חדשות

מהפיכה בחיסכון הפנסיוני בישראל

כנראה שמישהו במשרד האוצר לא אהב את העקיצות ששחררנו לכיוונם בעבר. באוצר בישרו היום על תחילתן של שתי מהפיכות בחיסכון הפנסיוני בישראל. הראשונה פתיחת שוק ביטוחי המנהלים בעלי המקדם המובטח לתחרות, והשנייה מתן מענה לבעיית הריבית התחשיבית בקרנות הפנסיה. מענה שיאפשר את פתיחת שוק הקצבאות לתחרות.

הממונה על שוק ההון מאפשרת לנייד פוליסות ביטוח חיים עם מקדמים

ההוראות מאפשרות למבוטחים בפוליסות ביטוח חיים עם מקדמים המבטיחים תוחלת חיים, לנייד בין חברות הביטוח את הפוליסות שברשותם.
לאחר הפסקת שיווקן של פוליסות אלה בשנת 2013 הפכו המבוטחים ל"לקוחות שבויים" בשל החשש לאבד את המקדם. ההוראות יאפשרו למבוטחים לנייד את החיסכון שלהם תוך שמירה מלאה על המקדם המובטח לתוחלת חיים. בכך יגדל כוח המיקוח של החוסכים אל מול חברות הביטוח שיתחרו ביניהן על הפחתה בדמי הניהול ומתן שירות ראוי. מהצד השני, חברות שיבקשו לקלוט פוליסות אלו יצטרכו להוכיח כי ביכולתן לעמוד בהתחייבויות.

הממונה על שוק ההון מאפשרת לפורשים לגמלאות לבחור את הקרן שתשלם את קצבתם

ההוראות מסירות חסם שמנע מחוסכים בסמוך לפרישה לבחור את קרן הפנסיה המתאימה להם ביותר, על ידי עדכון מנגנון חישוב הקצבה. ההוראות יפתחו את השוק לתחרות, שצפויה להוביל להפחתת דמי הניהול בשלב הפרישה.
כיום בשל הריבית הנמוכה במשק, נוצר גרעון אקטוארי בעת פרישה. כדי למנוע גרעון זה, קרנות הפנסיה החדשות נמנעו מקליטת מבוטחים לפרישה מיידית. הבעיה אותה תארנו בהרחבה בעבר מוסדרת בטיוטת החוזר באופן הבא:
קצבת הזקנה של הפורשים תחושב לפי המקדם הידוע בפרישה, אך בנוסף יחושב לכל פורש מקדם עדכון.
מקדם העדכון יצטרף לחישוב המאזן האקטוארי של הפורש פעם בשנה ויפחית (או יוסיף) מקצבת הזקנה שלו את החלק היחסי של הגרעון אותו יצר. מקדם העדכון, והפחתת הקצבה לאורך השנים באים למנוע מצב של הפחתת קצבאות הזקנה של הפנסיונרים בעשרות אחוזים בשנים הקרובות (רוצים לדעת מה אנו חושבים על ההחלטה?).

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר: "ההוראות אשר מחזקות את כוח המיקוח של חוסכים, יאפשרו להשיג תנאים טובים יותר ודמי ניהול נמוכים יותר במהלך תקופת החיסכון ובפרישה. אגף שוק ההון ימשיך לפעול לטובת הצרכנים ולהגברת התחרות בשוק".

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

מהפיכה בחיסכון הפנסיוני בישראל by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. אם היתה וודאות כלשהי בפנסיות החדשות שבדרך כלל הקצבה קבועה…גם זה הלך

    ואם התשואה גבוהה יותר יתנו יותר פנסיה?

    האם החברות לא ייקחו סיכונים יותר כי לפנסיונר אין אפשרות לנייד ?

    אם הייתי יכול היום לצאת לפנסיה או בדצמבר 2015 מה עדיף לדעתך?

    לתשובותיך אודה

    1. הי בנצי,

      הפנסיה תחושב במועד הפרישה ותקטן לאורך השנים בהתאם לגרעון אותו צברת במועד היציאה לפנסיה. כמובן שבמידה והתשואות יעלו בעתיד, יתכן והירידה תהייה קטנה יותר.

      התחולה אמורה לחול כבר על הפורשים מעכשיו, כך שקשה לקבל החלטות במיוחד שמדובר רק בטיוטת חוזר שצפויה לעבור עוד שינויים.

  2. עדיין לא ברור מתי יאושר המעבר פורמלית
    דבר שני לא ברור מה תהיה ההתיחסות לפלויסות ביטוח משנת 2001 ומטה עם מקדמים קבועים ואטרקטיבים
    האם בכלל חברות הביטח נערכות למעבר פוליסות כאילו אליהם והאם יש להם עתודות מספוק להפרשות כספים גבוהה יותר. אין ספק שאם תהליך כזה ימומש ללא התניות הוא מאוד חיובי .

    1. נכון מאוד, עדיין רבים מאוד סימני השאלה.

      אני מניח שקיימות בשוק חברות שהיו מוכנות לקלוט אליהן ביטוחי מנהלים בעלי מקדם מובטח בדמי ניהול הנמוכים מאלה הקיימים היום, מה גם שבטיוטה קיים מנגנון הגנה לחברות שמאפשר לייקר את "דמי הניהול" במקרה של התארכות בתוחלת החיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button