דיני עבודה

האם מגיעים פיצויים לעובד שהתפטר?

האם עובד שהתפטר יכל למשוך כספי פיצויים? האם מגיעים פיצויים לעובד שהתפטר מעבודתו? באיזה מקרים עובד שהתפטר יהיה זכאי להשלמת פיצויים.

האם מגיעים פיצויים לעובד שהתפטר?

חוק פיצויי פיטורים קובע כי מי שזכאי לפיצויי פיטורים הוא מי שעבד שנה אחת ברציפות אצל מעסיק אחד ופוטר מעבודתו.
למרות זאת, במקרים רבים גם עובד שהתפטר מעבודתו יכל למשוך כספי פיצויים ואפילו ישנם מקרים בהם המעסיק נדרש להשלים פיצויים לעובד שהתפטר.

נבחין בין שני מקרים, בהם העובד שהתפטר יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.

  • מקרה שבו העובד אינו זכאי להשלמת כספי פיצויים אך הוא יכל למשוך את כספי הפיצויים.
  • מקרה שבו המעסיק יהיה חייב לבצע השלמת כספי הפיצויים כאילו העובד פוטר מעבודתו למרות שהעובד התפטר. והמעסיק ידרש לשלם פיצויים נוספים מעבר לכספים שנצברו בקופה.

מהי השלמת פיצויים?

השלמת פיצויים – השלמת סכום הפיצויים שנמצא בקופה לפי משכורת אחרונה כפול שנות העבודה.

לדוגמה,

רונן עבד שנתיים במקום עבודתו האחרון. בשנה הראשונה הוא הרוויח 8,000 ש"ח בחודש ואילו בשנה השנייה הוא הרוויח 10,000 ש"ח בחודש.

רונן פוטר מעבודתו לאחר כשנתיים, לפי חוק המעסיק חייב לשלם לו משכורת אחרונה, 10,000 ש"ח, כפול הוותק בעבודה, שנתיים.

סך הפיצויים שמגיעים לרונן הם 20,000 ש"ח.

ככלל עובד זכאי למשכורת אחרונה עבור כל שנת עבודה, במידה ובמהלך תקופת העבודה הפקיד המעסיק, בהתאם לחוק, רק 6% לרכיב הפיצויים בכל חודש הרי שבסוף השנה נצברו בחיסכון 72% מסכום הפיצויים הנדרש.

במקרה זה על המעסיק להשלים בסיום עבודה את 28% הנותרים עבור כספי הפיצויים.

>>>איך תחשבו את הפיצויים לעובד שפוטר מעבודתו?

מקרה ראשון : העובד זכאי לכספי הפיצויים אך אינו זכאי להשלמת כספי הפיצויים

במרבית המקרים גם אם התפטרת מעבודתך אתה זכאי שכספי הפיצויים שהופקדו לרשותך ישארו כחלק מהחיסכון הפנסיוני שלך.

במקרה שאתה חתום על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, כספי הפיצויים שנמצאים בחיסכון הפנסיוני יישארו ברשותך גם במידה ועזבת את העבודה. העובד יהיה זכאי לכספי הפיצויים שנמצאים בחיסכון הפנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל) אך המעסיק לא ידרש לבצע השלמת כספי פיצויים.

כספי פיצויים במעמד סעיף 14 ניתן למצוא במרבית הסכמי העבודה. עובדים שלא חלים עליהם הסכמי עבודה חל עליהם צו הרחבה לפנסיית חובה.

ההפקדות ותשלומי המעביד בעבור רכיב פיצויי הפיטורים בהתאם לאמור בסעיף 7 לעיל, לא ניתנות להחזרה למעביד, למעט במקרה שבו העובד משך כספים מקופת הגמל לפני שקמה לו או לשאיריו זכאות לקבלת כספים מקופת הגמל לפי תקנונה בשל אירוע מזכה בלבד. "אירוע מזכה" – מוות, נכות או פרישה בגיל 60 ויותר, ולמעט אם נשללה זכות העובד לפיצויי פיטורים בפסק דין מכוח סעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים.

קריאה נוספת בנושא זה:

תקנה חדשה : אין עוד צורך בהצגת אישור שחרור כספי פיצויים בסיום עבודה

תקנה חדשה קובעת כי במידה וחלפו ארבעה חודשים ממועד סיום העבודה, והמעסיק לא עדכן את הקרן לגבי מעמד כספי הפיצויים יהיה באפשרותך למשוך את כספי הפיצויים גם עם התפטרת מעבודתך ואין ברשותך מכתב שחרור כספי פיצויים.

תקנה זו נכנסה לתוקף בחודש יולי 2018 והיא חלה גם על עובדים שסיימו לעבוד לפני חודש זה.

במידה וסיימת לעבוד לפני יולי 2018 ואין ברשותך אישור שחרור פיצויים החל מחודש נובמבר 2018 באפשרותך למשוך את כספי הפיצויים ללא אישור המעסיק.

סיימת לעבוד אחרי יולי 2018 ואין ברשותך אישור שחרור פיצויים. במידה ותוך 4 חודשים ממועד סיום העבודה מעסיקך לא יציג אישור בית משפט להחזרת הפיצויים תוכל למשוך את הכספים ללא אישור המעסיק.

המשמעות של התיקון היא, שגם עובדים שהתפטרו ממקום עבודתם יכולים למשוך את כספי הפיצויים, אפילו ללא אישור המעסיק.

>>>לקריאה : תיקון 21 : שחרור כספי הפיצויים במידה והמעסיק לא הודיע אחרת

מקרה שני : העובד זכאי לכספי הפיצויים והמעסיק נדרש לבצע השלמת כספי פיצויים

ישנם מקרים בהם גם עובד שהתפטר מעבודתו יהיה זכאי גם לפיצויי פיטורים ובנוסף להשלמת כספי הפיצויים מהמעסיק וזאת בתנאי שהשלים לפחות שנת עבודה אצל המעסיק. מקרים אלו מפורטים בחוק פיצויי פיטורים

  • סעיף 4 – עובד שעבודתו נפסקה מחמת פטירה או פשיטת רגל של מעבידו, ובתאגיד – פירוקו או מחיקתו, זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר.
  • סעיף 6 – התפטרות לרגל מצב בריאותי לקוי. התפטר עובד לרגל מצב בריאותו הוא או של בן-משפחתו, ולאור המימצאים הרפואיים, תנאי העבודה ושאר נסיבות הענין היתה סיבה מספקת להתפטרות – רואים לענין פיצויי פיטורים את התפטרותו כפיטורים.
  • סעיף 7- התפטרות של הורה. התפטרה עובדת, תוך תשעה חדשים מיום שילדה, על מנת לטפל בילדה. המקרה יתקיים גם במקרה של אימוץ או אמנה.
  • סעיף7א- התפטרות עקב שהייה במקלט לנשים מוכות
  • סעיף 8 – התפטרות לרגל העתקת מגורים. לישוב חקלאי – מישוב שאינו חקלאי, או לישוב באזור פיתוח מישוב שאינו באזור פיתוח, בתנאים שנקבעו בתקנות באישור ועדת העבודה של הכנסת
  • סעיף 9 – אי חידוש חוזה עבודה
  • סעיף 11- התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים
  • סעיף 11א- פיצויים למתגייס למשטרה או לשירות צבאי סדיר או שירות לאומי או שירות אזרחי.
  • סעיף 11ה- התפטר עובד לאחר שהגיע לגיל הפרישה, כמשמעותו בחוק גיל פרישה. כלומר גבר שהגיע לגיל 67 או אישה שהגיעה לגיל 62.

לדוגמא,

חנית עבדה במקום עבודה במשך שנה וחצי, לאחר חופשת הלידה בחרה להישאר בביתה כדי לטפל ברך הנולד.

חנית הרוויחה 10,000 ש"ח בשנה ובחיסכון הפנסיוני שלה נצברו בכספי הפיצויים 9,000 ש"ח . המעסיק נדרש להשלים לה פיצויים עבוד שנה וחצי עבודה, 15,000 ש"ח .

כלומר על המעסיק לשלם לה בסיום עבודה עוד 6,000 ש"ח.

>>>האם כספי הפיצויים חייבים במס? כיצד תקטינו את המס על כספי הפיצויים?


באיזה מקרים אני זכאי להשלמת פיצויים?

באפשרות המעסיק להפקיד לפנסיה לרכיב הפיצויים 6% או 8.33% מהשכר. ישנם מקרים בהם למרות שהמעסיק ביצע הפקדה מלאה, הפקדה של 8.33%, עליו לבצע השלמת פיצויים בפיטורים או בהתפטרות המזכה בהשלמת פיצויים.

>>>קריאה נוספת : 6% או 8.33% כמה המעסיק צריך להפקיד לפי לרכיב הפיצויים?

התחלת לעבוד והמעסיק לא הפקיד מייד לפנסיה

צו ההרחבה מחייב את המעסיק להפקיד לעובד חדש תוך חצי שנה מתחילת עבודתו לפנסיה. בסיום עבודה חסרים בקופת הפיצויים 6 חודשי עבודה. במידה ואתה זכאי להשלמת כספי פיצויים על המעסיק לשלם את הפיצויים החסרים עבור ששת החודשים.

המעסיק מפקיד לפנסיה 6% לרכיב הפיצויים

המעסיק חייב להפקיד לפנסיה מידי חודש 6% מהשכר עבור רכיב הפיצויים. כלומר לאחר שנת עבודה נצברו בקופה 72% מכספי הפיצויים. במידה ואתה זכאי להשלמת כספי פיצויים על המעסיק לשלם את הפרש 28% כפול שנות הוותק בעבודה.

רכיבי שכר שעליהם המעסיק לא הפקיד לפנסיה

ישנם רכיבי שעליהם אין חובה להפקיד לפנסיה, לדוגמא עמלות מכירה. אך רכיבי שכר אלו חייבים בתשלום הפיצויים בסיום עבודה. ולכן גם במידה והמעסיק הפקיד לכם 8.33% לכספי הפיצוייים הוא נדרש להשלמת הפיצויים בסיום עבודה.

לדוגמא עבור עמלות מכירה נדרש לשלם כפיצויים את ממוצע העמלות ב – 12 החודשים האחרונים.

>>>איך תחשבו את הפיצויים לעובד שפוטר מעבודתו?


האם זכאי דרק שראפ לפיצויים?

נבחן כעת את הזכאות לפיצויי פיטורים באמצעות דוגמא,

שחקן הכדורסל דרק שארפ, לשעבר קפטן מכבי תל אביב ועוזר המאמן שלה בחן האם הוא זכאי לתבוע את קבוצתו לשעבר על פיצויי פיטורים.

דרק שארפ היה מועסק כעוזר מאמן הקבוצה, החליט לסיים את עבודתו במועדון ולחזור חזרה לארצות הברית לאחר שהצעה לחידוש חוזהו כללה הפחתה ניכרת בשכרו. השחקן לשעבר פנה לאחרונה לאיגוד השחקנים במטרה לבדוק האם הוא זכאי לפיצויי פיטורים מקבוצתו. (לידיעה המלאה)

דרק שארפ
צולם על-ידי אבי קדמי

האם אכן זכאי דרק שראפ לפיצויים?

דרק שארפ סרב להצעת הקבוצה להמשיך במשרת עוזר המאמן אשר ביקשה ממנו לקצץ בשכרו. לפי דבריו של ניר אלון יו"ר איגוד השחקנים כפי  שהובאו בוואלה "הטענה של שארפ היא שהציעו לו סכום מופחת מאשר בעונה הקודמת, לכן לטענתו זה דומה לזה שפיטרו אותו. אז עכשיו הוא רוצה פיצויי פיטורין". לפי סעיף 11 לחוק פיצויי פיטורים:

התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים. (סעיף 11א)

שאלות נפוצות לגבי פיצויים לעובד שהתפטר

האם עובד שהתפטר זכאי לפיצויים?

עובד שהתפטר זכאי לפיצויים שנצברו לזכותו בקופה אך אינו זכאי להשלמת פיצויים

האם עובד שהתפטר זכאי להשלמת פיצויים?

חוק פיצויי פיטורים מגדיר מספר מקרים בהם עובד שהתפטר יהיה זכאי להשלמת כספי פיצויים בהתאם לשכר האחרון. בין המקרים, התפטרות לצורך טיפול בתינוק, התפטרות בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה או התפטרות לצורך התגייסות לכוחות הביטחון.

האם עובד שהתפטר יכל למשוך פיצויים?

במידה וחלפו יותר מ- 4 חודשים מסיום העבודה העובד יכל למשוך את הכספים גם ללא אישור שחרור פיצויים של המעסיק. במידה וחלפו פחות מ- 4 חודשים מסיום העבודה העובד נדרש לאישור שחרור פיצויים.

האם ניתן למשוך פיצויים ללא טופס 161?

במידה ואין ברשותך טופס 161 הקופה תנכה ממך מס מירבי בשיעור של 47%.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם מגיעים פיצויים לעובד שהתפטר? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום רב,

    לגבי סעיף 14 – ברור העניין לגבי הכספים בקרן הפנסיה (לרוב 6% פיצויים). מה קורה לגבי היתרה של 2.33% המופרשים לקרן פיצויים (נניח אפילו כללית) ? הפרשה שוטפת זאת מופיעה בפירוט בתלוש השכר.
    האם גם כספים אלו שייכים לעובד במידה והתפטר ?
    להבהרת דבריי, אינני מדבר על השלמת פיצויים בגין גידול השכר לאורך השנים.

    תודה,
    אודי

    1. בוקר טוב,
      הסכמי עבודה רבים מחייבים את המעסיק להפקיד בנוסף ל- 6% בקרן הפנסיה גם 2.33% שבדרך כלל מופקדים לקופת גמל.
      גם על כספים אלו חל סעיף 14 והם שייכים לעובד בסיום עבודה.
      חשוב לזכור כי גם כספי פיצויים שהופקדו בקופת גמל לאחר שנת 2008 ניתן לייעד לרצף קצבה בסיום עבודה.

  2. 1) האם נכון להסיק ממאמרך שעובד שהתפטר יקבל בכל מקרה את כספי הפיצויים שנצברו בקרן אבל המעסיק לא חייב בהשלמה פיצויים ל-100% (ככול שמתקיים מצב בו לא הופרשו 100%) ?
    2) אם התשובה לסעיף 1 היא כן, האם תוכל לתת סימוכין לחוק/תקנה/צו הרחבה שמורים על כך שכספי פיצויים צבורים שייכים לעובד בכל דין (התפטרות או פיטורים) ?

    1. הי דניאל

      1. כן – תבחין בין כספים ששמורים לרשות העובד כחלק מהחיסכון הפנסיוני לבין זכאות למשיכה.
      2. הפניות אפשרויות
      תיקון 21 לחוק קופות הגמל – סעיף 23 – 3 לחוק קופות הגמל
      סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים – סכומים משוריינים – ראה כאן
      צו הרחבה לפנסיית חובה סעיף 8

  3. נדב שלום,
    עובד פוטר וזכאי להשלמת 28% פיצויים (יש לו קרן פנסיה).
    העובד קיבל טופס 161 בו מפיעים הסכומים והתבקש לגשת אל פקיד שומה לקביעת גובה הפטור.
    העובד פנה אלינו שהוא לא ניגש אל פקיד שומה וכי הוא נותן הוראה שנפקיד את ה 28% השלמת פיצויים אל קרן הפנסיה שלו.
    האם מותר להעביר השלמת פיצויים בתום עבודה אל קרן הפנסיה? האם הקרן תקבל זאת או שלצורך כך יצטרך העובד לפתוח קופת גמל ואליה נעביר את הכספים?
    תודה מראש

    1. במידה ומדובר בהשלמה ניתן להפנות את הכספים לקרן הפנסיה, למרות שהקרן יכולה לקלוט את הכספים צריך לראות שהכספים לא עוברים את התקרה ולא נעשית גלישה למשלימה.
      בנוסף, העובד כמובן ישלם דמי ניהול מהפקדה על ההפקדה הזאת.
      יתכן ובאמת כדאי להפקיד את הכספים לקופת גמל.

  4. תודה נדב
    במקרה והעובד בוחר הפקדה אל קרן הפנסיה. איך ההתנהלות בטופס 161? צריך לחכות שהכספים יקלטו בקרן ולקבל דוח יתרות עדכני ואז להוציא טופס 161 מתקן?
    תודה מראש

  5. היי נדב, תודה על הפוסט
    שאלה,
    עובדת שילדה באפריל, לא חתומה על סעיף 14,
    ומעוניינת להתפטר על מנת לטפל בילדה.
    זכאית להשלמת של 2.3% לפי מה שקראתי,
    את ההשלמה היא תקבל מהעסיק לשכר האחרון שלה? (או שניתן לבקש מהמעסיק להפקיד לקרן הפנסיה?)
    מודבר על כ 20 אלף, עבור כ 8 שנות עבודה
    ושאלה נוספת, אם השכר שלה הוא כ 10 אלף בחודש, וביחד עם הנקודות זיכוי היא לא משלמת מס.
    אז האם ניתן לקבל את ה 20 אלף של הפיצויים לשכר האחרון בחודש אפריל, לשלם מס שולי.
    ואז בסוף שנה להגיש החזר מס, (היא לא תעבוד במהלך השנה, לוקחת חופשה של שנה).
    בסופו של דבר, האם אפשר לקזז נקודות זיכוי בעבור כספי פיצויים?
    וככה לא נצטרך להשתמש בפטור ממס בעבור כספי פיצויים, ונוכל לשמור אותו לפרישה
    תודה

    1. אפשר לבקש שיפקידו את הפיצויים לקרן הפנסיה, צריך לשים לב שאין גלישה למשלימה.
      לחלופין אפשר לבקש להפקיד את הכספים לקופת גמל ולעשות עליהם רצף קצבה.

      לגבי קבלת הכספים לחשבון, המעסיק ינכה מס שולי על הכספים, אפשר בהמשך להגיש בקשה להחזר מס בהתאם להכנסה בפועל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button