיצויים יהיה ניתן לקבל בעתיד כסכומים חד פעמים. ולכן יש לחשב את הסכום שידרש לנו בעתיד. הקצאה של סכום קטן מידי תחייב אותנו לבצע גם חרטה מרצף קצבה. הקצאה של סכום גבוה מידי תגדיל את סכום המס השולי שנשלם.

>>>קריאה נוספת : סוף מעשה במחשבה תחילה, כיצד נשתמש בפיצויים בסיום עבודה

חוסך בן 30 שמועניין לצאת לפרישה מוקדת בגיל 55, צריך לתכנן כבר היום איזה כספים להקצות לרצף פיצויים כדי למשוך אותם כסכום חד פעמי בגיל 55.

5. פרישה מוקדמת לאחר גיל 60 : שימוש בקצבה מוכרת

קצבת הזקנה היא הכנסה החייבת במס, את הפטור ממס על הקצבה ניתן לנצל בהתאם לגיל הפרישה, נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67. המשמעות היא שפורש שיתחיל לקבל קצבה מהחיסכון הפנסיוני שלו לפני כן, ישלם עליה מס שולי.

אחד ממקורות הכנסה בתקופה זו עשוי להיות קצבה מוכרת. קצבה מוכרת היא קצבה שנוצרה מכספים פטורים שהופקדו לחיסכון הפנסיוני או כספים שהעובד שילם עליהם שווי מס במועד ההפקדה.

>>>קריאה נוספת: 7 דרכים לייצר קצבה מוכרת

ישנם 7 דרכים לייצר קצבה מוכרת, עובדים המרוויחים שכר גבוה, יפגשו (לפחות) 3 מהם לאורך תקופת ההפקדה.

  • הפקדת עובד מעבר לשכר הממוצע במשק – 10,551 ש"ח
  • הפקדת מעסיק מעבר ל- 2.5 השכר הממוצע במשק – 26,3775 ש"ח
  • הפקדת מעסיק לפיצויים מעבר ל- 34,900 ש"ח

כל ההפקדות הנל ירשמו ככספי קצבה מוכרת ובפרישה יהיה ניתן לקבל מהם קצבת זקנה פטורה ממס. לדוגמה עובד בן 30 המרוויח 40,000 ש"ח. העובד והמעסיק מפקידים לחיסכון הפנסיוני בכל חודש ע- 8,300 ש"ח שמתחלקים באופן הבא

רכיבקצבה מזכהקצבה מוכרת
חלק עובד739 ש"ח1,661 ש"ח
חלק מעסיק1,978 ש"ח622 ש"ח
פיצויים2,907 ש"ח425 ש"ח
סה"כ5,624 ש"ח2,708 ש"ח

הפקדות משכר כזה עד לגיל 60 עשויה לייצר לעובד חיסכון בגובה 1.5 מליון ש"ח שייתן לו קצבה מוכרת הפטורה ממס בגובה של 6,500 ש"ח החל מגיל 60.

הערה חשובה לגבי שימוש בכספי קצבה מוכרת

תשלום הקצבה הפטורה ממס יעשה ישירות מהקופה וזאת בתנאי שהקופה סיווגה נכון את הכספים והבחינה בין כספי הקצבה המזכה לכספי הקצבה המוכרת.

במקרים רבים הסיווג בקופה שגוי, בייחוד במקרים בהם העובד מפצל את ההפקדות בין מספר גופים. לכן יש לעקוב אחר סיווג הכספים ולבקש לתקן במידת הצורך.

כמו כן, באפשרותכם לשנות את סיווג הכספים בין הקופות במהלך תקופת החיסכון. לדוגמה בקרן הפנסיה נצברו כספי קצבה מזכה בעוד שבקופת הגמל נצברו כספי הקצבה המוכרת. בגיל 60 ניתן להעביר את סיווג הכספים מקופת הגמל אל קרן הפנסיה לצורך קבלת הקצבה.

>>>קריאה נוספת : כיצד משנים את סיווג הכספים

למה לשנות את הסיווג? קופת הגמל אינה משלמת קצבה ואת קצבת הזקנה הפטורה ממס תקבלו מקרן הפנסיה. את הכספים החייבים ניתן להשאיר בקופת הגמל ובעתיד להוריש אותם למוטבים.

בשורה התחתונה : בניית התכנית הפנסיונית

לאחר הגדרת הצרכים, הצורך בכיסוי לאבדן כושר עבודה, הצורך בביטוח למקרה מוות וגובה הקצבה הרצויה בגיל פרישה, ניתן לחזור לסעיף הראשון ולחלק את ההפקדה החודשית בין המוצרים הפנסיונים השונים.

חשוב לזכור כי הפקדה שעולה על 4,326 ש"ח לא ניתן להפנות לקרן פנסיה מקיפה ויש להפנות אותה למוצר פנסיוני אחר.

קרן פנסיה משלימה

כללי אצבע לחלוקה

חוסכים המעוניינים בכיסוי עד כ- 20,000 ש"ח יכולים לפצל את ההפקדות בין קרן הפנסיה המקיפה לבין קופת הגמל (או ביטוח מנהלים). חוסכים המעוניינים לגדיל את הכיסוי בקרן המקיפה ל – 30,000 ש"ח יכולים להפנות את כספי הפיצויים לקופת גמל ולהמשיך את הפקדת התגמולים לקרן המקיפה.

>>>קריאה נוספת : חלוקת הפקדות בין קרן פנסיה לקופת גמל

חוסכים שמעוניינים בכיסוי ביטוחי לאבדן כושר עבודה וביטוח שארים על מלא השכר יכולים לחלק את ההפקדות בין קרן הפנסיה המקיפה לקרן הפנסיה המשלימה. בצורה הזאת ניתן לרכוש כיסוי עד לשכר של כ- 55 אלף ש"ח.

חוסכים שלא מעוניינים בכיסויים ביטוחים יכולים להפנות את ההפקדות לקופת גמל או ביטוח מנהלים. שימו לב, בקרן הפנסיה המקיפה לא ניתן לוותר על הכיסויים הביטוחיים במוצר.

שימו לב ! לכל מוצר ישנם עוד דגשים מיוחדים נוספים כמו הורשת הכספים בפטור ממס, איזון אקטוארי, מנגנון תשלום הקצבה ולכן יש לקבל את ההחלטה הסופית יחד עם בעל רישיון.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

5 נקודות בתכנון פנסיוני לבעלי שכר גבוה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. הי נדב כתבה מצויינת
    הערה לגבי התיחסותך לרכישת אכע בביטוח מנהלים.. רכישת פיצוי חלקי אינו קשור ליכולת רכישת שחרור על מלוא ההפקדות לביטוח הממהלים בניגוד למה שרשום (מצויין בירוק)
    אבי

  2. חשוב ונגיש כהרגלך.

    לגבי:
    "במקרים רבים הסיווג בקופה שגוי, בייחוד במקרים בהם העובד מפצל את ההפקדות בין מספר גופים. לכן יש לעקוב אחר סיווג הכספים ולבקש לתקן במידת הצורך."
    איך מתבצע בפועל? כשביקשתי לברר תמיד אמרו משהו על מערכת דיווח שכר שהיא סוג של "קופסא שחורה" שאף לא יכול לשלוט בה והיא זאת שמחליטה על הצביעה של הכספים.

    תודה רבה.

    1. בצד של השכר סיווג הכספים עובר במסגרת הדיווח לקופות, צריך לראות שהמעסיק באמת מעביר את הדיווח אודות הכספים שבוצעה עליהם זקיפת הכנסה לקופה..

      ברמת שינוי סיווג בין קופות, זה מהלך שאתה עושה מול הקופה עצמה

  3. מצטרף לשאלה של גיל.
    בקופות הכספים לא מסווגים בצורה נכונה משום שכל קופה רואה את ההפקדה שבוצעה אליה כאילו היא ההפקדה כולה.
    לנסות לעדכן רטרו את הסווג בקופות בכלל אפשרי? הם ישתפו פעולה?

    האם לשמור את כל טפסי ה106 לאורך השנים ולהגיע עם ערימה של ~40 כאלה למס הכנסה או לקופות בעוד הרבה שנים לפני הפרישה זהו מעשה ריאלי אשר יפתור את הבעיה?

    1. לא צריך להמתין 40 שנים כדי לבצע את התיקון, עדיף להגיע לקופות כמה שיותר מהר.
      הבעיה שהחוזר שמסדיר את אופן התיקון נכנס לתוקף רק בתחילת השנה, כך שאני מניח שיש עדיין עוד חבלי לידה

      חוזר מרכיבי חשבון https://pensuni.com/?p=6599

      1. ולגבי הפקדות של שנת 2012 או לפני: לשמור 106 לעתיד או שיש מה לעשות כבר היום לגבי ההפקדות האלה?

  4. בעקבות מאמר קודם שלך הלכתי ובדקתי סיווג הכספים בקופות שלי וגיליתי שהיה שגוי. תיקון של הסיווג התגלה כבעיה מתאגרת, המיוחד לאור החלפת מעסיק (שהאחריות הדיווח הנכון עליו) או ניוד כספים בין קופות (הסיווג לא עבר במסגרת הניוד).
    מה גם שיש את ענין כספי הפיצויים שחויבו במס – מי אחראי לצבוע/לסווג את אותם כספים ?
    אני מרגיש שהפתרון שנותר הוא לאגור את טפסי 106 של כל השנים (שם המידע לגבי הפקדות/פיצויים שחויבו במס נמצא בצורה מלאה וברורה, ללא טעויות בדרך כלל) ולגשת איתם למס הכנסה בבוא היום.

    1. השימוש בטופס 106 הוא השימוש הנכון,

      בהפקדות לאחר שנת 2012 אין צורך לגשת למס הכנסה, יש לפנות לחברה שמנהלת את הקופה.

  5. היי נדב, תודה על הפוסט. 3 שאלות:
    1) בסעיף 3 נתת דוגמא על חוסך בן 45 עם חיסכו ןשל 600 אלף שח שישלם כ400 שקלים על כיסויים ביטוחיים. האם זה לא תלוי במה השכר המבוטח שלו? נשמע לי מוזר, שכן אם הוא מרוויח 30 אלף שח הסיכון מבחינת חברת הביטוח גדול בהרבה מאשר אם הוא מרוויח 5 אלף שח, גם אם הצבירה זהה בשני המקרים.

    2) בדוגמא שנתת בסעיף 5 על החוסך עם השכר של 40 אלף שח והקצבה המוכרת של 6500 שח החל מגיל 60 – הקצבה הזו היא בנוסף לעוד קצבה (מזכה, כנראה גדולה מאוד) שהוא יהיה זכאי לה החל מגיל 67, נכון?

    3)האם חוסך בקרן פנסיה יכול לבחור כל אחוז הפרשה לאכע ולשארים או שיש מדרגות קבועות כלשהן? אם מדרגות, מה הן?

    תודה וחג שמח!

    1. הי אודי,

      1. נכון, עלות הכיסוי הביטוחי משתנה כמובן בהתאם לשכר. בדוגמה הזאת השכר הוא 20,000 ש"ח. במידה וזה לא מופיע, אני אעדכן במאמר.
      2. נכון, במקרה הזה חישבתי רק את השווי של הקצבה המוכרת וזאת החל מגיל 60. בגיל 67 הפורש יכל להחליט כמה כסף להמיר לקצבת זקנה וכמה להוון.
      3. יש מסלולי ביטוח שמגדירים את גובה הכיסוי הביטוחי לנכות ושארים. החוסך יכל לבחור מבין המסלולים.

      אפשר לראות את רשימת המסלולים בקישור הבא : https://pensuni.com/?p=4943

  6. "חשוב לדעת כי סכומים שיקנו קצבה העולה על 4,525 ש"ח יהיה ניתן למשוך כסכום חד פעמי מכל אחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני"

    יש לך הרחבה באתר על הנושא הזה?
    יש תנאי מסוים למשיכה הנ"ל? האם כמה קופות גמל שכירות נחשבות מוצר אחד?
    האם הכוונה למשיכה פטורה מתשלום מיסים? (מס הכנסה ומס רווח הון)

    1. הי שגיא,

      אתה יכל לקרוא עוד בקישור הבא https://pensuni.com/?p=2933 התקרות שם מתייחסות לשנת 2018 אבל זה אותו העיקרון.

      במידה ותייצר את הקצבה מקרן הפנסיה או מביטוח מנהלים תוכל למשוך כספים גם מקופת הגמל ולא משנה בכמה קופות הכספים נמצאים.

      אתה יכל למשוך בפטור עד כ – 800,000 ש"ח אבל זה יבוא על חשבון פטור ממס על קצבת הזקנה. במידה ותסתפק בקצבה בגובה 4,500 ש"ח גם הקצבה תהייה פטורה ממס וגם המשיכה שלך תהייה פטורה ממס (עד התקרה שציינתי)

  7. כדאי לחדד נקודה מהותית אחת לגבי הפניית כספים לחסכון פנסיוני בקופת גמל: כיום אי אפשר לרכוש עבורם שחרור!! במקרה של אובדן היכולת לעבוד בתקופה שלפני הפרישה לפנסיה, בביטוחי מנהלים ובקרן פנסיה הקרן תמשיך לחסוך עבור המבוטח במקומו, בעוד שבקופת גמל לא יהיה לו שום פיצוי, וייגרם לו להפסד כספי עצום.

    1. הי נדב,
      אשמח להתייחסות לנושא שחרור מהפקדות במקרה של א.כ.א.
      בהנחה שאני מפצל את ההפקדות לקופות ומפקיד את כל רכיב הפיצויים לקופת גמל והתגמולים לקרן פנסיה.
      המעסיק רכש עבורי ביטוח א.כ.א על מלוא השכר.
      האם הביטוח הנ״ל משחרר אותי מהפקדות לקופת הגמל עבור רכיב הפיצויים?
      אם לא מה בעצם יהיה התרחיש, אצטרך להפקיד בעצמי?
      איך ניתן להתמודד עם המקרה?
      תודה

      1. בקרן הפנסיה קיים ביטוח אבדן כושר עבודה הכולל שחרור לחלק השכר המבוטח בקרן הפנסיה.
        עליך לבדוק האם במקרה זה ישלם לך גם הביטוח הנוסף שרכש המעסיק. בנוסף יש לבדוק בתנאי הפוליסה האם הביטוח כולל גם שחרור.

        בפוליסות שנמכרות כיום, קיים שחרור גם לקופת גמל.
        במידה והביטוח לא ישחרר את הפקדות לגמל, יהיה לך שחרור רק על ההפקדות לקרן הפנסיה ותצטרך לשקול האם להפקיד באופן עצמאי לקופת הגמל בתקופת הנכות.

  8. היי נדב
    רשמת לגבי רצף פיצויים שכדאי לתכנן כמה כסף להשאיר לרצף פיצויים, זה לא בדיוק נכון, ברצף פיצויים יש להשאיר את כל הכספים
    לא ניתן להשאיר חלק ולמשוך חלק, זה נכון לגבי רצף קצבה

    1. הכוונה היא בחלוקה בין רצף קצבה לרצף פיצויים. יש להחליט מראש כמה כסף מייעדים למשיכה חד פעמית ברצף הפיצויים אותו לפי הדוגמה נסיים בגיל 50 ואת היתר ניעד לרצף קצבה ונשתמש בו החל מגיל 67.

      לגבי הערה שלך, ברצף פיצויים ניתן למשוך פיצויים חייבים בסיום עבודה (ולא פטורים)

  9. נדב, אני מקווה שלא נמאס לך מהמחמאות. בלוג נהדר ושירות כל כך חשוב לציבור.
    שאלה כללית:
    באיזה תרחישים נשארת היתרה הצבורה בקרן הפנסיה לטובת שאר העמיתים בקרן?
    למשל, בכתבה בגלובס מ 22/1/2020 נכתב: "אפשר לבחור במסלול שבו אין הבטחה לקיצבה ואין תקופת תשלום מינימלית. במקרה כזה מקבל החוסך עם יציאתו לגמלאות את הקיצבה הגבוהה ביותר האפשרית. במקרה של פטירה סכום הכסף שנצבר נשאר בקרן הפנסיה ומופנה לטובת שאר העמיתים בקרן החיסכון."
    זה הפתיע אותי מאוד. זה נכון??
    תודה מראש

    1. הי קלודין,

      לאחר היציאה לפנסיה מומר החיסכון בהתחייבות לתשלום קצבה לפורש לכל ימי חייו בהתאם למסלול הפרישה שבחר. עבור פורש נשוי, מסלול הפרישה ישלם קצבה גם לבת הזוג לכל ימי חייה עבור פורש רווק תשולם קצבה גבוהה יותר.

      במידה וחוששים ממקרה מוות מוקדם, אפשר לבחור בתקופת הבטחה. במקרה זה בהעדר בן זוג במקרה של מוות במהלך תקופת ההבטחה יתרת הקצבאות יועברו כסכום חד פעמי למוטבים.

      את יכולה לקרוא על כך עוד בקישור הבא: https://pensuni.com/?p=308

  10. שלום נדב

    אני מעל 60 פוטרתי ומפעיל קצבה מוכרת של 1000 שח.
    האם מדמי האבטלה שאקבל יופחתו 1000 השקלים?

      1. בדקתי
        אכן יורד מדמי האבטלה
        הנושא מאוד רלוונטי לפורשים ולפנסיה
        נוצר פה סוג של כלל שלא כדאי להפעיל את הפנסיה הפטורה ממס ״קצבה מוכרת״ בגיל 60 או יותר במידה ויש תכנון להשתמש בהמשך בזכות לדמי אבטלה
        נדב
        האם נכון?

        1. נכון, עדיף להמתין עד למיצוי ימי האבטלה ורק אז לממש את הקצבה. הכלל הזה תקף בכלל לקצבה ולא רק לקצבה מוכרת. לא פעם אחרי מספר חודשים בבית מחליטים לחזור לעבוד וזה משנה את כל התכניות

  11. שלום נדב

    השכר שלי מעל 30000
    המעסיק מפריש 5 אחוז תגמולים פלוס 2.1 אחוז אובדן כושר
    כך שסך ההפקדה לתגמולים הוא 7.1 והסכום הכולל הוא מעבר לסף 1978
    אני כמובן משלם משלם מס על ההפרש
    האם הסכום שעליו אני משלם מס צריך להיצבע בצבע של
    קצבה מוכרת?

    תודה מראש על ההתייחסות

      1. שלום נדב
        קראתי בשלישית את ההפניה ואין בה תשובה
        הסכום עובר את תקרת ההפקדה בגלל א.כ.ע
        ועל זה אני משלם שווי מס א.כ.ע
        האם הסכום הזה נחשב לטובת קצבה מוכרת?
        הרי חברת הביטוח מקבלת סכום מלא של כל ההפקדה והסכום הנדרש לא.כ.ע צריך להיות תת חלוקה של הכספים בדיוק כמו הפנית כספים מכספי התגמולים לביטוח חיים

        אשמח לתשובתך

        1. פקודת מס הכנסה מגדירה כי הסכום שיחשב כסכום פטור הוא:

          (1) סכומים ששולמו לקופת גמל לקצבה –

          (א) על ידי מעבידיו של עובד, בעבור העובד, על חשבון מרכיב תגמולי המעביד, העולים על השיעור להפקדה כשהוא מוכפל במשכורתו של העובד או בסכום התקרה, לפי הנמוך

          במידה וכל ההפקדה מופנית לתגמולים ושם מתבצעת החלוקה, אכן חלק מהסכום צריך להחשב כקצבה מוכרת. ויש לבדוק זאת מול חברת הביטוח.

          1. שלום נדב
            ציטוט התקנה לא עוזר פה
            אני משלם שווי מס א.כ.ע על הפער מעל 1978
            קיימות שתי אפשרויות:
            א.כ.ע אינו חלק מהפקדות תגמולי מעסיק ואז לא צריך להתחשב בתקרה של 1978 ואני צריך לשלם שווי מס מלא על כולו
            או
            א.כ.ע הוא חלק מתגמולי מעסיק ואז החישוב של שווי מס מעל התקרה אכן נכון
            ואז
            יש להתייחס לסכום שווי אבדן כושר עבודה בצע של קצבה מוכרת

  12. שלום נדב,
    קראתי את המאמר המעולה
    אני עובד הייטק בשנות ה-30 שמרוויח מעל 30,000 ש״ח.

    במידה ואני מתכנן פרישה מוקדמת בגיל 50.ֿ

    האם הגיוני לייעד את הפיצויים החייבים במס לרצף פיצויים והפטורים לרצץ קצבה.
    כך שבגיל הפרישה המוקדמת אני אמשוך את הכספים החייבים ברצף פיצויים ויבצע עליהם פריסת מס ללא פגיעה בפטור שמגיע לי בעת היציאה לפנסיה.

    הכספים הפטורים ישמשו אותי כקצבה או שאמשוך אותם תוך ניצול הפטור בעת היציאה לפנסיה בגיל 67.

    תודה

  13. הי נדב,

    מהם היתרונות של הפקדה למוצר משלים עבור הכנסה מעל 34900 לעומת הפניית רובד הכספים הזה לתיק ההשקעות האישי?
    ממה שאני מבין 15% מס רווחי הון ומשיכה חד פעמית (מתוקף תיקון 190?) ואם מדובר בביטוח מנהלים אז אפשרות לבטח את השכר המלא (עד 55000), למרות שאני מניח שניתן גם לרכוש באופן עצמאי.

    תודה,
    אייל.

    1. הי אייל,

      תקרה של 34,900 מתייחסת לפיצויים, יש לך זקיפת הכנסה על הפקדות מעסיק כבר בשכר של 26K. יש מקרים בהם גובה ההפקדות לא תלוי בעובד והוא תלוי בהסכם העבודה.
      לגבי הפניית הכספים, ניתן להפנות את ההפקדות גם ל – IRA ואז מנצלים גם דחיית מס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button