קרן פנסיה

פנסיה זה (לא) רק דמי ניהול

בעקבות פרסום הזוכות במכרז לבחירת קרן בררת מחדל  התחזק הדיון בתקשורת לגבי השפעת דמי הניהול על הפנסיה. לדמי הניהול יש השפעה נכבדה על פנסיית הזקנה שלנו. אך, מלבדם ישנם לא מעט גורמים נוספים שעשויים להשפיע על פנסיית הזקנה שלנו. לחלקם אפילו השפעה חזקה יותר. הפעם נבחן את ההשפעה של כל אחד מהגורמים הבאים ונראה כיצד הוא ישפיע על איך תראה פנסיית הזקנה שלנו בעתיד.

  • דמי ניהול
  • הכיסוי הביטוחי בקרן
  • הפקדות עובד
  • הפקדות המעסיק
  • תשואה
  • משיכת פיצויים
  • מסלול פרישה

לצורך הבדיקה ניקח את יניב, בחור בן 32 מבוטח בקרן פנסיה כבר חמש שנים. הוא חסך סכום של 100 אלף שקלים ומרוויח מידי חודש שכר של 8,000 שקלים. יניב ומעסיקו מפקידים בכל חודש 18.33% מהשכר החודשי לפנסיה.

במידה ויניב ימשיך להפקיד לפנסיה עד לגיל 67 פנסיית הזקנה שלו תעמוד על 7,474 שקלים בחודש.

כסף על השולחן

התמונה צולמה על ידי juan

איך נגדיל את פנסיית הזקנה?

דמי ניהול

נבחן כעת כיצד ישפיע שינוי דמי הניהול על תכנית הפנסיה של יניב.

דמי ניהול מלאים

דמי ניהול ממוצעים
3% מפרמיה ו- 0.25% מהצבירה

דמי ניהול בקרן בררת המחדל
דמי ניהול של 1.49% מפרמיה ו 0.001% מצבירה

פנסיית זקנה

7,474

8,162

8,799

שינוי

9.21%

17.73%

ההשפעה של דמי הניהול ברורה, כמובן ככל ונשלם דמי ניהול נמוכים יותר פנסיית הזקנה תהייה גבוהה יותר.

מעבר מדמי ניהול מלאים לדמי ניהול ממוצעים יגדיל את פנסיית הזקנה בכמעט 10%. מעבר לקרן בררת המחדל יגדיל את פנסיית הזקנה ב- 17%.

מעבר מדמי ניהול ממוצעים לקרן בררת מחדל יגדיל את הפנסיה בפחות מ- 8%.

הכיסוי הביטוחי בקרן

כפי שראינו בכתבה, הרוצח השקט של הפנסיה, לכיסוי הביטוחי הקיים בקרן הפנסיה השפעה לא מבוטלת על גובה הצבירה איתה נגיע לגיל פרישה. אך מצד שני הכיסוי הביטוחי מעניק לנו ראש שקט וידיעה שאנו מקבלים את הכיסוי הביטוחי בתעריפים הזולים ביותר.

נבחן כעת כיצד משפיע מסלול הביטוח אותו בוחר יניב על גובה הפנסיה שלו.

מסלול כללי מסלול עתיר חיסכון
פנסיית זקנה 7,474 7,748
שינוי 3.67%

הבדיקה נעשתה במסלול כללי בקרן הפנסיה מבטחים החדשה שכולל את הכיסוי המירבי לנכות ולשארים. ראינו שאם יניב ישנה את מסלול הביטוח שלו לעתיר חיסכון פנסיית הזקנה שלו יכולה לגדול בכמעט 4%, אך מה זה יעשה לקצבאות שלו בקרן הפנסיה?

מסלול כללי

מסלול עתיר חיסכון

שינוי

קצבת נכות

6000

2,643

55% –

קצבת שארים

8000

3,172

60%-

כלומר במחיר גידול של 4% בפנסיית הזקנה, קצבאות הנכות והשארים בקרן הפנסיה נחתכות ביותר מחמישים אחוזים ! בכדי להגדיל את פנסיית הזקנה, יניב צריך לבחון את מסלול הביטוח שלו לאורך כל תקופת החיסכון ולהתאים את מסלול הביטוח לצרכיו ולמצבו המשפחתי.

מחיר גידול של 4% בפנסיית הזקנה, קצבאות הנכות והשארים בקרן הפנסיה נחתכות ביותר מחמישים אחוזים !

הפקדות עובד

בקרן הפנסיה ניתן להפקיד עד ל- 7% מהשכר החודשי. במקרים רבים ההפקדה לקרן הפנסיה מעניקה לחוסכים הטבת מס. הגדלת ההפקדה ל- 7% תגדיל את הטבת המס שיקבל החוסך. בחודש ינואר 2017 יעלו אחוזי הפקדה של העובד ל- 6% מהשכר. כעת נבחן בכמה תגדל פנסיית הזקנה בעקבות הגדלת ההפקדה.

אחוזי הפקדה היום 5% הגדלת אחוזי הפקדה בינואר 2017 ל- 6% הגדלת אחוזי הפקדה ל- 7%
פנסיית זקנה                      7,474                                                   7,806                                 8,137
שינוי 4.44% 8.87%

כלומר באפשרותו של יניב להגדיל את פנסיית הזקנה שלו באופן ישיר בכמעט 9% באמצעות הגדלת ההפקדות ל- 7%. בנוסף יניב יקבל מידי חודש הטבת מס שתגדיל את הנטו שלו.

הפקדות המעסיק

בניגוד להפקדות העובד על הפקדות המעסיק יש לנו השפעה קטנה יותר כעובדים. אך גם כאן המדינה נרתמה לעזרתנו ובדומה להגדלת הפקדות העובד גם הפקדות המעסיק יגדלו ל- 6.5% בינואר 2017.

אחוזי הפקדה כיום – 5%

הגדלת אחוזי הפקדה ל- 6.5

פנסיית זקנה

7,474

7,791

שינוי

6.65%

כיצד תראה הפנסיה של יניב בעקבות הגדלת ההפקדות במשק?

בעקבות הגדלת ההפקדות במשק ביולי 2016 ובינואר 2017, תגדל הפנסיה של יניב ביותר מעשרה אחוזים.

אחוזי הפקדה היום 5% הגדלת אחוזי הפקדה בינואר 2017
פנסיית זקנה  7,474     8,302
שינוי 11.08%

תשואות

הנתון הבא אותו נבחן הוא התשואה החודשית שמשיגה קרן הפנסיה. כאשר מבצעים סימולציה במחשבוני קרן הפנסיה משרד האוצר מחייב את הקרנות להציג תשואה אחידה של 4.26% (ברוטו) לצורך החישוב.

במידה ומגדילים במעט את התשואה השנתית מתגלים המספרים הבאים.

הנחת תשואה

חצי אחוז יותר בשנה

אחוז יותר בשנה

פנסיית זקנה

7,474

8,432

9,527

שינוי

12.82%

27.47%

לתשואה החודשית השפעה דרמטית על גובה פנסיית הזקנה שלנו, החזקה יותר מעלות הכיסוי הביטוחי או מעלות דמי הניהול.

תמיד כדאי לשלב ולבחור בין קרן פנסיה שמשיגה תשואות הגבוהות מהממוצע לדמי ניהול נמוכים.

באמצעות הגדלת הסיכון בקרן הפנסיה בשנות החיסכון המוקדמות וצמצום הסיכון בקרן הפנסיה ניתן להגדיל את הסיכוי לתשואה עודפת או לפחות לצמצם את הסכנה לפגיעה עתידית בחיסכון הפנסיוני לקראת פרישה.

משיכת פיצויים

החיסכון לפנסיה מתחלק לשניים, כספי התגמולים וכספי הפיצויים. חוסכים רבים נוהגים למשוך את כספי הפיצויים בסיום עבודה בלי לתת את הדעת שכספים אלו הם חלק מרכזי מהחיסכון הפנסיוני שלהם.

סה"כ חיסכון פנסיוני כספי הפיצויים
חיסכון לפרישה  1,468,794     702,108
אחוז כספי הפיצויים מתוך החיסכון 47%

כספי הפיצויים מהווים, במקרה הזה, כ- 47% מכספי החיסכון לפרישה ומשיכה שלהם בגיל פרישה (או במהלך תקופת החיסכון) תקטין באופן דרמטי את פנסיית הזקנה.

מסלול פרישה

בשעה טובה יניב הגיע לגיל פרישה, הוא לא משך את כספי הפיצויים בדרך. דאג להוזיל את דמי הניהול ובחר בתבונה את מסלול הביטוח שלו. כעת הוא עומד בפני בחירה לא פחות חשובה. באיזה מסלול פרישה לבחור?

30% לבת הזוג 60% לבת הזוג 100% לבת הזוג תקופת הבטחה 240 חודשים
פנסיית זקנה                        7,944                       7,474                      6,928                                7,195
שינוי 6.29%

7.31%- 3.73%-

שינוי מסלול הפרישה ממסלול בררת המחדל עשוי להגדיל את פנסיית הזקנה  בכמעט 7% או  להקטין את פנסיית הזקנה בקצת יותר מ- 7% הכל בכפוף לבחירה שיבצע יניב במועד הפרישה.

לסיכום

לחוסך השפעה אדירה על גובה הפנסיה הצפויה שלו. החל בבחירת מסלול הביטוח לאורך השנים ועד בחירת מסלול ההשקעה. חלק מהדברים הם מחוץ לידיו של החוסך כמו התשואה שתשיג קרן הפנסיה או ההפקדות אותן יעביר המעסיק לקרן אבל חלק מהדברים הם החלטה מלאה של העובד, כמו אחוזי ההפקדה אותם הוא יבחר להעביר לקרן הפנסיה.

ראינו שלכל אחד מהפרמטרים השפעה לא מבוטלת על החיסכון הפנסיה, אך בכל זאת הדיון בתקשורת מתמקד רק בדמי הניהול. חשוב החוסכים ידעו כי יש דברים נוספים אותם יש לבחון בתכנית הפנסיה ולא די רק להספק בהבטחה שדמי הניהול שניתנו הם נמוכים.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

פנסיה זה (לא) רק דמי ניהול by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום,
    לא ברור מה הכוונה 30 אחוז או 60 אחוז לבת הזוג?
    האם מדובר כי בת הזוג תקבל 30 אחוז וכל השאר יקבל המבוטח?
    אם לא, אשמח לדעת במה מדובר.

    1. מדובר במסלול הפרישה הנבחר לבת הזוג לאחר מות הפנסיונר, ככל שתעניק לבת הזוג פנסיה גבוהה יותר כך הפנסיה שאתה תקבל תהייה נמוכה יותר. כתבתי על כך עוד כאן, מסלולי פרישה בקרן הפנסיה https://pensuni.com/?p=308

  2. שאלה נוספת,
    מרכיב הפיצויים בקופת הפנסיה של מבוטח.
    מדוע יש צורך במרכיב הפיצויים? מה תכליתו, הרי בלאו הכי
    כספי קרן הפנסיה לרבות כספי הפיצויים מהווים יחד את כספי הפנסיה.
    אשמח להסבר. תודה

    1. החיסכון לפנסיה מורכב משניים, כספי תגמולים וכספי פיצויים. כללי המשיכה וכללי המיסוי בין הרכיבים שונים ולכן ההבחנה.

  3. כתבה חשובה ומעניינת, יש לי רק בעיה אחת: "תמיד כדאי לשלב ולבחור בין קרן פנסיה שמשיגה תשואות הגבוהות מהממוצע לדמי ניהול נמוכים." ומצד שני בסיכום: "חלק מהדברים הם מחוץ לידיו של החוסך כמו התשואה שתשיג קרן הפנסיה". אז אפשר להשפיע על התשואה או לא?

    דעתי היא כמובן שלבחור קרן פנסיה שמשיגה \ השיגה תשואות הגבוהות מהממוצע זה דבר אחד, לבחור קרן *שתשיג* תשואות הגבוהות מהממוצע (בהנחת פרופיל סיכון זהה כמובן) זה כבר דבר אחר (שאינו אפשרי)…

  4. עניין נוסף שחשוב להדגיש, יש משהו מיוחד בדמי הניהול. בכל אחד מהפרמטרים שציינת יש איזשהו טריידאוף (למשל אם אתה מושך כספי פיצויים אתה מקטין את הפנסיה אבל לפחות מקבל כסף ליד). לעומת זאת בדמי ניהול הטריידאוף היחיד שיש הוא לשלם פחות או להעשיר (עוד יותר) את חשבון הבנק של מנכ"ל החברה המבטחת…

    1. דמי ניהול יהיו תמיד משהו שיפגע בחיסכון הפנסיוני, אבל אסור להיתלות רק בהם כסיבה לכך שהפנסיה של החוסכים תהייה נמוכה. התמקדות בדמי הניהול והחשיבה שהשליטה (או הטיפול) ברכיב זה בלבד תוביל לפנסיה גבוהה או אפילו טובה היא שגויה וזריית חול בעיני הציבור. (גם בזה נגעתי בעבר https://pensuni.com/?p=1720 )

      1. כן, קראתי את המאמר ואני מסכים איתך. אני חושב שדמי ניהול הם "הפרי שתלוי הכי נמוך" ודי הגיוני להתחיל מהם, אחרי הכל לא צריך להבין או לעשות הרבה כדי לטפל בהם. אולי בגלל זה התקשורת מתמקדת בהם, הרי לא צריך חינוך פנסיוני כדי להבין ש 0.1 זה פחות מ 0.2.

  5. היי נדב,
    אשמח להבהרה בנוגע לאומדן תשואת קרן הפנסיה-
    דמי ניהול מצבירה – ממה הם נלקחים? האם מכל הסכום הצבור?
    הרי חלק מהסכום מושקע באגח מיועדות שמקבלות תשואה 4.86% , האם דמי הניהול המצהירה הם על הרכיב שמושקע בשוק ההון בלבד או על הכל (כולל מה שמושקע השוק ההון)?

    1. ערב טוב,

      דמי הניהול מהצבירה נגבים על בסיס חודשי מכלל הצבירה בקרן, כולל חלק הצבירה שמושקע באגרות חוב מבטיחות תשואה. חשוב לזכור כי דמי הניהול בקרן הפנסיה הם לא רק עבור ניהול השקעות.

  6. האם נכון לנהל 2 קרנות פנסיה פעילות במקביל מבחינת דמי ניהול:
    90% מהכסף יופרש לקרן פנסיה X עם דמי ניהול זולים בהפקדות אבל יקרים בצבירה.
    10% מהכסף יופרש לקרן פנסיה Y עם דמי ניהול יקרים בהפקדות אבל זולים בצבירה.
    פעם בשנה להעביר את הצבירה מקרן X לקרן Y עם הצבירה הזולה.

    דעתך?
    איזה השלכות יש אם בכלל על ענין הביטוח (כפל ביטוחים אולי או משהו דומה שאני מפספס)?

    1. ערב טוב רם,

      במקרה הזה יש לך חוסר בביטוח. אתה לא צובר תקופת אכשרה בקרן שבה אתה מבטח את מרבית השכר השכר שלך. בכל פעם אתה מעביר את הצבירה ומתחיל תקופת אכשרה חדשה.
      בקרן השנייה עם הותק, אתה צובר תקופת אכשרה על שכר נמוך יותר.

  7. שלום, אני בעלת חשבון פנסיה מקיפה במיטב-דש (ברירת מחדל) ומבקשת לעבור מ"עתיר חסכון" ל"מסלול ביטוח ברירת מחדל" (גם בעקבות הפוסטים שלך, אבל לא רק)

    בטופס צריך לסמן מהו גיל הפרישה במסלול – 60/62/64/67/ . מה המשמעות של הבחירה הזו?

    כמו כן צריך לסמן אם מעוניינים בפרנצ'זה – איך ואיפה אפשר למצוא את העלות של ההרחבה הזו?
    תודה רבה על הפוסטים המועילים!

    1. הי אסנת,

      גיל הפרישה במסלול מציין עד איזה גיל יגבו כיסויים ביטוחים ועד איזה גיל תהיי זכאית לקבלת קצבת נכות.
      ככל שגיל הפרישה גבוה יותר עלות הכיסוי גבוהה יותר.
      כדי לבדוק את הפער בין התרחישים ואת השפעת הפרנציזה את יכולה לפנות לנציגי מיטב דש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button