מכתבים למערכת

פנסיה לעוזרת בית שעברה את גיל הפרישה

אני מעסיקה עוזרת בית פעם בשבוע מזה כ-5 שנים. העוזרת ילידת 1944 ומקבלת קצבת זקנה. האם עליי לחסוך עבורה לפנסיה? 

במקרה של עובדת שעברה את גיל פרישה יש לבחון האם היא מקבלת היום קצבת זקנה מגורם אחר שאינו ביטוח לאומי כמו קרן פנסיה, קרן פנסיה ותיקה או ביטוח מנהלים ובמידה והיא אינה מקבלת קצבה יש להפקיד עבורה לקרן הפנסיה.

בתאריך 6/3/2011 נחתם הסכם חדש במסגרת צו ההרחבה לפנסיית חובה. במסגרת ההסכם נתנה הבהרה למועד תום חובת ההפקדות לפנסיית חובה. על פי הצו קיימת חובה להפקיד על כל עובד החל מגיל 21 לגבר ו – 20 לאישה ועד גיל פרישת חובה עפ"י חוק גיל הפרישה, שהוא גיל 67 לגבר ולאשה, ורק אם העובד פרש מעבודה בגיל זה או לאחריו ומקבל קיצבה שלא מהמוסד לביטוח לאומי.

מקבלת קצבהלא מקבלת קצבה
אין צורךיש להפקיד לפנסיה

במידה ועוזרת הבית אינה מקבלת קצבה ממקור אחר (קרן פנסיה ותיקה, חדשה וכד') עלייך להמשיך והפקיד עבורה כספים לקרן הפנסיה. עוזרת שמקבלת רק קצבת זקנה מביטוח לאומי זכאית להמשך ההפקדות לחיסכון הפנסיוני שלה.

כמה נדרש להפקיד לפנסיה לעוזרת בית?

בשנת 2020 חובת ההפקדה לפנסיית חובה עומדת על 18.5%, כאשר עלייך להפקיד 12.5% ועל העוזרת להפקיד את 6% הנותרים.

לדוגמא :

עוזרת עם שכר של 320 שקלים בחודש (לא כולל נסיעות)

נדרש להפקיד עבורה 59.2 ש"ח בחודש.

כאשר את צריכה להפקיד עבורה 40  ש"ח והעוזרת צריכה להפקיד 19.2 ש"ח נוספים.

חשוב לזכור כי העוזרת היא זאת שבוחרת את קרן הפנסיה שלה, במידה והעוזרת לא בחרה קרן פנסיה באפשרותך לבצע עבורה הפקדות לאחת מקרנות בררת המחדל אותן בחר משרד האוצר

חשוב לזכור ! למרות ההפקדות עובד שעבר את גיל הפרישה אינו מכוסה בקרן הפנסיה בגין מקרים של אבדן כושר עבודה או מוות.

האם צריך לשלם פיצויים לעוזרת בית שיוצאת לפנסיה?

ביציאה לפנסיה עוזרת הבית זכאית לכספי הפיצויים. במידה והפקדתם כספים אל קרן הפנסיה יש לבצע השלמה של כספי הפיצויים. במידה והעובדת לא היתה זכאית לכספי הפיצויים יש לשלם לה מלא כספי הפיצויים.

נבחן את שלושת המקרים בהתאם לעוזרת בית שהרוויחה 400 ש"ח בחודש.

הופקד לעוזרת בית לרכיב הפיצויים 8.33% בכל חודש

במידה והפקדתם לעוזרת בכל חודש ממועד תחילת עבודתה 8.33% מהשכר לרכיב הפיצויים אין צורך לבצע השלמה של כספי הפיצויים וכל הכספים נמצאים בקרן הפנסיה. על העוזרת למשוך את הכספים מהקרן

הופקד לעוזרת בית לרכיב הפיצויים 6.00% בכל חודש

במידה והפקדתם לעוזרת הבית לרכיב הפיצויים לפי חוק, 6% מהשכר בסיום עבודה יש לשלם לה כספי פיצויים בשווי 28% מהשכר האחרון כפול הוותק בעבודה.

לדוגמא העוזרת עבדה 5 שנים ושכרה עומד על 400 ש"ח יש לשלם לה תשלום חד פעמי בגובה: 560 ש"ח

לא הופקד לעוזרת בית לפנסיה

במידה והעוזרת עברה את גיל פרישה ולא היתה זכאית להפקדות לפנסיה יש לשלם לה את מלא הפיצויים. משכורת אחרונה כפול הוותק. לדוגמה, עוזרת בית שהרוויחה 400 ש"ח בחודש ועבדה 5 שנים. יש לשלם לה 2,000 ש"ח.

היכן ניתן לחסוך לעובד משק בית לפנסיה?

ניתן לבצע את ההפקדות לפנסיה בכל אחת מהקרנות הפועלות בארץ, בהתאם לבחירת עוזרת הבית.

במידה ועוזרת הבית לא בחרה בעצמה קרן פנסיה ניתן להפנות את ההפקדות לקרנות הפנסיה בררת המחדל (אולם מאחר וקרנות אלו אינן ערוכות למתן שירות למעסיקים שאינם נתמכים במערכות שכר רצוי להתקשר עמן באמצעות בעזרת הגורמים המתמחים, ראו להלן).

לעזרתכם קיים היום  שירות דיגטלי המאפשר תשלום לפנסיית חובה לעובדים.

"מערכת "המרכז לביטוח פנסיה חובה" ( www.pensiahova.co.il) להסדרת פנסיה עבור עובדי משק בית בקרנות ברירת המחדל שנבחרו על ידי משרד האוצר

מערכת אינטרנטית עבור מעסיקי עובדי משק בית בשם "המרכז לביטוח פנסיה חובה", המאפשרת לצרף את עוזרת הבית בלחיצת כפתור, במהירות יעילות ונוחות ללא מילוי טפסים. העוזרת לא צריכה למלא טופס הצהרת בריאות, אך חשוב לזכור כי לפי תקנון קרן הפנסיה היא לא תהייה מבוטחת על מחלות קודמות במשך חמש שנים ולכן חשוב להסדיר את הפנסיה בהקדם האפשרי.

התשלום החודשי יתבצע באמצעות כרטיס אשראי או הוראת קבע לפי בחירת המעסיק. בכל חודש תקבלו תזכורת למייל על התשלום והמערכת מאפשרת לעדכן את השכר החודשי בלחיצת כפתור ע"י כניסה לתיק האישי או טלפונית\במייל (שירות חשוב מאוד כשמדובר בעובדי משק בית בעלי שכר משתנה!).

בסיום העבודה המערכת מייצרת עבורכם טופס 161 (אשר בלעדיו לא ניתן לפדות את הכספים שבקופה ועל כן הינו חלק מחובתכם החוקית כלפי העובדת), הטופס כולל את כל ההתחשבנות הכספית הנוגעת לפיצויי פיטורין בינכם לבין העובדת (גם לגבי תקופת ההעסקה בה לא נערכה עדיין פנסיה וגם לגבי חלק השכר השוטף שאינו מכוסה על פי חוק בפנסיה), כמו כן החישוב הינו מורכב ביותר, שכן בתקופות ההעסקה השונות היו נהוגים אחוזי הפרשות שונים המסבכים את החישוב, לאור האמור הכנת הטופס למעסיקים פרטיים (שאינם מסתייעים בחשב שכר\רואה חשבון) הינו שרות חשוב ביותר המתבצע רק על ידי מערכת "המרכז לביטוח פנסיה חובה" ואין להסתפק רק בקבלת נתוני הקופה לצורך מילוי הטופס!

>>למידע נוסף על מערכת הפנסיה של המרכז לביטוח פנסיה חובה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

פנסיה לעוזרת בית שעברה את גיל הפרישה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button