אקדמיה

מהי פרישה מרצון?

בדרך כלל כאשר מדברים על פרישה מעבודה, הכוונה הינה לפרישה לגמלאות במועדי ההגעה לגילאי הפרישה החוקיים, שכיום הם 67 לגברים ו-62 לנשים.

יחד עם זאת, קיימים גם מצבים בהם המעסיק יוזם תוכנית לעידוד לפרישתו של העובד ממקום עבודתו לפני הגעתו לגיל הפרישה לגמלאות, תכנית שכוללת תנאי פרישה משופרים מהרגיל, במטרה לגשר על התקופה שבין מועד הפרישה המוקדם למועד הפרישה החוקי.

במילים אחרת: פרישה מרצון הינה למעשה פרישה מוקדמת לפני גיל הפרישה החוקי.

מדוע יוזמים תכניות פרישה מרצון במקומות עבודה?

דבר זה נעשה מטעמים שונים, כגון בשל צורך לצמצם את כח האדם במקום העבודה, או בשל רצון להעזיב עובדים שאינם יעילים יחסית, אך זאת מבלי לפטר אותם, או בשל רצון לרענן את כח האדם במקום העבודה באמצעות החלפת העובדים הוותיקים, אשר קרובים יחסית לגיל הפרישה החוקי שלהם, בעובדים צעירים, שכישוריהם עדכניים יותר והמוטיבציה שלהם לעבוד גבוהה יותר, בעוד עלות העסקתם נמוכה יותר.

חשוב להדגיש שמדובר כאמור בפרישה מרצון, כלומר, אין מדובר בתוכנית שכופה על העובד לפרוש טרם הגיעו לגיל הפרישה החוקי שלו, אלא הדבר נתון לרצונו החופשי ובהתאם לשיקול דעתו.

ואכן, ייתכנו מצבים בהם העובד יעדיף לקבל את תוכנית הפרישה מרצון, במיוחד במצב בו הוא ממילא קרוב לגיל הפרישה החוקי שלו והוא כבר חש שחיקה רבה ורצון לפתוח בחיים חדשים, בין אם על מנת לפרוש כליל מעולם העבודה ובין אם כדי למצוא עיסוק אחר או מקום עבודה אחר.

דוגמאות למסלולי פרישה מרצון

בדרך כלל, המעסיקים שמכריזים על תוכנית פרישה מרצון, נוהגים לכלול בה מספר מסלולים חילופיים, על מנת לאפשר לעובדים שנכללים בתוכנית לבחור את המסלול המועדף עליהם ובכך להגדיל את אחוז העובדים שייענו לתוכנית. חלקם גם מציעים מסלולים חילופיים בהתאם למספר שנות הוותק של העובדים.

מסלולי הפרישה מרצון בדרך כלל נקבעים גם בהתאם למאפייני מקומות העבודה. כך לדוגמא, בקרב החברות הגדולות ובמיוחד בתחום ההיי טק, מקובל להציע חבילות פרישה, אשר כוללות תנאי פרישה משופרים וכן מענק הסתגלות והמשך שימוש במכונית ובטלפון הסלולארי בתקופת ההסתגלות, אשר כוללת מספר חודשים.

חברת אינטל למשל, הודיעה באפריל 2016 כי היא תעניק לעובדיה שקיבלו ציון בינוני במסגרת מבדקי ההערכה שלהם 8 משכורות, בונוס שנתי, חלק מתוך בונוס רבעוני ושנת ביטוח רפואי תמימה, כאשר עובדים שמועסקים בחברה כבר יותר מ-20 שנה אף יקבלו משכורת וביטוח רפואי לשנה מלאה.

בנוסף, עובדים בני מעל 60, או בני 55 ומעלה שעובדים בחברה לפחות 15 שנים, יקבלו כמה מהאלמנטים של חבילת הפרישה הנ"ל וכן שנת משכורת מלאה, בונוס שנתי מלא ועד שנה וחצי של ביטוח רפואי.

לעומת זאת, במגזר הציבורי בארץ, מקובל להציע לפורשים מרצון פיצויי פיטורים רגילים וכן, תשלומי פנסיה מוקדמת/תקציבית וזאת ממועד פרישתו המוקדמת של העובד ועד לגיל הפרישה החוקי שלו. עם הגיעו של העובד למועד הפרישה החוקי שלו, הוא יקבל  את קצבת הפנסיה הרגילה שלו וזאת מקרן הפנסיה שלו. במגזר הפרטי מקובל גם להציע תשלום חד פעמי של מענק פרישה ו/או פיצויים מוגדלים.

שוקלים פרישה מרצון? ישנם דברים שצריך לקחת בחשבון

ככלל, חשוב לבחון היטב את התנאים המוצעים במסגרת תוכנית הפרישה מרצון, על מנת לברר עד כמה, אם בכלל, הם אכן מטיבים עם העובד ביחס לתנאי הפרישה הרגילים אשר יינתנו לו במועד הפרישה החוקי שלו. במידה והוא היה בוחר להמשיך ולעבוד במקום עבודתו עד למועד זה.

לשם כך יש לקחת בחשבון שיקולים שונים רבים ומגוונים, אשר חלקם לפחות מצריכים בקיאות מקצועית של ממש. לפיכך במידת הצורך, מומלץ לבחון את פרטי תוכנית הפרישה מרצון תוך התייעצות עם איש מקצוע שמתמחה בנושא, כגון יועץ פנסיוני, יועץ מס, אקטואר וכדומה.

בין השיקולים השונים שיש לקחת בחשבון בעת שבוחנים את תנאי תוכנית הפרישה מרצון, יש לקחת בחשבון גם את שיקולי המיסוי ואפשרויות תכנון המס, תשלום דמי הביטוח הלאומי, ההפרשות הסוציאליות, הירידה בהכנסות בתקופת הפרישה המוקדמת עד להגעה לגיל הפרישה החוקי וזאת בהשוואה מול המשכורות החודשיות שהעובד אמור לקבל לו הוא יבחר להמשיך לעבוד במקום עבודתו עד למועד הפרישה החוקי שלו.

לשם ההשוואה, אין להסתפק רק בחישוב סכום המשכורת החודשית בלבד, אלא יש לקחת בחשבון בנוסף לה, גם את סכומי ההפרשות הסוציאליות של המעסיק והעובד וכן את שווי התנאים הנלווים למשכורת, כגון רכב צמוד, טלפון, דמי אש"ל וכדומה.

 

נכתב על עו"ד רונן בן צבי מנהל אתר פורטל זכויות עובדים, אתר המציע לעובדים השוקלים לפרוש מהעבודה, מידע נוסף וכמובן אפשרות לפנות לקבלת ייעוץ מפורט בנושא – בטרם קבלת החלטות כלשהן.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

מהי פרישה מרצון? by

עו"ד רונן בן צבי

עורך דין רונן בן צבי, עוסק מזה שנים רבות בייצוג עובדים ומעסיקים ומנהל את פורטל זכויות העובדים, האתר הגדול בישראל בתחום משפט העבודה

One Comment

  1. שלום,
    יש לי שתי שאלות ברשותך,

    1. מה מעמדו של פורש בפרישה מוקדמת כלפי מס הכנסה , האם יש לו זכויות והטבות בתחום החיסכון הפנסיוני (עד גיל 67) כשכיר? כעצמאי ?

    2. אם במסגרת הסדר הפרישה המוקדמת המעסיק מממן גם את המשך ההפקדה לחיסכון הפנסיוני, יש חובת זקיפה של הסכומים האלה לברוטו ? כולל בטל"א ומס בריאות?

    לתשובותיך אודה,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button