דעות

ישראל מחר, לאן נעלמו כספי הפנסיה?

תקציר

השבוע הגיע אלי במייל הסרטון של ישראל מחר. ישראל מחר, למי שלא יודע היא התנועה חוץ פרלמנטרית שראשיה הם מנהיגי המהפכה של קיץ 2011. מי ששאף להוריד את מחירי הדיור באותו קיץ מנסה כעת לשנות את ישראל ולהפוך אותה למקום טוב יותר. בסרטון מסופר על הבחור הטוב ישראל שעובד לפרנסתו כנגר, לא איש הי טק, לא סוכן מכירות, נגר. אדם פשוט שמתפרנס מעבודה קשה, בכל חודש מפקיד ישראל כספים לפנסיה, את קרן הפנסיה מנהלת דמותו של החזיר אולי כאלגוריה לקופת החיסכון של ילדותינו אולי לחזירות הקפיטליסטית, אולי. להפתעתו של ישראל לאחר שנים של עבודה קשה כאשר הוא מתכוון לצאת לפנסיה ולהגשים את כל החלומות שלו הוא מגלה שהחיסכון שלו בקרן הצטמצם, למה?
מתברר כי מנהל הקרן, החזיר, הלווה במשך כל תקופת החיסכון את הכספים לטייקון אכזר, הפינגווין. וזה חגג על הכספים, קנה לעצמו מטוס פרטי, מכונית יפה וברגע האמת גילה שאין לו מספיק כסף להחזיר חזרה לציבור החוסכים.
מציאות כואבת או אולי דמגוגיה?

המציאות 

כספי הפנסיה שלנו, שלי ושלכם מושקעים בשוק ההון. בקופות הגמל וביטוחי המנהלים כל הכספים מושקעים בשוק ההון בקרנות הפנסיה רק 70% מושקעים בשוק ההון. מה מרכיב את שוק ההון בו משוקעים כספי הפנסיה שלנו? מניות, אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות וכן גם כספים של טייקונים. למעשה כאשר הטייקונים רוצים לגייס כספים הם פונים לשוק ההון ומוצאים בצד השני את בתי ההשקעות וחברות הביטוח שמשקיעות את כספי החוסכים, הכספים שלנו, בחברות של אותם טייקונים.
בשנים האחרונות, נכנס לשימוש מושג חדש, תספורת, פירושו שהטייקונים אשר קיבלו הלוואות במשך שנים מהגופים המוסדיים במשק, בתי ההשקעות וחברות הביטוח, מתקשים להחזיר את הכספים והם מחזירים סכומים קטנים יותר מאשר אלה שהתחייבו. כלומר אנחנו ציבור החוסכים מפסיד.

דמגוגיה?

אם ציבור החוסכים מפסיק, מדוע אני מכנה זאת דמגוגיה? שוק החיסכון הפנסיוני מנהל היום בקרנות הפנסיה החדשות, בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים כ- 500 מיליארד שקלים כאשר לדוגמא החשיפה של כלל שוק החיסכון הפנסיוני לחברה כמו IDB עמד בשנת 2011 על 3.2% מתיק החיסכון הפנסיוני. במידה ובכלל קבוצות הבנות בקבוצת IDB, חברות כמו שופרסל וסלקום תהיינה תספורות של 50% הפגיעה בפנסיה של הציבור תעמוד על 0.8% (עודד שריג, 2011).

כלומר גם אם מחר IDB תעלם מהמפה והחברות, הרווחיות שלה, יעלמו יחד איתה. הפגיעה בפנסיה שלנו תעמוד רק על 0.8%. כדי להבין עד כמה פגיעה זו זניחה חשוב לזכור כי בשנת 2008 בזמן המשבר העולמי נחתך החיסכון הפנסיוני בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים בכ- 20% וקרנות הפנסיה ב- 10%. כלומר הציבור הישראלי צריך לחשוש הרבה יותר ממשבר עולמי מאשר מנפילה של טייקון זה או אחר.

צודקים בישראל מחר, כי ההתנהלות של הטיקונים לא תקינה ויתכן כי הגופים המוסדיים לא עושים מספיק כדי לגבות את כלל החובות אבל מכאן ועד פגיעה בפנסיות של הציבור מסתתרות המון המון הנחות סמויות.

תפקידו של ישראל בסרטון (או הכנה לסרטון הבא)

במשך השנים חסך ישראל כספים לפנסיה והופתע לגלות בסוף כי לא נשאר לו כסף. תמיד אנחנו מופתעים בסוף. איפה היה ישראל בכל תקופת החיסכון? האם הוא באמת היה סבור שהכסף שחסך יצליח לקיים אותו בכבוד בפנסיה? האם הוא יודע שכדי לקבל פנסיית זקנה של 5000 שקלים בחודש הוא צריך לחסוך קרוב למיליון שקלים? האם הוא יודע בכלל איפה הכספים שלו מושקעים?

ממפלגה ששואפת לשנות את המציאות שלנו הייתי מצפה לקצת יותר מאשר סרטון מושקע, אולי במקום להשקיע בדמגוגיה ישקיעו בישראל מחר בחינוך של הציבור החוסכים ילמדו אותם לנהל נכון של החיים לקראת הפרישה. או שאולי זה פחות מעניין ויגרור קצת פחות שיתופים בפייסבוק.

קריאה נוספת בדהמארקר

About the author

About the author

נדב טסלר, בעל רישיון משווק פנסיוני במנורה מבטחים פנסיה. משמש כמנהל התוכן במנורה מבטחים פנסיה והעורך הראשי של אתר פנסיוני.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

ישראל מחר, לאן נעלמו כספי הפנסיה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. פוסט פשוט וראוי.
    קודם כל ישראלי עצמאי, ואני מכיר עצמאיים, ורובם כלל לא חוסכים לפנסיה.
    מאז שיצא חוק פנסיה חובה לעצמאים, המצב השתפר.
    שנית, יש משהו בזה – מנהלי קרנות הפנסיה אכן מלווים לטייקונים (פישמן, דנקנר, תשובה וכו') מאות מליוני שקלים ללא בטוחות… אבל ככה זה שוק ההון.
    יצא ככה שאכן במהלך העשור מאז שהפוסט הזה נכתב, אותם טייקונים עשו תספורות מיני תספורות.

    היה יכול להיות נחמד אם היה מנגנון שבו ברגע שטייקון עושה תספורת (למשל – תשובה), ואז קם על הרגליים ומצליח להישאר או לחזור להיות טייקון ומרוויח שוב מליונים, אז איכשהוא שיחזיק חלק מהחוב האבוק/מחוק.
    אבל לא ככה החיים עובדים.
    גם העובדה שבתי המשפט בקושי בוחרים לעשות "הרמת מסך" ולחלט רכוש אישי של הטייקון שחי היטב שנים רבות "על חשבון הציבור" ולווה הרבה יותר ממה שהחברות שלו יכלו להחזיר- פוגעים באמון של הציבור באותם טייקונים (היום כבר מילה משוקצת).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button