אקדמיה

מה כתוב בדוח השנתי מקרן הפנסיה?

בימים אלה נשלחו אליך הדוחות השנתיים מקופות הגמל וקרנות הפנסיה. ריכזנו כאן עבורך מספר דברים אותם צריך לבדוק בדוח השנתי. בדיקה נכונה של הדוח תשפר את החיסכון הפנסיוני שלך ותעזור לך להתאים אותו לצרכיך.

בשנים האחרונות נשלחים מקרנות הפנסיה דוחות מקוצרים בלבד. על ההבדלים בין הדוח המקוצר לדוח הקודם אפשר לקרוא כאן

האם עדכנת את קרן הפנסיה לגבי מצבך המשפחתי?

אם אתם נשואים, אתם יכולים לדלג ישר לטיפ השני שעוסק בכיסוי ביטוחי. אבל אם אתם רווקים ללא בן או בת זוג, גרושים או חס וחלילה אלמנים. אתם יכולים לחסוך המון כסף בתשלומים מיותרים עבור כיסוי לשארים.

מכיוון וקרן הפנסיה כוללת כיסוי למקרה מוות מידי חודש מנוכה סכום מהפקדה החודשית לטובת רכישת הכיסוי הביטוחי. מכיוון ואין לכם בן או בת זוג יש לכם אפשרות לבטל את הכיסוי כך שחלק גדול יותר מההפקדה יועבר לטובת החיסכון. כאשר המצב המשפחתי ישתנה חשוב לזכור לעדכן את הקרן ולפעיל את הכיסוי.

ניקח לדוגמא את יוסי, רווק, בן 25 שהצטרף לקרן הפנסיה, זאת עבודתו הראשונה והוא מקבל שכר של 6,000 ₪ בחודש, ערן משלם עבור כל הכיסוי הביטוחי בקרן 33 שקלים.  באפשרותו לוותר כעת על הכיסוי לשארים ולחסוך בכל חודש 27 ש"ח.

>>>>לקריאה נוספת על ויתור על כיסוי ביטוחי לשארים

נשואים? כדאי שתבדקו את גובה הכיסוי למקרה מוות

קרן הפנסיה מעניקה קצבה חודשית באבדן כושר עבודה וחס וחלילה במקרה מוות. הכיסוי הגבוה ביותר הוא כמובן 100% מהשכר. שמתחלק בין האלמנה והיתומים.
במידה ועיקר פרנסת המשפחה נופלת עליכם, חשוב להבטיח כי חס וחלילה במקרה של מוות ההכנסה החודשית של המשפחה לא תפחת בצורה משמעותית, לכן חשוב  כי קצבת השארים תהייה קרובה עד כמה שניתן לשכר החודשי. שיעור הכיסוי הביטוחי נקבע לפי גיל הצטרפות לקרן הפנסיה, כאשר ככל ומצטרפים בגיל מבוגר יותר, כך אחוז הכיסוי נמוך יותר. הצטרפתם לקרן הפנסיה באמצע שנות העשרים? ניתן להגדיל את הכיסוי הביטוחי על ידי בחירה במסלול ביטוחי אחר.

בחלקו העליון של הדוח תמצאו את גובה הקצבה החודשית שתשולם לבן הזוג והילדים, חס וחלילה במקרה של מוות. במידה וסכום הקצבאות נמוך מהשכר החודשי שלכם. עליכם לשנות את מסלול הביטוח בקרן. במידה והסכום עדיין נמוך יתכן ועליכם לרכוש ביטוח חיים.

דוח שנתי

>>>>לקריאה נוספת אודות גובה הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה

אחוז הכיסוי למקרה נכות

כיום רוב קרנות הפנסיה מעניקות כבררת מחדל כיסוי ביטוחי מלא למקרה של אבדן כושר עבודה.  אבדן כושר עבודה מלא במידה והוא עולה 75% נכות, במקרה זה תקבלו 75% מהשכר המבוטח בקרן הפנסיה. ולא משנה באיזה גיל הצטרפתם לקרן. חשוב לבדוק האם גם הקרן שלכם מעניקה לכם את הכיסוי המקסימלי ובמידה ולא לעבור למסלול ביטוחי מעניק כיסוי גבוה יותר. כיום ישנה גם אפשרות לרכוש הרחבות ביטוחיות שמאפשרות לך לבטח גם חלקי שכר שעליהם אתה לא מפקיד לקרן, לדוגמא עמלות או שעות נוספות.

בחלקו העליון של הדוח תוכלו לראות את גובה הקצבה החודשית שתשולם במקרה של אבדן כושר עבודה ואת השחרור שתקבלו במהלך התקופה.

שחרור מפרמיות היא הפקדה שתפקיד קרן הפנסיה לטובת החיסכון שלכם כל עוד תמצאו באבדן כושר עבודה. גובה השחרור יהיה בגובה ההפקדה החודשית (הפקדות עובד, מעסיק ופיצויים)

האם כל ההפקדות החודשיות מופיעות בדוח השנתי?

החלק העיקרי בדוח, הוא פירוט ההפקדות החודשיות אותם ביצעת אתה ומעסיקך.  ההפקדות מבוצעות מתוך השכר הפנסיוני וניתן לראות אותם בתלוש השכר. כדי לוודא כי כל  ההפקדות הועברו לקרן הפנסיה, צריך לבחון כי מופיעים כל חודשי העבודה. עובד אשר עבד שנה מלאה צריך לראות בדוח השנתי פירוט עבור שנים עשר חודשי עבודה. בנוסף מומלץ לבחון האם הסכומים המופיעים בחלק העמית  תואמים את הסכום שירד בתלוש השכר.

דוח שנתי

האם כבר בחרת מסלול השקעה?

בעבר היה בקרנות הפנסיה מסלול השקעה אחד, מסלול כללי. כיום בכל קרנות הפנסיה קיימים מסלולי השקעה מותאמי גיל, מסלולים בהם רמת הסיכון הולכת וקטנה ככל שמתקרב מועד הפרישה. חוסכים מבוגרים או כאלה המתקרבים לגיל פרישה יכולים לבחור במסלול בעל רמת סיכון נמוכה יותר וחוסכים צעירים יכולים להגדיל את אחוז המניות בתיק החיסכון הפנסיוני שלהם. בנוסף נוספו בשנים האחרונות, מסלולים כשרים העומדים בכללי ההלכה הדתית, המסלולים ההלכתיים מפוקחים על ידי בד"צ העדה החרדית ובמקרים מסוימים ובחלק מהקרנות אף על ידי בד"צ בית יוסף או כשרות גלאט הון.

>>>>לקריאה נוספת על מסלולי השקעה מותאמי גיל

איזה אחוז מהשכר אתה מפקיד לקרן הפנסיה?

כיום קיימת חובה להפקיד לפנסיה לפחות 6% מהשכר (עד ינואר 2017 החובה הייתה 5.75%). לא הרבה עובדים יודעים שיש באפשרותם להגדיל את אחוז ההפקדה החודשי ל-7%. הגדלת ההפקדה לפנסיה מגדילה קודם כל את החיסכון הפנסיוני ובמקרים רבים היא מעניקה גם הטבות מס.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

מה כתוב בדוח השנתי מקרן הפנסיה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. מדוע הוספת בתמונת הפוסט הזה משקפיים?
    יש חברות שצריך משקפת חזקה כדי לקרוא את הדוח ממש אותיות בגודל מילימטר וחצי .
    זה נורא שלא קבעו סטנדרט מחייב של אותיות ומבנה מחייב ואחיד לכל החברות.
    פעם לא היה ניתן להבין את ה 106 של מס הכנסה כל אחד עשה אחרת ואי אפשר היה להגיש דוח שנתי למס הכנסה
    עד שעשו סדר וחייבו את כולם לסמן את מספרי הסעיף בדוח השנתי.
    רוב דפי החשבון מגיעים לאנשים עם ראיה חלשה והם נזקקים לזולת כדי לקרוא את הדוח בגלל המבנה וגודל האותיות
    בזמנו פניתי לח"כ מיכאל איתן שהיה יו"ר ועדת המחשוב של הכנסת ולשחתי לו דוגמאות אך שום דבר לא זז.

  2. מה שמצחיק הוא שאת הפורמט לדוח השנתי קובע האוצר ולכן במקום שהאוצר יחנך אותנו איך להבין את הדוח השנתי הוא פשוט יכל לשנות אותו לקבוע פורמט יותר פשוט. השנה במנורה מבטחים הכנו תוספת לדוח השנתי שכוללת את כל הפרמטרים החשובים (ללקוח) : תשואה, דמי ניהול סך הפקדות ובצד השני: גובה החיסכון, גובה הכיסוי הביטוחי וגובה הקצבה למקרה של מוות. אני מקווה שזה היה מספיק ברור ללקוחות.

  3. הנני אשה מוגבלת,נתמחת ע*י בטוח לאומי,בעברי עבדתי בשני בנקים,הפועלים ולאומי.היתי שוטפה של אבי בבנק דיסקונט סניף חולון,אין לי את הפרטים האישיים של אבי פרט לשמו,גלמן אברהם,והוא היה תושב חולון. וכאן יש לי שאלה:מדוע חייבים לעבור את כל שבעת מעדורי הגהינום על מנת שהמדינה תזכה את הזכאים לכספים שמגיע להם? אם היה לי חוב במס הכנסה או בטוח לומי במהירות היו פונים לחייב.ובקשר לזכאות הסיפור שונה לגמרי.
    בתודה,
    יהודית.

  4. בטח שזה לא הבמה לייעוץ , אבל אני בתור אחד שמעולם לא מתעסק בזה, הבנתי שאני צריך להתחיל מקריאת הדוח.
    אני בן 37,פלוס 3 , ברוטו כ14, כרגע כל החסכון הפנסיוני הוא בביטוח מנהלים. דמי ניהול גבוהים (2 אחוז ועוד 1 אחוז מהצבירה ) הובילו אותי לשקול מעבר לקרן פנסייה. האם זה צעד נכון ?

    1. צהריים טובים עומר,

      מבחינת דמי ניהול יש יתרון במעבר לקרן פנסיה, כפי שאמרת לא ניתן לתת כאן יעוץ. במסגרת מעבר בין תכניות שכאלה יש לקחת בחשבון גם מצב בריאותי והתפתחות עתידית בשכר.

  5. שלום נדב,
    יש לי שאלה לגבי מסלול הביטוח בקרן פנסיה, מקווה שזה המקום המתאים.
    אני בת 27 רווקה ללא ילדים, ויש לי קרן פנסיה במסלול כללי.
    קראתי שבמצב שלי עשוי להיות יתרון למסלול "עתיר ביטוח נכות" מאחר שיש בו אותו כיסוי לנכות כמו במסלול הכללי, אך השכר המבוטח כולל גם עליה בשכר הראלי ביחס לשכר הראשוני שהובטח.
    האם המידע מדויק?
    אם אעבור מסלול ובהמשך אקים משפחה, מה המשמעות הכלכלית של החזרה למסלול הכללי?
    תודה רבה מראש,
    מרים

    1. בוקר טוב מרים,

      זה תלוי בקרן הפנסיה שבה את מבוטחת, את צריכה היום מסלול שיתן לך מקסימום כיסוי למקרה נכות ומקסימום כיסוי לשארים ואז לבצע ויתור על שארים.
      במידה ותבחרי מסלול עם פחות כיסוי לשארים ובעתיד תבקשי להגדיל את הכיסוי יתכן ותצטרכי למלא הצהרת בריאות, בנוסף תצטרכי להשלים תקופת אכשרה על הגדלת הכיסוי.
      כתבתי על כך גם בקישור הבא: https://pensuni.com/?p=158

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button