דעות

רוצה לחיות לנצח? בעיה שלך

לארי פייג' אחד ממייסדיה של גוגל הכריז לא מזמן על הקמת חברה חדשה תחת המטריה של גוגל. מטרת החברה החדשה, קליקו, להילחם בתופעת ההזדקנות ולשפר את הבריאות ואיכות החיים של בני האדם. לדברי לארי, "מחלות וזקנה משפיעות על המשפחות של כולנו, אני מאמין שאנחנו יכולים לשפר את החיים של מיליונים". (לקריאה נוספת)

עד מאה ועשרים שנה

בעוד בגוגל רוצים לשפר את החיים שלנו תוחלת החיים בישראל עומדת כבר היום על 80 שנים לגבר ו – 83.9 לאישה. ובכל שנה מתפארים במדינת ישראל בגידול בתוחלת החיים בישראל ובמיקומה הגבוה של תוחלת החיים של הגברים והנשים במדינה לצד המפותחות שבמדינות המערב. אך האם באמת מעוניינים במדינת ישראל בגידול זה בתוחלת החיים?

תוחלת חיים לגברים
במחקר שבוצע בסין והתפרסם בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית, מתגלה כי תוחלת החיים של תושבי צפון סין, כחצי מיליארד תושבים, תהייה קצרה בלפחות חמש שנים בממוצע מתוחלת החיים של תושבי דרום סין וזאת בגלל האוויר המזוהם ששאפו.

במשך שנים סיפקה ממשלת סין פחם להסקה בחינם לתושבים הצפון ואת השפעות זיהום האוויר הכבד מוצאים היום בתוחלת החיים. לארכת מחברת המחקר ניתן להשליך מתוצאות אלו גם על מקומות נוספים בעולם.  (לקריאה נוספת, אתר הארץ)

גם בישראל קיימים פערי תוחלת החיים בין האזורים השונים

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מרמזים כי גם בארץ קיימים פערים בתוחלת החיים בין הערים השונות, לדוגמא תוחלת החיים לגבר ברמת גן עומדת על 80.6, גבוה מהממוצע הארצי בעוד שבבאר שבע תוחלת החיים לגבר היא רק 77.6 שנים. גם בתוחלת החיים של נשים קיים פער בין תושבות רמת גן לתושבות באר שבע, כאשר הראשונות מחזיקות בשיא הארצי של 84.3 שנים ואילו בדרום תוחלת החיים היא 81.7 שנים.

האם תושבי הדרום צריכים להמתין לגוגל שיביאו את הבשורה לתושבי הדרום? מתברר כי בכדי להאריך את תוחלת החיים של תושבי הדרום, לפני שבאים לטפל בבעיית מצוקת הרופאים או זיהום האוויר ניתן לטפל בבעיה פשוטה בהרבה.

משרד הבריאות קובע כי העישון מזיק לבריאות

מחקרים מראים כי בקרב מעשנים תוחלת החיים קצרה יותר בכעשר שנים מאשר אנשים שלא מעשנים. הפסקת העישון בקרב נבדקים הקטינה ב- 16% את הסיכון למות ממחלת לב והגדילה ב – 33% את הסיכוי להגיע לגיל 80. כמובן שיתכנו משתנים מתערבים נוספים רבים אשר עשויים לשבש את תוצאות המחקר, כמו תזונה נכונה וספורט אבל המציאות ברורה. לפני שממהרים להשקיע (או להאשים) את ההזנחה בתשתיות בדרום כדאי להשקיע קודם בחינוך להפסקת העישון, עידוד ספורט ותזונה נכונה.

סיגריה זה מגעיל אותי

מתי לאחרונה ראיתם קמפיין שמעודד הפסקה של עישון? מתי שמעתם על תכנית מרכזית בעידוד משרד הבריאות לגמילה מסיגריות? לא, הגדלת המיסוי על הטבק והסיגריות הוא לא חינוך זאת פשוט דרך נוספת לקחת כסף מאנשים. יתכן ובמדינת ישראל פשוט לא רוצים לראות אנשים אשר מפסיקים לעשן?

"תוחלת החיים שלנו עולה, וזו בעיה. אנשים פה מסרבים למות."שלמה מעוז

הדברים האלה אשר נאמרו על ידי שלמה מעוז בכנס העסקים של BNI התייחסו אמנם לבעיות הדיור שקיימות בארץ אבל באופן טבעי מתייחסים גם לבעיה גדולה הרבה יותר אשר מאיימת על ממשלת ישראל, קצבאות הזקנה. מדינת ישראל משלמת קצבאות זקנה תחת שני כובעים.  מצד אחד באמצעות קצבת הזקנה של ביטוח לאומי ומצד שני היא משלמת פנסיות לפורשי קרנות הפנסיה הותיקות, ופורשי המגזר הציבורי הזכאים לפנסיה תקציבית מהמדינה.

בשנת 2012 עמדה התחייבות המדינה לפנסיה התקציבית על יותר מ- 577 מיליארד שקלים, גידול של 13 מיליארד שקלים בהתחייבויות (דוח שנתי ממשלת ישראל 2012 ) . גידול בתוחלת החיים משפיע בצורה ישירה על תשלומי הקצבאות אותן תשלם הממשלה בשנים הקרובות. אמנם העישון וזיהום האוויר יוצרים לא מעט כאבי ראש והוצאות לקופות החולים ולמשרד הבריאות אך מצד שני, הקטנת תוחלת החיים בקרב המעשנים חוסכת לא מעט כסף לאוצר המדינה.

ונסיים בשיר, כמובן, Alphaville – Forever Young

התמונה נלקחה מכאן

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

רוצה לחיות לנצח? בעיה שלך by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. קצת קונספירטיבי משהו, לא? 🙂
    אתה רומז שהמממשלה תעדיף שאנשים ימותו יותר מוקדם מעישון, סמים, אלכוהול ותרופות מאשר שיחיו כמה שיותר ויהיו עם המשפחות שלהם?…
    (אני חושב בדיוק כמוך ואף יותר מזה).

    שאלה – מה התחייבויות הממשלה לפנסיה התקציבית לשנת 2017? איפה מוצאים את הנתון הזה נדב?
    זה כולל את מערכת הביטחון (צה"ל, השב"כ והמוסד כמובן), האוניברסיטאות (פרופסורים אמריטוסים למיניהם) ומערכת המשפט (שופטים, אלא מה?)?
    מי קובע מי יקבל פנסיה תקציבית?
    איפה מגלים מי מקבל פנסיה תקציבית?

    תודה מראש על התשובות.

    1. לא חושב שזאת מדיניות מכוונת של הממשלה לגרום לכל שהאזרחים ימותו. לצערי לפני שהם ימותו הם יעלו יותר למשלמי המיסים במסגרת הטיפול בקופות החולים. אותה בעיה שגורם העישון תגרום בעתיד התזונה.

      לגבי השאלה השנייה שלך, תעשה חיפוש קצר בגוגל "התחייבות המדינה לפנסיה תקציבית" תמצא את כל המידע. תנסה להגיע לדוחות הרשמים של האוצר או לפחות לתקציר טוב באחד האתרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button