תכנון פנסיוני

האם תיקון 190 מתאים גם לצעירים?

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מאפשר למשוך את הכספים תוך תשלום מס רווחי הון בשיעור של 15% על הרווח הנומינאלי או קבלת קצבת זקנה הפטורה ממס. אך האם מדובר באלטרנטיבה להגדלת החיסכון המתאימה לגם לחוסכים צעירים?

הפקדה באופן עצמאי שלא מזכה בהטבות מס, ידועה כיום בשם תיקון 190, בעבור אלפי חוסכים מעבר לגיל 60 מדובר במכשיר חיסכון לגיטימי המהווה אלטרנטיבה לחיסכון בבנק או לחיסכון באמצעות מנהל תיק ההשקעות. הכספים שמופקדים במקרים רבים לקופת גמל צוברים רווחים בשוק ההון, נהנים מהיתרונות הקיימים במוצרי החיסכון הפנסיוני כמו דחיית המס ואפשרות העברת הכספים בין מסלולי ההשקעה השונים ואפילו ניהול הכספים בניהול אישי (IRA).

במועד המשיכה החוסכים ישלמו מס רווחי הון בשיעור של 15% על הרווח הנומינאלי וזאת במקום 25% על הרווח הריאלי כפי שקיים מוצרי השקעה אחרים בשוק ההון.

חוסכים אחרים בוחרים להפוך את הכספים לקצבה, קצבת הזקנה שנוצרת מהפקדה לתיקון 190, היא קצבה פטורה ממס (קצבה מוכרת) וניתן למשוך אותה בפטור כבר מגיל 60.

האם כדאי גם לצעירים לנצל את תיקון 190?

לאור היתרונות הקיימים בתיקון 190, מס רווחי הון מופחת וקצבה פטורה ממס, האם מדובר במכשיר השקעה לגיטימי גם לחוסכים צעירים הרחוקים מגיל הפרישה?

לפני שאתם ממהרים להפקיד את הכספים לתיקון 190 חשוב להכיר את המגבלה המרכזית שלו – התנאי למשיכת הכספים.

כדי למשוך כספים שהופקדו בתיקון 190 צריך לעמוד בשני תנאים מצטברים. התנאי הראשון הגעה לגיל פרישה, כיום גיל 60. התנאי השני למשיכת הכספים כסכום חד פעמי הוא קבלת קצבת זקנה שעולה על הקצבה המזערית, בשנת 2021 מדובר בקצבה מעבר ל – 4,498 ש"ח.

המשמעות של שני התנאים היא שחוסך בן 40 שיפקיד היום כספים במעמד עצמאי בהתאם לתיקון 190 חשוף לסיכון הנזילות. ולא יוכל לפגוש את הכספים עד לגיל 60 וזאת בהנחה שכבר החל לקבל קצבה בפועל.

אני מתכנן ההשקעה לטווח ארוך האם כדאי לי להפקיד את הכספים בהתאם לתיקון 190?

חוסכים שמעוניינים להשקיע את הכספים לטווח ארוך ובעתיד אחרי שיתחילו לקבל קצבה למשוך את הכספים תוך תשלום מס בשיעור של 15% על הרווח הנומינאלי צריכים לקחת בחשבון את סיכון האינפלציה. מס רווחי הון בשיעור של 15% על הרווח הנומינאלי כדאי בסביבת אינפלציה נמוכה. במידה ולאורך תקופת החיסכון האינפלציה תעלה יתכן ומכשיר השקעה במיסוי של 25% על הרווח הריאלי יהיה כדאי יותר.

רווח ריאלירווח נומינאלי
מיסוי רווחי הון בניכוי האינפלציהמיסוי רווחי הון לרבות האינפלציה

חשוב לזכור כי במידה והאינפלציה תעלה לא תוכלו למשוך את הכספים ולהעביר אותם למכשיר חיסכון אחר

פתרון אפשרי לצעירים הרוצים לנצל את היתרונות של תיקון 190

כפי שראינו בתיקון 190 יש שני יתרונות מרכזיים, שיעור מיסוי נמוך ביחס למוצרי השקעה אחרים ואפשרות לייצר קצבה מוכרת. ננסה כעת למצוא פתרונות לחוסכים הרוצים לנצל יתרונות אלו ולהתגבר על סיכון הנזילות או סיכון האינפלציה.

הפקדה לתיקון 190 – ומשיכת הכספים בעתיד

צעירים שרוצים לנצל את הטבת המס במשיכה אבל לא עומדים בתנאי של הגעה לגיל 60 צריכים פשוט למצוא קרוב משפחה שעומד בשני התנאים (עבר את גיל 60 ומקבל קצבה העולה על הקצבה המזערית). החוסך המבוגר יפתח קופת גמל אליה יופקדו הכספים. חשוב לזכור להגדיר את החוסך הצעיר כמוטב בקופת הגמל או כיורש הכספים במסגרת הצוואה של החוסך, אחרת הכספים עשויים לעבור ליורשים אחרים.

הפקדה לתיקון 190 – לצורך קבלת קצבת זקנה פטורה ממס

חוסכים שרוצים לנצל את תיקון 190 כדי להגדיל את קצבת הזקנה או כדי לייצר לעצמם קצבה פטורה ממס החל מגיל 60 אבל מעוניינים להתגבר על סיכון הנזילות יכולים לנצל מקורות אחרים ליצירת קצבה מוכרת.

פקודת מס הכנסה הגדירה 7 מקורות ליצירת קצבה מוכרת – קצבת זקנה הפטורה ממס. ניתן לנצל במקרה הזה 3 מקורות אחרים שיאפשרו גם את הגדלת קצבת הזקנה וגם יאפשרו לכם למשוך את הכספים במידה ותזדקקו להם עד הפרישה.

תיקון 190 – כספי פיצויים

במידה וקיבלתם סכום פיצויים גדול אתם יכולים להחליט כי במקום למשוך את הכספים אתם מעבירים אותם לקופת גמל חדשה. העברת כספי הפיצויים תהייה לאחר התחשבנות – כלומר לאחר תשלום המס עליהם או ניצול הפטור.

>>>קריאה נוספת : תיקון 190 כספי פיצויים

תיקון 190 – כספי נפטר

במידה וקיבלתם בירושה קופת גמל, אתם לא חייבים למשוך את הכספים אל חשבון הבנק שלכם. ניתן להעביר את הכספים לחשבון חדש בקופת גמל על שמכם. הכספים בקופה יהיו נזילים תמיד ואתם תשלמו במועד המשיכה רק מס רווחי הון.

>>>קריאה נוספת : תיקון 190 כספי נפטר

הפקדה לקופת גמל להשקעה

גם חוסכים שאין להם כספי פיצויים או שלא קיבלו בירושה קופת גמל יכולים לייצר לעצמם קצבה פטורה ממס. ניתן לעשות זאת באמצעות הפקדה באופן עצמאי לקופת גמל להשקעה. הפקדה לקופת גמל להשקעה היא נזילה תמיד, כלומר תמיד ניתן למשוך את הכספים תוך תשלום מס רווחי הון והחל מגיל 60 ניתן להעביר את הכספים לקרן הפנסיה לקבלת קצבה. בניגוד להפקדה לתיקון 190, ההפקדה לקופת גמל להשקעה מוגבלת בסכום שנתי של כ- 70,000 ש"ח.

>>>קריאה נוספת : מה ההבדל בין קופת גמל להשקעה לתיקון 190

בשלוש האפשרויות המתוארות כאן ניתן לייצר קצבת זקנה פטורה ממס, אבל בניגוד להפקדה במעמד עצמאי לתיקון 190 ניתן באפשרויות אלו למשוך את הכספים בכל שלב. יש לזכור כי במשיכת הכספים ממקורות אלו תשלמו מס רווחי הון בשיעור של 25% על הרווח הריאלי וזאת במקום 15% על הרווח הנומינאלי בתיקון 190.

טבלת השוואה מסכמת בין האפשרויות

תיקון 190גמל להשקעהכספי פיצויים / כספי נפטר
סכום מירבי להפקדהאין מגבלה70,000 ש"חבהתאם לסכום שנצבר בקופה
מועד משיכההחל מגיל 60 בכפוף לקבלת קצבה מזעריתבכל שלבבכל שלב
מיסוי במשיכההחל מגיל 60 : 15% על הרווח הנומינאלי
לפני גיל 60 : משיכה שלא כדין – מיסוי של 35% על כלל הכספים
מס רווחי הון בשיעור של 25% על הרווח הריאלימס רווחי הון בשיעור של 25% על הרווח הריאלי
מיסוי בהורשהלפני גיל 75 : פטור ממס
לאחר גיל 75 : 15% על הרווח הנומינאלי
מס רווחי הון בשיעור של 25% על הרווח הריאלי לרבות הרווחים הקיימיםמס רווחי הון בשיעור של 25% על הרווח הריאלי לרבות הרווחים הקיימים
אפשרות ניהול הכספיםבכל המוצרים הפנסיונים לרבות IRA (ניהול אישי)רק בקופת גמל להשקעהבביטוח מנהלים או קופת גמל לרבות IRA (ניהול אישי)

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם תיקון 190 מתאים גם לצעירים? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. מציע להזכיר את חובת השארת סכום של כ-35000 ש"ח קצבתי גם השרותים למשוך, ובהקש
    ר לזה שאלה: האם כל הפקדה מחוייבת ב-35000 השערה או שזה פעם אחת לקופה? תודה

    1. הסכום שייחשב כקצבה מזכה "ינעל" בכל שנת הפקדה,
      כלומר אם תתבצע בשנת 2021 הפקדה ינעל הסכום המזכה בהטבת מס. אם תתבצע הפקדה נוספת באותה שנת מס לא ינעל סכום נוסף.

      1. ז"א לדוגמא 3 הפקדות של 500k בשנה מההפקדה הראשונה ילקח כ35 k למזכה, ובשאר ההפקדות הכל ילך לטובת קצבה מוכרת?

  2. גיל 63
    מה בדיוק קורה בהעברת כל הכספים מקופג לפיצויים גדיש פסגות ממעביד קודם קודם, לטובת תיקון 190 קופג ?
    האם משולם מס?
    האם המהלך הנ"ל כדאי לשם לקיחת הלוואה מהקופה החדשה במקום לפדות את קופת הפיצויים?
    תודה,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button