דעות

משחק סכום אפס

השבוע נכנסתי לאתר הפנסיה נט כדי לקחת נתונים עבור מצגת והנה הם לפניכם. הגרף שבתמונה מציג את הפער בין נתוני הניוד הנכנס והיוצא בקרנות הפנסיה בשניים עשר החודשים האחרונים. ככל שקרן הפנסיה ממוקמת בצד שמאל של הגרף הסכום שנכנס אליה במהלך התקופה ממעבר מגופים אחרים גבוה מהסכום שיצא ממנה.

נתוני ניוד נכנס יוצא

באופן מפתיע אנו מוצאים בצד שמאל של הגרף, צד הקרנות המגייסות, את קרנות הפנסיה הגדולות למעט מקפת והפניקס ואילו במרכז הגרף מוצאים את קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות שמנסות להגדיל את נתח השוק שלהן בענף הפנסיה. מבטחים החדשה והראל גלעד  מובילות את הטבלה בניוד נטו של 169 מליון ו-155 מליון שקלים בהתאמה וסוגרת את הטבלה קרן הפנסיה מקפת עם ניוד שלילי של 400 מליון שקלים.

בעבר השווינו מספר פעמים בין שוק הסלולר לבין שוק החיסכון הפנסיוני (כאן וכאן) וצפינו שמהלכים שעברו על שוק הסלולר יפעלו בצורה דומה גם בשוק החיסכון הפנסיוני. והנה בניגוד לשוק הסלולר שם אנחנו רואים שהמפעילות החדשות מגייסות לקוחות על חשבון המפעילות הותיקות, בשוק החיסכון הפנסיוני המהפכה מתקשה להתרומם.

מעבר לקוחות בסלולרבחינת גרף נתוני גיוס הלקוחות בקרב חברות הסלולר בחודש אוקטובר מציבה מראה לנתוני הניוד בקרנות הפנסיה. בצד שמאל, צד המגייסים נמצאים המפעילים החדשים  גולן טלקון והוט מובייל שחוטפים לקוחות במבצעים אטרקטיבים ואילו בצד ימין, בצד המדמם אנחנו מוצאים את המפעילים הותיקים, כולם ללא יוצא מהכלל.

גולן טלקום

המהפיכה לא תשודר בטלוויזיה

את מהפיכת המחיר של גולן טלקום מייצגת בשוק החיסכון הפנסיוני קרן הפנסיה הקטנה של דש מיטב. מעבר לסלוגנים הדומים בקמפיין קיים דמיון רב בתעריפים של שני הגופים. גולן טלקום במחיר של 0 שקלים וקרן הפנסיה של דש ששברה את המחירים למצטרפים באופן ישיר (לקריאה נוספת)

דש פנסיה

ובמהלך 2013 זכתה באופן מפתיע במכרז עובדי המדינה בדמי הניהול אפסיים. על אף נקודות הפתיחה המוצלחת, מציגה קרן הפנסיה של דש בשניים עשר החודשים האחרונים נתוני ניוד שלילים. כאשר במהלך השנה האחרונה עזבו את הקרן 15 מליון שקלים, הדבר מקביל לכך שגולן טלקום יציגו אף הם נתוני גיוס שלילים בעוד שפלאפון ופרטנר יציגו נתונים חיובים.

בדומה לשוק הסלולר גם שוק החיסכון הפנסיוני הינו שוק רווי, גיוס לקוחות חדשים חייב להתבצע מקרב השחקנים הקיימים. כאשר המאגר הגדול ביותר נמצא כמובן בקרב הקרנות הגדולות. אך מתברר כי למרות התחרות, קרנות הפנסיה הגדולות מצליחות לשמר את כוחן ואף להתחזק.

בדוח הממונה על שוק ההון לשנת 2012 שהתפרסם השבוע מופיע כי הריכוזיות בתחום קרנות הפנסיה הולכת וקטנה החל משנת 2006.

התרות בשוק החיסכון הפנסיוני

ואכן אנו חוזים בירידה מתמדת בדמי הניהול בקרנות הפנסיה, אך בעוד שבשוק קופות הגמל היו בשנת 2012 77 חברות שעסקו בניהול קופות גמל רק 13 חברות עסקו בניהול קרנות פנסיה, מתוכן 5 קרנות הפנסיה הגדולות שנמצאות בשליטת חברות הביטוח.

פנסיה זה (לא) רק דמי ניהול

דש פנסיה שברה את השוק הפנסיה במחיר אותו היא הציעה ללקוחות הקצה אך בניגוד לשוק הסלולר בו ללקוח ישנה תפיסת מחיר חזקה, בשוק החיסכון הפנסיוני ישנם מספר פרמטרים נוספים שמונעים מדש להציג את ההצלחה שמציגה גולן טלקום בשוק הסלולר.

תשואות

קרן הפנסיה של דש מיטב מבוססת על קרן הפנסיה של חברת יובלים אליה התאחדה בתחילת השנה גם קרן הפנסיה של מיטב. בבחינת תשואות קרנות הפנסיה, בשנה שלוש וחמש שנים האחרונות.

תשואות דש פנסיה

מציגה קרן הפנסיה של דש, תשואה נמוכה משמעותית מאשר התשואה שמציג כלל השוק. בחיסכון הפנסיוני יש לכך משמעות לא מעטה, פער של שני אחוזים בתשואה על חיסכון של 100,000 שקלים שווה לחוסך 2,000 שקלים בשנה. פער אותו קשה מאוד לקזז בדמי ניהול. כל עוד הפער בתשואות כה חזק, חוסכים רבים יוותרו על דמי הניהול הזולים אותם מציעה דש מיטב וישארו בקרן הפנסיה שלהם.

תקנון

אך לא רק מבחינת תשואות קיים פער בין קרן הפנסיה של דש לבין קרנות הפנסיה אחרות הקיימות בשוק, כפי שהצגנו בעבר בכתבה העוסקת בתאונת עבודה (לקריאה). הפיצויי אותו תעניק קרן הפנסיה של דש במקרה של תאונת עבודה ואף במקרה שלאירוע טרור או מלחמה יהיה נמוך משמעותית מאשר בקרנות הפנסיה הגדולות מהן היא רוצה לקחת לקוחות.

העתיד, ללא שינוי ניכר

 ללא ספק בשנת 2014 דש מיטב תצליח למשש בצורה טובה יותר את ההסכם עליו היא חתמה עם עובדי המדינה. ותצליח להעביר לשורותיה מספר רב יותר של לקוחות. אך להשפעה של דמי הניהול הנמוכים אותם הציעה דש ישנה השפעה רחבה יותר על שוק החיסכון הפנסיוני, מעבר ללקוחות אותם תצליח לגייס דש מיטב. דמי הניהול האפסים אשר הוגשו במכרז צה"ל ובמכרז עובדי המדינה עומדים לנגד עיניו של כל גוף העומד לפני מכרז חדש.

המשך ירידת דמי הניהול ושחיקת הרווחיות לא מבשרת טובות לשחקנים החדשים שמנסים להיכנס לתחום החיסכון הפנסיוני. ואנו נחזה גם בשנה הקרובה בהתבססות בפסגה של הראל גלעד ומנורה מבטחים.

תמונה צולמה על ידי מרטין שרמן

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

משחק סכום אפס by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button