פנסיה לעצמאים

שלושים אחוזים מהעצמאים בישראל לא חוסכים לפנסיה

חודש דצמבר משטה במי שמבקש לעקוב אחר מצב החיסכון לפנסיה של ציבור העצמאים בישראל. יועצי המס ורואי החשבון מפנים את העצמאים לבצע הפקדות בקרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות כדי לנצל את הטבות המס הקיימות בחיסכון הפנסיוני. בתקשורת אנו נתקלים בפרסומים רבים של חברות הביטוח ובתי השקעות הקוראים לעצמאים לבצע ההפקדות ולכאורה נראה כי ציבור העצמאים מודע לזכויותיו ולמצבו הפנסיוני. אך, מבדיקה מעמיקה מצטיירת תמונה עגומה הרבה יותר.

עצמאים בקשיים יהפכו להיות קשישים עניים

בסקר שערכה מנורה מבטחים בשיתוף לשכת ארגוני העצמאים בישראל נמצא כי שלושים אחוזים מהעצמאים אינם חוסכים כלל לפנסיה. נתון זה מצטרף לסקר שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ופורסם בחודש אוקטובר 2013 אשר מראה כי לארבעים אחוזים מהעצמאים אין כלל הסדר פנסיוני.

כאשר בודקים בקרב אותם עצמאים, מדוע הם לא מבצעים הפקדות לחיסכון פנסיוני עולה כי למעלה מ- 50% מקרב העצמאים שלא חוסכים לפנסיה אומרים שהם עושים זאת מסיבות כלכליות. אצל מרביתם מדובר בעסקים אשר רק הוקמו או עסקים הנמצאים בקשיים תזרימים וכאשר העסק נמצא בקשיים, המחשבה האחרונה היא על הפנסיה.

עצמאים

(תמונה ברישיון שימוש CC מכאן)

הטבות המס מנציחות פערים בין שכירים לעצמאים

חודש דצמבר מרכז את עיקר ההפקדות של העצמאים לחיסכון פנסיוני ורובם אכן עושים זאת במטרה לזכות בהטבות המס. כאשר בוחנים את ההפקדות רואים שמרבית העצמאים לא מפקידים כספים מעבר לתקרה המותרת. כלומר הבסיס לחיסכון הפנסיוני לעצמאים הוא הטבות המס.

הפקדות לפנסיה והשתלמות מזכות את העצמאי בהטבת מס, עצמאי יכל להפקיד לפנסיה ולקבל הטבת מס עד לתקרה של 16% מ- 208,800 שקלים והפקדה נוספת לקרן השתלמות עד לתקרה של 4.5% מ- 261,000 שקלים (התקרות מתייחסות לשנת 2018)

בשנת 2018 במסגרת פנסיית החובה לשכירים קיימת חובת חיסכון לפנסיה לשכיר שעומדת על 18.5% מהשכר. במידה וניקח שכיר ועצמאי בעלי שכר זהה נראה כי העובד השכיר ייהנה מחיסכון לפנסיה גבוה יותר מחברו העצמאי.

לדוגמא: שכיר בעל הכנסה של 8,000 שקלים בחודש יפקיד לפנסיה 1,480 שקלים מידי חודש יחד עם מעסיקו בעוד שמקבילו העצמאי יפקיד בהתאם להטבת המס רק 1,280 שקלים.

כמובן שהעצמאי יכל להגדיל את ההפקדה ולהפקיד מעבר להטבת המס, אך חשוב לזכור כי העובד השכיר מתחלק עם המעסיק בנטל ההפקדה ואילו העצמאי נושא בנטל זה לבדו.

החל משנת 2017 קיימת בישראל פנסיית חובה לעצמאים, בסקר שנערך נבחנה גם שאלה זו. 64% מהנשאלים בסקר תמכו בחיוב בחקיקה שתחייב את העצמאים להפקיד לפנסיה ורק 16% התנגדו להצעה זאת. כאשר בוחנים בקרב העצמאים מי מתנגד לחיוב בחוק עולה שוב, כי העצמאים בעלי ההכנסות הנמוכות הם אלה שמתנגדים להפקדה לפנסיה. שוב עולה אותה הבעיה, העצמאים בעלי ההכנסות הנמוכות, אותם עצמאים אשר לא חוסכים לעצמם היום לפנסיה לא היו רוצים לראות חקיקה עתידית בנושא. העצמאים האלה יהפכו להיות הקשישים העניים של מדינת ישראל.

>>>עוד על פנסיית החובה לעצמאים

האם הפתרון לבעיית החיסכון לעצמאים נמצא בקרנות ההשתלמות?

בדומה לחיסכון לפנסיה גם החיסכון לקרנות השתלמות מעניק הטבות מס, אבל רק 40% מהעצמאים מפקידים לקרן השתלמות. לחיסכון בקרן ההשתלמות מספר יתרונות ברורים מלבד הטבת המס. החיסכון בקרן השתלמות נעשה נזיל לאחר שש שנות חיסכון ובנוסף החיסכון פטור ממס רווחי הון. כלומר על ההפקדה לקרן השתלמות מרוויח העצמאי פעמיים, גם הטבת מס במעמד ההפקדה וגם הטבת מס רווחי הון במעמד המשיכה. ועדיין ציבור נרחב בקרב העצמאים לא מנצל הטבות אלו.

בחיסכון לקרן השתלמות קיים יתרון מוחץ לעצמאים על פני השכירים

בחיסכון לקרן השתלמות קיימת תקרה גבוהה יותר לעצמאים מאשר לשכירים, בנוסף עצמאי אשר מפקיד לקרן השתלמות מקבל הטבת מס אותה לא מקבל העובד השכיר. לעצמאי קיים יתרון נוסף על פני השכיר, העצמאי יכל להפקיד לקרן ההשתלמות מעבר להכנסה השנתית שלו וזאת עד לתקרה של 18,240 ולקבל פטור ממס רווחי הון (בשנת 2018) וזאת גם במידה וההכנסה השנתית שלו נמוכה מתקרה של 261 אלף שקלים.

>>>עוד על הטבות המס לעצמאים בקרן הפנסיה ובקרן ההשתלמות

פתרון בעיית הפנסיה לעצמאים

הפתרון הפנסיוני של העצמאים בישראל חייב להתקיים בכמה מישורים, מעבר לחקיקה בנושא. צריך להתקיים חינוך לחיסכון פנסיוני בדומה לזה הקיים במקומות עבודה. העצמאי צריך לחשוב על הפנסיה שלו במהלך כל השנה ולא רק בחודש דצמבר. ולנצל את הטבות המס ומס רווחי ההון על כלל המוצרים הפנסיונים בצורה שתניב לו את הטבת המס המירבית ואת החיסכון הטוב ביותר לפרישה.

>>>עצמאי? כיצד תבנה תכנית פנסיונית אפקטיבית

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

שלושים אחוזים מהעצמאים בישראל לא חוסכים לפנסיה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button