חדשות

מתכננים לפרוש? אולי כדאי לחכות ל- 2023?

הגעתם לגיל פרישה ואתם מתכננים לפרוש בחודש הקרוב. אולי כדאי לכם להמתין מספר חודשים ולפרוש בשנת 2023. או שאולי כדאי דווקא להקדים את הפרישה?

בינואר 2023 צפויים להתבצע שני שינויים שישפיעו על גובה קצבת הזקנה של הפורשים מקרנות הפנסיה החדשות. השינוי הראשון הוא שינוי הריבית התחשיבית, הריבית שמשפיעה על חישוב מקדם הקצבה בקרן הפנסיה ואילו השינוי השני הוא עדכון מקדמי הקצבה.

קצבת הזקנה כיום מחושבת על בסיס הצבירה בקרן, במועד הפרישה מחלקים את הצבירה במקדם הפרישה. ומאותו הרגע הקצבה מתעדכנת בהתאם למנגנון הקיים בקרן הפנסיה.

לצורך הדוגמה, פורש עם מליון ש"ח שמקדם הפרישה שלו עומד על 200 יקבל קצבה חודשית של 5,000 ש"ח. קצבת הזקנה תמשיך להתדכן לאורך השנה על בסיס המאזן הדמוגרפי בקרן ופעם בשנה על פי יעד התשואה.

בחודשים האחרונים, בשל הירידות, התעדכנה הצבירה בקרן כלפי מטה, בינואר הקרוב יתעדכנו שני פרמטרים נוספים במשוואה – מקדם ההמרה ויעד התשואה.

בדקות הקרובות נסביר את מהות השינויים, על מי הם משפיעים והאם כדאי להמתין או להקדים את מועד הפרישה.


ש: אני מתכננת לפרוש מקרן פנסיה ותיקה, האם השינויים הללו ישפיעו על קצבת הזקנה שלי?

ת: לא קצבת הזקנה בקרן הפנסיה הותיקה מחושבת בצורה אחרת על בסיס השכר הקובע שלך ועל בסיס הוותק שצברת ולא באמצעות מקדם הקצבה.


הריבית התעריפית בקרנות הפנסיה תעלה ב – 1.2%

בחודש אוקטובר האחרון החשב הכללי במשרד האוצר הקצה לראשונה מכשיר פיננסי להבטחת השלמת תשואה צמודה בגובה 5.15% לקרנות הפנסיה.

עד היום, המדינה הנפיקה לקרנות הפנסיה אגרות חוב מסוג "ערד" – אגרות חוב ממשלתיות צמודות למדד עם תשואה שנתית של 4.86%. השינוי בגובה התשואה המובטחת בקרנות הפנסיה יגדיל את הריבית התעריפית, הריבית התחשיבית, המשמשת את הקרנות לחישוב המקדם בקרן.

כתוצאה מכך, הריבית התעריפית בקרן הפנסיה תעמוד החל מינואר 2023 על 4.38% במקום 4.26% כפי שהיא מחושבת כיום.

שינוי הריבית התחשיבית לבדה צפוי להקטין את מקדם הפרישה ולהגדיל את קצבת הזקנה.

הריבית התחשיבית היא הנחת התשואה שקרן הפנסיה מניחה שהיא תעשה על הכסף שלנו לאחר הפרישה, ככל שהריבית התחשיבית תהייה גבוהה יותר, כך מקדם ההמרה יהיה נמוך יותר וקצבה הזקנה שנקבל תהייה גבוהה יותר

אך השינוי בריבית התחשיבית משפיע גם על יעד התשואה, התשואה שנדרשת להשיג קרן הפנסיה כדי שקצבת הזקנה לא תשתנה מידי שנה.

בואו נבין מה זה אומר,

תמורת מליון שקלים קרן הפנסיה התחייבה לשלם לנו 5,000 ש"ח. את ההבטחה היא נתנה תחת הנחה שהיא תמשיך להשיג בכל שנה 4.38%.

במידה שקרן הפנסיה תמשיך לעמוד ביעד ותשיג את התשואה, קצבת הזקנה שלנו לא תשתנה ותמשיך לעמוד על 5,000 ש"ח.

אך במקרה שקרן הפנסיה לא תעמוד ביעד התשואה ולא תשיג תשואה שנתית של 4.38%. קצבת הזקנה שלנו תפחת ולא תעמוד עוד על 5,000 ש"ח.

כיצד המהלך הנוכחי משפיע על יעד התשואה?

ראינו כי בעקבות השינוי בתשואה בקרן הפנסיה, הריבית התחשיבית עלתה ולכן גם יעד התשואה עלה. במקום 4.26% נדרשת קרן הפנסיה לעמוד ביעד תשואה של 4.38%.

אמנם כתוצאה מעדכון הריבית בחודש ינואר הקצבה של הפורשים צפויה לגדול, אך במידה שהקרן לא תעמוד בעתיד ביעד התשואה, קצבת הזקנה שלהם תקטן בצורה מהירה יותר משל הפורשים שפרשו עד דצמבר 2022.

20222023
יעד תשואה4.26%4.38%
תשואה מובטחת על 60% מהנכסים4.86%מעבר ל- 5.15%

מקדמי הפנסיה בשנת 2023 יהיו גבוהים יותר

במסגרת מחקרים שוטפים שמבצעת רשות שוק ההון הנחתה הרשות של קרנות הפנסיה ואת חברות הביטוח לעדכן את המקדמים של הפורשים. עדכון המקדמים יכנס לתוקף החל מחודש ינואר 2023 במסגרת עדכון המקדמים יתבצעו השינויים הבאים.

השינוי במקדמי המרה לפורש ללא בן זוג בקרן הפנסיה

פורש ללא בן זוג בקרן הפנסיה הוא פורש שבמועד המרת הכספים לקצבה חודשית לא היה לו בן זוג (רווק, גרוש או אלמן). פורש שיש לו בן זוג חייב במסגרת תקנון קרן הפנסיה לבחור במסלול פרישה הכולל קצבה חודשית לבת הזוג.

גיל פרישהגבראישה
600.2%-1.1%
640.1%1.4%
670.1%1.8%

השינוי במקדם הפרישה לגברים ללא בן זוג מעדכון תוחלת החיים הוא לא מהותי והמקדם הסופי שלהם, המקדם המורכב מהשינוי בריבית התחשיבית והשינוי בתוחלת החיים צפוי להיות נמוך יותר מהמקדם כיום, כתוצאה מכך קצבת הזקנה שלהם צפויה להיות גבוהה יותר.

לעומת זאת, אצל חלק מהנשים גם לאחר עדכון הריבית התחשיבית, המקדם העתידי עשוי להיות גבוה יותר וקצבת הזקנה תהייה נמוכה יותר מהקצבה שהן יכולות לקבל אם יפרשו בחודש הקרוב.


ש: אני מתכנן לפרוש מביטוח מנהלים. האם השינוי במקדמים ישפיע גם עלי?

ת:במידה שיש לך ביטוח מנהלים הכולל מקדם מובטח עדכון המקדמים לא ישפיע עליך. אך ככל שאתה פורש מביטוח מנהלים שאינו כולל מקדם מובטח או שיקבע עבורך מקדם במועד הפרישה, המקדם שיקבע יהיה מקדם חדש בהתאם להנחיות רשות שוק ההון.


השינוי במקדמי המרה לפורשים עם בן זוג במסלול של 60% לבן הזוג

מרבית הפורשים בקרן הפנסיה פורשים עם בן זוג. במועד הפרישה עליהם לבחור את אחוז הקצבה שיקבל בן הזוג לאחר מותו של הפורש. אחוז הקצבה יכל לנוע בן 30% ל- 100%.

מקדמים שמופיעים טלבה מחושבים במסלול פרישה של 60% לבן הזוג.

גיל פרישהגבראישה
600.2%0.8%
640.3%1.0%
670.4$1.3%

ניתן לראות כי גבר שפורש עם בת זוג, מקדם הפרישה שלו צפוי לעלות בשיעור גבוה יותר מאשר המקדם של גבר ללא בת זוג. וזאת בשל העובדה שתוחלת החיים של נשים גבוהה יותר, עדכון שיעורי התמותה של נשים בקרן הפנסיה השפיע על הגברים הנשואים, גברים שאחרי מותם בת הזוג שלהם תמשיך לקבל קצבה מקרן הפנסיה לתקופה ארוכה יותר.

בשורה התחתונה : לדחות או לפרוש?

מי שמתכנן לפרוש בשנת 2022 חייב להגיש כעת את בקשת הפרישה שלו, ניתן לראות שעל מי שיפרוש בשנת 2023 ישפיעו שני כוחות מנוגדים: הראשון, השינוי בריבית התחשיבית יגדיל את קצבת הזקנה הראשונה ואילו השני, עדכון המקדמים, צפוי להקטין אותה.

לטעמי השקלול של שני הכוחות יחדיו ישפיע בצורה מינורית על קצבאות הזקנה ולא צריך להוות שיקול במועד שבו יבחר הפורש לצאת לפנסיה.

לעומת זאת בין השיקולים אותם יש לקחת בבחירת מועד הפרישה הם מצב בריאותי, הכנסה צפויה בפרישה, מיסוי וכד'

>>>קריאה נוספת : מתי כדאי לצאת לפנסיה?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

מתכננים לפרוש? אולי כדאי לחכות ל- 2023? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button