דעות

במשבר הבא, החוסכים יאבדו 20 אחוזים מכספי הפנסיה שלהם

השבוע נחשף בכלכליסט כי הממשלה החליטה לדחות שוב את ישום המודל הצ'יליאני בחיסכון הפנסיוני בישראל (לקריאה). המודל, אשר זכה בישראל לכינוי המודל החכ"מ מתאים את אפיקי ההשקעה בחיסכון הפנסיוני לגילו של החוסך מתוך מטרה להגדיל את רמת הסיכון בתיקי החוסכים הצעירים ולהקטין את רמת הסיכון התיקי החוסכים שעומדים לפני פרישה. בכדי שאלה מצד אחד ישיגו תשואה גבוהה יותר על כספי החיסכון ואלה מצד שני לא יפגעו במשבר הבא.

ספטמבר 2008, ספטמבר השחור

ספטמבר השחור, עולם אדום היו רק מקצת מהתיאורים שכתבי העיתונות ניסו להצמיד למשבר הכלכלי ששטף את העולם בשנת 2008. המדדים המובילים בעולם רשמו ירידות שעולות על 30% כאשר מדד ת"א 25 רושם ירידה של 46% ואילו מדד ת"א 100 רושם ירידה של 51%.

המשבר העולמי 2008

החוסכים בקרנות הפנסיה וקופות הגמל נפגעו פעמיים

המשבר הכלכלי הגדול שעבר על העולם בשנת 2008 לא פסח על אף אחד מאיתנו, גם מוצרי החיסכון הפנסיוני בישראל נפגעו מהמשבר העולמי.  קופות הגמל הגדולות איבדו בשנה אחת 18% מערכן וקרנות הפנסיה החדשות איבדו כ- 11% מערכן. אנשים שעמדו ערב פרישה ראו את החיסכון שלהם מאבד כמעט חמישית מערכו בחודש אחד. אך בקרב חוסכים רבים הפגיעה הייתה כפולה.

החוסכים, כמו 97% מהקוראים, נמצאו במסלולים הכללים בקופות הגמל וקרנות הפנסיה. כל עוד המשיכו העליות בשוק ההון, לא הטרידו החוסכים את מחשבתם באשר להרכב ההשקעות במסלול.

"הטעות הראשונה בשוק הגמל בשנת 2008 הייתה שחוסכים מבוגרים, הגיעו לתחילת הירידות בשווקים כשהם נמצאים במסלולי השקעה שאינם מתאימים לפרופיל הסיכון שלהם. בדיעבד התברר כי הטעות השנייה הייתה שחוסכים אלו, אשר נבהלו מהירידות באוקטובר, העבירו את כספם לקופות סולידיות ולכן לא נהנו מהתיקון – והנציחו את הפסד."(TheMarker)

האם אנחנו נמצאים בפתחו של המשבר הבא?

תוצאות המשבר של 2008 עדיין ניכרות בשווקים בעולם. המדינות ובראשם ארצות הברית מזרימות לשווקים מיליארדי דולרים במטרה להניע את הכלכלות. הריביות בעולם נמצאות ברמתן הנמוכה ביותר, כאשר ריבית בנק ישראל עומדת על 1% ואגרות חוב של ממשלת ארצות הברית לעשר שנים נסחרות בתשואה של 2.7%. הריביות הנמוכות מאלצות את הגופים המוסדיים להגדיל את רמת הסיכון בתיקי החוסכים לרמה הגבוהה יותר מזו שהייתה ערב המשבר העולמי. לדוגמא קרנות הפנסיה בישראל היום משקיעות במסלולי ההשקעה הכללים שלהם, שמשרתים את החלק העיקרי של החוסכים, למעלה מ- 25% במניות ולמעלה מ- 10% באג"ח קונצרני.

במשבר הבא קרנות הפנסיה יאבדו 20 אחוזים

מבדיקה שבוצעה על ידי מחלקת ניהול הסיכונים במנורה מבטחים על תיקי ההשקעות בקרנות הפנסיה הגדולות בישראל עולה כי במידה ויתרחש שנית משבר עולמי או אפילו משבר מקומי בדומה לזה שהתרחש בשנת 2002 הפגיעה בחוסכים תהייה חזקה יותר, ותגרום לירידות של למעלה מ- 20% בקרנות הפנסיה הגדולות.

איזה אפשרויות עומדות בפני החוסכים כיום?

בשנת 2008 למעט מסלול האג"ח במנורה מבטחים, לא היו עוד מסלולי השקעה אשר אפשרו לחוסכים שעמדו לקראת פרישה להקטין את ההשקעה שלהם בנכסים תנודתיים. כיום אפשר למצוא במרבית קרנות הפנסיה מסלולי השקעה ובהם מסלול השקעה המשקיע רק באגרות חוב. בנוסף, מציעה מנורה מבטחים אפשרות חדשה בפני החוסכים, מסלולי היעד לפרישה (למידע נוסף).  מסלולי היעד הם סידרה של מסלולי השקעה חכמים המותאמים לגיל החוסך ולזמן שנותר לו עד הפרישה בדומה למסלולים החכ"מים אותם תכנן לפתח משרד האוצר. בצורה זאת מנוהלים כספי החוסכים יחד עם עמיתים בעלי מאפייני השקעה הדומים לשלהם. בנוסף, מסלול היעד מתאים את הרכב ההשקעה באופן אוטומטי לטווח שנותר לחוסך עד הפרישה וכך החוסך לא ימצא את עצמו ערב הפרישה מאבד 20% מהפנסיה שלו בשנה אחת.

מסלול היעד מקטין את אחוז הנכסים התנודתיים בתיק ההשקעה, כדי להתאים את רמת הסיכון בתיק לגיל החוסך. כך, חוסך בן 22 יקבל תיק המכיל 45 אחוז מניות והמתאים לטווח שנותר לו עד הפרישה. ככל שהחוסך יתקרב לפרישה אחוז המניות בתיק ילך ויקטן, עד שיעמוד על 0% החל מגיל 61.

בנוסף להתאמת החיסכון לגיל, פותרים מסלולי היעד עבור החוסכים את בעיית המרדף אחרי שוק ההון. מחקרים רבים מראים כי מרבית העליות בשוק ההון מושגות בימים בודדים. חוסכים שנמצאו מחוץ לשוק ההון באותם ימים השיגו תשואה הנמוכה משמעותית מתשואת השוק.

זוכרים את הטעות השנייה של החוסכים? המעבר בין הקופות לאחר הירידות הנציח את הפסד והוביל למעשה להפסד כפול. הפסד ראשון בירידות החזקות, והפסד שני בעליות שבאו לאחריהן.

מסלולי היעד פותרים לחוסכים את הדילמה – גם בימים של ירידות יכול החוסך במסלול יעד להיות רגוע, כיוון שרמת הסיכון בתיק מותאמת ליעד הפרישה שלו. חוסך מבוגר יפגע בצורה מינורית ואילו לחוסך צעיר תהייה הזדמנות ליהנות מהרווחים העתידים.

כיצד יפגעו החוסכים לקראת פרישה במסלולי היעד לפרישה?

מבחינת הרכב הנכסים הקיים במסלול יעד לפרישה 2015 המיועד למתכננים לפרוש בשנים הקרובות עולה כי במידה ויתרחש היום משבר הדומה בהיקפו למשבר העולמי של שנת 2008 הפגשיה בחוסכים תהייה בהיקף של 2% לעומת פגיעה של 17% לחוסכים במסלול הכללי.

מה אומרים באוצר?

מבדיקת "כלכליסט" מול משרד האוצר עולה כי המשרד בוחן את הנושא. בפועל, המשרד ניסה לקדם את העניין מול יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכספים לענייני פנסיה ח"כ חיים כץ, האיש עם היד על השאלטר של הפנסיה בכנסת. כץ, מצדו, לא מוכן לקדם את הדיון בנושא בתנאים הנוכחיים שלו, כך שאין שום סיכוי שהוא ייכנס לתוקף בינואר הקרוב. ניסיון העבר מלמד כי המשמעות היא דחייה של שנה נוספת לפחות.

תמונה ברישיון שימוש CC מכאן

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

במשבר הבא, החוסכים יאבדו 20 אחוזים מכספי הפנסיה שלהם by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button