סוגיות מיסוי בביטוח פנסיוני

מה זה היוון קצבה?

היון קצבה הוא קבלת סכומי הקצבאות כסכום חד פעמי. פעולת "היוון קצבה" מתייחסת לקבלת כספים מקופה לקצבה כמו קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או הפקדות שבוצעו לקופת גמל לאחר 2008.

כספי קצבה הם כספים שבגיל פרישה ניתן לקבל אותם כקצבה חודשית בלבד ולא ניתן למשוך אותם כסכום חד פעמי. משנת 2008 הפקדות לחיסכון פנסיוני הן הפקדות למטרת קצבה בלבד, באופן דומה הפקדות לקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים הן הפקדות למטרת קצבה בלבד. האפשרויות לקבל כספי קצבה כסכום חד פעמי הן:

  1. היוון קצבה לחוסכים להם יש קצבה מעבר לקצבה המזערית – בשנת 2023 קצבה מעבר ל- 4,850 ש"ח בחודש
  2. משיכה שלא כדין – משיכת הכספים במס (ראו כאן אפשרויות להקטנת המס בפרישה)
  3. משיכה של כספים מתחת לסכום הצבירה המזערי – בשנת 2023 – כ 100 אלף ש"ח
  4. משיכה של כספים שהופקדו לפני שנת 2000 בהתאם לתנאי המוצר

מי יכל לבצע היוון קצבה?

היוון קצבה יכל לבצע כל מי שמקבל קצבה מעבר לקצבה המזערית, בשנת 2023, 4850 ש"ח בחודש. חוסכים שמבוטחים בקרן פנסיה ותיקה יכולים לבצע היוון קצבה מקרן פנסיה ותיקה רק בתנאי שהקצבה שלהם לאחר ההיוון תעלה על שכר המינימום.

מי שהקצבה שלו נמוכה מהקצבה המזערית יכל לבצע היוון בהתאם לתנאי הקופה, כלומר להוון עד 25% מכספי קרן הפנסיה לתקופה מוגבלת בת 5 שנים אך הוא לא יוכל להוון כספים ממוצרים פנסיונים אחרים כמו קופת גמל או קרנות פנסיה אחרות.

איזה כספים ניתן להוון?

מעבר לכספי הקצבה ניתן להוון גם חסכונות פנסיונים קצבתיים נוספים.

לצורך הדוגמה,

מורה המקבלת פנסיה תקציבית בגובה 10,000 ש"ח יכולה להוון את הכספים שהופקדו לה לקרן הפנסיה של הראל או לקופות הגמל של גל וכלנית.

מקרה נוסף הוא חוסך שהפקיד כספים לתיקון 190, במסגרת ההפקדה ננעלו לו כספים בסך 37 אלף ש"ח. במסגרת ההיוון ניתן למשוך את אותם כספים שננעלו.

חשוב לציין כי היוון קצבה היא הדרך היחידה למשוך כספים שהופקדו לקופות הגמל לאחר שנת 2008 ומשיכת הכספים שלא כהיוון קצבה תחשב כמשיכה שלא כדין וינכו עליה מס בגובה 35%.

איך מבצעים היוון קצבה?

יש שני סוגים של היוון קצבה, הראשון מתבצע ישירות מקרן הפנסיה והוא רלוונטי בעיקר לקרן פנסיה ותיקה. בקרן הפנסיה הותיקה ניתן להגיש בקשה להיוון עד 60 ימים ממועד קבלת הקצבה והיוון יהיה מתוך כספי הקצבה.

האפשרות השניה להיוון כספים היא משיכת כספים שנמצאים בקופות הגמל או קרנות פנסיה אחרות. לצורך היוון הכספים יש לפנות למס הכנסה ולבקש אישור על גובה המס שיש לנכות.

יש לפנות למס הכנסה עם תלוש קצבה ודוח מסלקה המציג את הקופות אותם רוצים להוון

האם היוון קצבה פטור ממס?

היוון קצבה פטורה עשוי להיות פטור ממס והיוון קצבה חייבת עשוי להיות חייב במס. ככל שתבקשו להוון סכום גבוה יותר הוא עשוי להיות חייב במס.

אחת הדרכים לבצע היוון פטור ממס היא באמצעות קיבוע הזכויות, במסגרת קיבוע הזכויות ניתן להוון בשנת 2023 עד 853 אלף ש"ח ללא מס, היוון הסכום במסגרת קיבוע הזכויות יבוא על חשבון הפטור הניתן על קצבת הזקנה.

במידה שביצעתם בעבר כבר קיבוע זכויות וניצלתם את הפטור ממס היוון הקצבה יהיה חייב במס שולי. במקרים מסויימים כדאי לבחון את הכדאיות לבצע פריסת הכנסה של ההיוון ובצורה הזאת להקטין את המס.

אחד השירותים שאנו נותנים כאן באתר הוא סיוע בפדיון כספים, במידה שנותרו לכם בקופות הגמל כספים אותם אתם רוצים להוון ניתן לפנות אלינו.

    שם (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    טלפון (חובה)

    נושא

    תוכן ההודעה

    רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
    רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
    קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
    כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

    מה זה היוון קצבה? by

    נדב טסלר

    נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אולי יעניין אותך גם

    Back to top button