תכנון פרישה

פרישה מוקדמת לפנסיה בצל הקורונה

בשל משבר הקורונה עובדים רבים עשוים למצוא את עצמם פורשים מעבודתם מוקדם ממה שהעריכו. כיצד ניתן להתכונן לתקופה.

מאמר אורח של אייל עצמון

אין ספק שהקורונה שינתה ותשנה את חיינו בתחומים רבים, על פי תחזיות של מומחים רבים, כפי הנראה חלק מהענפים השונים במשק ישתנו וישנו את חיינו במידה מסוימת.

כיון שהקורונה היתה בלתי צפויה, יתכן מאוד שתהיה לה השפעה לא מבוטלת גם על מי שקרוב לפרישה לפנסיה, מי שפורש בימים אלה וכן על אנשים שעבדו והגיעו לגילאי ה-60+ ויתכן שלא יחזרו למעגל העבודה, הן מבחירה – כמו חוסר רצון לעבוד בתנאים פחותים משמעותית לעומת העבר ובין אם שלא מרצונם.

>>>קריאה נוספת : לכלל הכתבות העוסקות בנושא הקורונה באתר

אחד מהנושאים המשמעותיים שמטרידים אנשים שנמצאים במצבים כאלה היא היכולת שלהם לעבור את התקופה עד גיל הפרישה מבחינה כלכלית ובאיזה אופן, האם יהיה צורך להוריד את רמת החיים? האם יש חובה למצוא עבודה חדשה גם בתנאים משמעותית פחות טובים מהעבר?

מעבר לשאלות אלה צריך לחשוב על איך עוברים תקופה כזו באופן הנכון ביותר וכן לשאול מספר שאלות בסיסיות שנוגעות לתחומים שונים, את השאלות האלה ניתן לשאול אחרי שיש לנו מידע על התכניות הפנסיוניות שלנו, על נכסים נוספים שלנו, על ההתחייבויות שלנו – הן השוטפות והן החד פעמיות וכן מידע בנושא הכנסות נוספות.

במאמר זה אנסה להעלות מספר נושאים, שאלות ותשובות בנושאים שקשורים לפרישה בתקופה כזו.

פרישה מוקדמת לפנסיה

מה לעשות במקרה שאני יודע או מניח שלא אשוב לעבודתי ואני מניח שלא אמצא עבודה חדשה עד גיל הפרישה (נניח בגילאי ה-60)?

ההתיחסות לאפשרות כזו תלויה בלא מעט משתנים כמו:

גודל הפער בתזרים השוטף של המשפחה – ככל שהפער גדול יותר ההשפעה על הפתרון תהיה רדיקלית יותר.

איזה תכניות פנסיוניות קיימות – יש הבדל משמעותי בין התכניות והאפשרות לקבל מהן קצבה מוקדמת, ברוב המקרים האפשרות לקבלת קצבה מוקדמת קיימת אך יש לבחון את המשמעות שלה  מה הקצבה הצפויה מהתכניות הללו, האם יש הכנסות נוספות (נדל"ן מניב ועוד), אחת האפשרויות היא להתחיל לקבל קצבה מהתכניות הפנסיוניות גם לפני גיל הפרישה תוך התחשבות בנושא המיסוי או לחילופין, להתחיל למשוך סכומים עיתיים מחסכונות קיימים או מענקי פרישה שהתקבלו עד גיל הפרישה תוך בחינה של משיכת הסכומים הנכונים כדי לא להגיע למצב שבו הם מתכלים, ניתן כמובן לשלב בין האפשרויות ובמקרים מסוימים גם אפשרויות נוספות.

האם יש לי הכנסות נוספות מעבודה חלקית, שכר דירה חייב במס ועוד.

השפעת הירידות על קבלת הקצבה

אחת השאלות העיקריות היא: מה הכדאיות בקבלת קצבה כעת או במועד קרוב? יש הבדל משמעותי בין התכניות הפנסיוניות השונות בשלושה משתנים עיקריים:

איזה חיסכון יש לי : קרן זכויות או קרן צוברת

תכניות מבטיחות תשואה או זכויות (כמו קרנות הפנסיה הוותיקות) או תכניות שמושקעות בשוק ההון, בסוג התכניות הראשון אין השפעה ישירה של שוק ההון אך יכולה להיות השפעה של גורמים אחרים כמו השכר הממוצע במשק לדוגמא, לעומת זאת בחלק מהתכניות שמושקעות בשוק ההון יש משמעות עצומה למועד הפרישה ויתכן שבמקרה של קבלת קצבה היא יכולה "להתקבע" לתקופה ארוכה יחסית, קיימות תכניות בהן ההבדל דרמטי פחות.

מסלול ההשקעה בפרישה

ברוב המקרים יש לנו היכולת לבחור את מסלול ההשקעה בפרישה– ככל שהמסלול יהיה קרוב יותר מבחינת רמת הסיכון למסלול הקיים, כך החשיבות בקביעת מועד הפרישה תהיה קטנה יותר, אולם חייבים לקחת בחשבון שהתנודתיות של הקצבה תהיה גבוהה יותר ככל שהמסלול יהיה נועז יותר.

>>>קריאה נוספת : כיצד משפיעות הירידות בבורסה על קצבת הזקנה?

האם קיימת תשואה מובטחת?

מה רמת ההבטחה של תיק ההשקעות בפרישה – קיים כיום הבדל מהותי בין קרן פנסיה חדשה לדוגמא שזכאית להבטחה של 60% אגרות חוב ממשלתיות בתשואה גבוהה לעומת השקעה מלאה בשוק ההון החופשי בקופות הגמל ותכניות הביטוח משנת 1991.

מלבד שלושת משתנים אלו יתכן וקיים גם הבדל במקדמי הפרישה במועדים שונים, קיימות תכניות בהן המקדם משתנה ליניארית ונקבע כל חודש על פי הגיל המדויק, המסלול הנבחר והמין, וקיימות תכניות בהן המקדם משתנה במועד מסויים.

חלק מהפתרונות שעומדים לרשותנו במקרים כאלה הן קבלת קצבה מיידית או לחכות להתאוששות השוק במידה וקיים קיבוע של סכום הקצבה שלא יעלה אם נתחיל לקבל קצבה מיידית וכן בחירה של התאריך המועדף לקבלת הקצבה, כמובן שלכל פתרון כזה יש משמעות כמו אובדן הקצבאות במקרה של דחיה.

השפעת המיסוי בפרישה

איך מתייחסים לנושא המיסוי לפני גיל פרישה (פרישה מוקדמת)? אתייחס לשני נושאים עיקריים: קבלת מענקי פרישה בעת עזיבת עבודה – ההתייחסות אליהם צריכה להיות בהתאם למצב האישי והתעסוקתי, לדוגמא: המשך עבודה חלקית כשכיר לדוגמא שתאפשר בקשת רצף פיצויים או הפסקת עבודה והכנסות נוספות וקבלת החלטה על רצף קצבה או משיכה של סכומים פטורים או פריסה (או שילוב בינהם), קבלת ההחלטה חייבת לקחת בחשבון גם את הפגיעה בקצבה העתידית מגיל הפרישה ואילך.

יש צורך להתייחס להכנסות מקצבה או עבודה או שילוב בינהם, בעיקרון, הכנסות מקצבה נחשבות כהכנסה  מעבודה לצורך מס הכנסה עד גיל הפרישה החל ממנו ניתן לבקש פטור על פי תיקון 190.

בשורה התחתונה

במסגרת המאמר ניסתי לסקור את הנקודות אותם יש לקחת בחשבון בעת פרישה מוקדמת. במאמר שכזה לא ניתן לתת את כל התשובות האפשרויות לכל חוסך אישית, על כן הוא אינו מחליף ייעוץ פנסיוני וכלכלי אישי, אולם אני רוצה להדגיש נקודה אחת אופטימית, מניסיוני בחלק גדול מהמקרים ניתן למצוא פתרונות שיאפשרו המשך רמת חיים קרובה או אף זהה לרמת החיים בסמוך לעת הפרישה אם משתמשים בשילוב של ידע ושימוש נבון במשאבים הקיימים.

אני מאחל לכולנו שנעבור את התקופה הזו בשלום ושלחלק מהאנשים שיקראו אותה היא תהיה זיכרון רחוק.

הכותב הוא יועץ פנסיוני המתמחה בייעוץ פרישה לפנסיה (לאתר של אייל עצמון)

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

פרישה מוקדמת לפנסיה בצל הקורונה by

איל עצמון

איל עצמן בעל רישיון יועץ פנסיוני, CLU, לשעבר מנכ"ל כלל פנסיה וגמל, מנכ"ל תמורה סוכנות לביטוח ומשנה למנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל טלפון 03-9199938

One Comment

  1. אני בן 64 עדיין עובד (היום מהבית) אבל יתכן שאפרוש\אפוטר בקרוב.
    יש לי מספיק חסכונות עד לפנסיה.
    הפנסיה שלי מורכבת ממבטחים הישנה + קרן פנסיה חדשה ממגדל (שאליה אני מפקיד היום). זה מתחלק בערך חצי-חצי.
    השאלות שלי הן:
    1. איך אוכל לדעת אם קרן הפנסיה (החדשה) משקיעה 60% באג"ח ממשלתי בעל תשואה גבוהה (עד כמה שידוע לי הן משקיעות רק 30% באג"ח כזה)?
    2. במקרה שאפוטר\אפסיק לעבוד מרצוני האם אוכל להמשיך להפקיד כסף לקרן הפנסיה החדשה (כיום אני מפקיד את המקסימום וברצוני להמשיך כך)?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button